Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Wydział Teologiczny
Kierunek:
Turystyka religijna
Poziom:
studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Historia Filozofii
Nazwa szczegółowa przedmiotu:
Historia filozofii
Język:
PL
Typ przedmiotu:
przedmiot obowiązkowy
Przedmiot obieralny:
nie
Rok studiów/semestr:
I/zimowy
Wymiar:
wykład: 30 godz.
Punkty ECTS:
wykład: 3
Forma zaliczenia:
wykład: zaliczenie z oceną
Prowadzący:
wykład: dr Jakub Synowiec;
Koordynator sylabusa:
dr Jakub Synowiec
Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:
Wymagania wstępne:
brak
Cele:
W oparciu o zdobytą wiedzę student potrafi scharakteryzować kierunki i szkoły w filozofii, zna poglądy wybitnych filozofów starożytnych, średniowiecznych odrodzenia, potrafi w odniesieniu do ich poglądów scharakteryzować własne poglądy etyczne. Potrafi poprawnie wskazać argumenty i kontrargumenty w najważniejszych sporach filozoficznych założonego okresu.
Treści kształcenia:
W ramach wykładu zaprezentowany zostanie zarys myśli filozoficznej wybranych filozofów starożytnych, średniowiecznych oraz z epoki odrodzenia. Podczas wykładów omówione zostaną najważniejsze problemy filozoficzne różne propozycje ich rozwiązania oraz ich wpływ na współczesne debaty publiczne.
Treści merytoryczne – Pełny opis:
(hasłowo tematyka zajęć z uwzględnieniem ich przełożenia na zamierzone efekty kształcenia)
1. Narodziny filozofii: czym jest filozofia, jak powstała. Starożytna Grecja przed narodzeniem filozofii: Homer, Hezjod, etyka obywatela polis.
2. Filozofia przedsokratejska: Jońscy i Italscy Filozofowie przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit. Pitagoreizm.
3. Ksenofanes, Parenides, Zenon z Elei, Empedokles, Sofiści
4. Filozofia Sokratesa
5. Filozofia Paltona
6. Filozofia Arystotelesa.
7. Filozofia Epoki Hellenistycznej: cyznim, hedonizm
8. Epikureizm, Stoicyzm, Sceptycyzm
9. Narodziny Filozofii chrześcijańskiej. Patrystyka
10. Filozofia średniowieczna: Św. Augustyn z Hippony, Boecjusz, św. Anzelm
11. Filozofia Św. Tomasza z Akwinu
12. Renesans
13. Amoralizm N. Machiavellego, Egoizm etyczny T Hobbesa.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
1. zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi (K_W02).
2. zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych w obszarze filozofii starożytnej i średniowiecznej na poziomie umożliwiającym specjalizację w tym obszarze. (K_W 07).
UMIEJĘTNOŚCI
1. rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. (KU_12).
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K06).
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne. Dyskusja ze słuchaczami.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
WIEDZA
K_W02; K_W07 – egzamin ustny.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U12 – egzamin ustny.
KOMPETENCJE
K_K06 – egzamin ustny.
Lektury podstawowe:
1. G. Realle, Myśl Starożytna, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2003
2. F. Copleston, Historia Filozofii, tłum. S. Zalewski, t. I, II, III, dowolne wydanie.
Lektury uzupełniające:
Uwagi: