Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Wydział Filozoficzny
Kierunek:
Filozofia
specjalność: coaching   
Poziom:
studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Seminarium

Nazwa szczegółowa przedmiotu:
Seminarium magisterskie z filozofii człowieka
Język:
PL
Typ przedmiotu:

Przedmiot obieralny:
tak
Rok studiów/semestr:
II/zimowy
Wymiar:
ćwiczenia: 30 godz.
Punkty ECTS:
ćwiczenia: 3
Forma zaliczenia:
ćwiczenia: zaliczenie bez oceny
Prowadzący:
ćwiczenia: ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII;
Koordynator sylabusa:
ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII


Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:

Wymagania wstępne:
1.Ogólna znajomość zasadniczych stanowisk w filozofii człowieka.
2.Ogólna znajomość nurtów filozofii człowieka i terminologii antropologicznej.
3.Wstępna znajomość poglądów niektórych wybitnych filozofów człowieka.
Cele:
1. Analiza wybranych dzieł filozoficznych i dyskusja nad obecnymi w dziełach interesującymi problemami antropologiczno-metafizycznym.
2.Sformułowanie tematu prac magisterskich w przypadku nowych magistrantów.
3. Wypracowanie struktury prac i systematyczne przedstawienie ich treści.
Treści kształcenia:
1. Przedmiotem badań seminaryjnych jest głównie chrześcijańska filozofia człowieka. W obecnym roku akademickim przedmiotem badań całej grupy seminaryjnej jest myśl antropologiczno-etyczna Maksa Schelera Józefa Tischnera.
2. Dokonywana jest analiza i krytyczna interpretacja problematyki resentymentu w myśli M. Schelera i J.Tischnera;
3. Ujawniane są konsekwencje posługiwania się różnymi założeniami antropologicznymi, epistemologicznymi, etycznymi i metafizycznymi w rozstrzyganiu problemów związanych z rozumieniem istoty człowieka;
4.Przygotowywane są prace magisterskie.
T_1. Propozycja interesujących i stosownych do zbadania zagadnień antropologicznych: spór o rozumienie natury człowieka.
T_2. Zebranie od nowych studentów sugestii dotyczących zagadnień antropologicznych, które chcieliby analizować w pracy badawczej prowadzonej pod kontem przygotowywania prac dyplomowych.
T_3. Dobór i akceptacja tematów prac nowych seminarzystów.
T_4. Czytanie i analiza tekstów źródłowych wskazujących na współczesny stan sporu filozoficznego o rozumienie natury ludzkiej oraz dyskusja nad nimi.
T_5. Dyskusja nad planem, bibliografią i metodami badawczymi powstających na seminarium prac dyplomowych.
T_6. Systematyczne referowanie przez seminarzystów poszczególnych części ich prac dyplomowych. Dyskusja.
3. Podstawowe pytanie etyki o kryterium dobra i zła;
4. Problem uprawomocnienia problematyki łaski w filozoficznej refleksji nad wolnością człowieka;
5. Zagadnienie syntezy wiary i rozumu, tego, co naturalne i tego, co nadprzyrodzone, w rozumieniu natury ludzkiej;
6. Systematyczna dyskusja (jeden raz w miesiącu) nad formalno-merytorycznym kształtem przygotowywanych na piśmie prac dyplomowych.
2. Myślenie według wartości a kryzys spontanicznej wiary w Boga i przekonania o stałości natury człowieka;
3. Podstawowe pytanie etyki o kryterium dobra i zła;
4. Problem uprawomocnienia problematyki łaski w filozoficznej refleksji nad wolnością człowieka;
5. Zagadnienie syntezy wiary i rozumu, tego, co naturalne i tego, co nadprzyrodzone, w rozumieniu natury ludzkiej;
6. Systematyczna dyskusja (jeden raz w miesiącu) nad formalno-merytorycznym kształtem przygotowywanych na piśmie prac dyplomowych. 1. Zachodnie inspiracje myśli filozoficznej M. Bierdiajewa, W. Sołowiowa i J. Tischnera.
2. Myślenie według wartości a kryzys spontanicznej wiary w Boga i przekonania o stałości natury człowieka;
3. Podstawowe pytanie etyki o kryterium dobra i zła;
4. Problem uprawomocnienia problematyki łaski w filozoficznej refleksji nad wolnością człowieka;
5. Zagadnienie syntezy wiary i rozumu, tego, co naturalne i tego, co nadprzyrodzone, w rozumieniu natury ludzkiej;
6. Systematyczna dyskusja (jeden raz w miesiącu) nad formalno-merytorycznym kształtem przygotowywanych na piśmie prac dyplomowych. 1. Zachodnie inspiracje myśli filozoficznej M. Bierdiajewa, W. Sołowiowa i J. Tischnera.
2. Myślenie według wartości a kryzys spontanicznej wiary w Boga i przekonania o stałości natury człowieka;
3. Podstawowe pytanie etyki o kryterium dobra i zła;
4. Problem uprawomocnienia problematyki łaski w filozoficznej refleksji nad wolnością człowieka;
5. Zagadnienie syntezy wiary i rozumu, tego, co naturalne i tego, co nadprzyrodzone, w rozumieniu natury ludzkiej;
6. Systematyczna dyskusja (jeden raz w miesiącu) nad formalno-merytorycznym kształtem przygotowywanych na piśmie prac dyplomowych.
Treści kształcenia - pełny program
1. Zachodnie inspiracje myśli filozoficznej M. Bierdiajewa, W. Sołowiowa i J. Tischnera.
2. Myślenie według wartości a kryzys spontanicznej wiary w Boga i przekonania o stałości natury człowieka;
3. Podstawowe pytanie etyki o kryterium dobra i zła;
4. Problem uprawomocnienia problematyki łaski w filozoficznej refleksji nad wolnością człowieka;
5. Zagadnienie syntezy wiary i rozumu, tego, co naturalne i tego, co nadprzyrodzone, w rozumieniu natury ludzkiej;
6. Systematyczna dyskusja (jeden raz w miesiącu) nad formalno-merytorycznym kształtem przygotowywanych na piśmie prac dyplomowych.
Efekty kształcenia:
E_1. Samodzielnie wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elektronicznych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumen-tacji oraz planuje projekty badawcze [K_U01].

E_2. Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu lub ar-gumentacji [K_U04].

E_3. Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje [K_U07].

E_ 4. Pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, sto-sując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii w zakresie: 1) filozofii umysłu lub 2) etyki lub 3) filozofii kultury i filozofii języka [K_U08]

E_5. Prowadzi, we współpracy z innymi profesjonalistami, samodzielną pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych [K_U11]
E_6. Potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat [K_K01]

E_7. Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania [K_K04]

E_8. Rozumie znaczenie krytycznej dyskusji dla właściwego prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej [K_K08]
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1. Czytanie i analiza fragmentów tekstów wybranych dzieł filozoficznych.
M_2. Przedstawienie struktury i bibliografii pisanych prac.
M_3. Krytyczna dyskusja nad prezentowanymi częściami poszczególnych prac dyplomowych.
M_4. Teksty prac dostarczane są do prowadzącego seminarium w formie wydruku komputerowego, w tej samej formie korygowane i oddawane studentowi do ewentualnego poprawienia.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1. w wyznaczonym przedstawia temat, plan, bibliografię oraz stosowne fragmenty swojej pracy dyplomowej;
W_2. włącza się aktywnie do dyskusji wokół przewodniej problematyki seminarium;
W_3. regularnie uczestniczy w seminariach.
W_4. cztery razy w roku sporządza protokół z seminarium;
W_5. Wywiązywanie się z tych obowiązków jest podstawą do zaliczenia seminarium.
Lektury podstawowe:
1.Max Scheler, Resentyment a moralność,tłum. J. Garewicz, Warszawa 1997.
2. Józef Tischner, Studia z Filozofii Świadomości, Kraków 2006.
3. Józef Tischner, Filozofia dramatu, Kraków 1998.
4. Józef Tischner, Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
Lektury uzupełniające:
1. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. W. Szymona OP, Kraków 2006.
Uwagi: