Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Wydział Filozoficzny
Kierunek:
Filozofia
specjalność: coaching   
Poziom:
studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Seminarium

Nazwa szczegółowa przedmiotu:
Seminarium magisterskie z psychologii religii
Język:
PL
Typ przedmiotu:

Przedmiot obieralny:
tak
Rok studiów/semestr:
II/zimowy
Wymiar:
ćwiczenia: 30 godz.
Punkty ECTS:
ćwiczenia: 3
Forma zaliczenia:
ćwiczenia: zaliczenie bez oceny
Prowadzący:
ćwiczenia: ks. prof. dr hab. Józef Makselon;
Koordynator sylabusa:
ks. prof. dr hab. Józef Makselon


Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:

Wymagania wstępne:
wysokie oceny z przedmiotów psychologicznych,
skonkretyzowane zainteresowania psychologia religii
Cele:
W ramach seminarium magistersko-doktoranckiego koncentrujemy się na fenomenie religijności oraz sytuacjach granicznych i ich związku z postawami religijnym. Realizowane są zarówno prace teoretyczne jak i empiryczne.

Celem seminarium jest przygotowanie prac magisterskich lub doktorskich.
Treści kształcenia:
osobowość a religia,
nawrócenie religijne,
kryzysy religijne,
doświadczenie religijne,
osobowość a modlitwa,
postawy wobec śmierci,
eutanazja a religijność,
postawy wobec cierpienia Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium. Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium. Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium. Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium. Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium. Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium.
Treści kształcenia - pełny program
Uczestnicy seminarium przygotowują najpierw plan pracy i odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają kolejne fragmenty do krytycznej oceny uczestników seminarium.
Efekty kształcenia:
samodzielne opracowanie ważnego zagadnienia z zakresu psychologii religii
i wykształcenie zdolności do prezentacji i zastosowań swoich badań i analiz.
Metody i narzędzia dydaktyczne:
praca nad tekstem,
opracowywanie metod testowych,
multimedialne prezentacje treści.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Zaliczeni dokonuje na podstawie obecności na zajęciach oraz przygotowania poszczególnych części pracy.
Lektury podstawowe:
Chlewiński Z. (red.), Psychologia religii, Lublin 1982.
Grom B. Psychologia religii. Ujęcie systematyczne, Kraków 2009.
Król J., Psychologiczne aspekty badania fenomenu religii, Opole 2002.
Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1995.
Prężyna W., Funkcja postawy religijnej w osobowości człowieka, Lublin 1981.
Lektury uzupełniające:
Allport G. , Osobowość i religia, Warszawa 1988.
Głaz S. (red.), Podstawowe zagadnienia psychologii religii, Kraków 2006.
Grzymała-Moszczyńska H., Psychologia religii. Wybrane zagadnienia, Kraków 1991.
Makselon J. (red.), Człowiek wobec śmierci. Aspekty psychologiczno-pastoralne, Kraków 2005.
Wulff D. , Psychologia religii, Warszawa 1999.
Uwagi: