Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej WHiDK
Kierunek:
Muzyka kościelna
moduł: moduł I   
Poziom:
studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Analiza dzieł muzyki religijnej
(Analysis of religious music works )

Nazwa szczegółowa przedmiotu:
Analiza dzieł muzyki religijnej I
(Analysis of religious music works )
Język:
PL
Typ przedmiotu:
przedmiot modułowy
Przedmiot obieralny:
nie
Rok studiów/semestr:
II/zimowy
Wymiar:
ćwiczenia: 15 godz.
Punkty ECTS:
ćwiczenia: 1
Forma zaliczenia:
ćwiczenia: zaliczenie bez oceny
Prowadzący:
ćwiczenia: o. dr Dawid Kusz;
Koordynator sylabusa:
o. dr Dawid Kusz


Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:

Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z zakresu form muzycznych, harmonii i kontrapunktu, rozumienie łacińskich tekstów mszy
Cele:
Dogłębne i obiektywne podejście do gatunku mszy, począwszy od najstarszych – mszy chorałowych, po przykłady mszy tworzonych w XX wieku. Analiza gatunku powinna zaowocować przygotowaniem do ich propagowania i lepszego, bardziej świadomego wykonywania.
Treści kształcenia:
T_1 Omówienie mszy chorałowej, epoki organum,
T_2 Msza epoki ars antiqua i ars nova,
T_3 Omówienie gatunku mszy renesansowej: motetowa, tenorowa, z inicjalnym materiałem tematycznym,
T_4 Zapoznanie się z mszą barokową: w stylu monumentalnym na przykładzie twórczości H. I. Bibera, kantatową (J. S. Bach) oraz msze w stile anticol polskich kompozytorów epoki baroku,
T_5 Zapoznanie się z klasyczną formą mszy na przykładzie dzieł W. A. Mozarta i L. van Beethovena,
T_6 Msze z elementami muzyki operowej (XIX w.),
T_7 Omówienie poszukiwań nowego języka muzycznego, z zachowaniem zasad stylu kościelnego na przykładzie twórczości I. Stravińskiego i M. Durufle, A. Brucknera,
T_8 Prezentacja zagadnienia „zwrotu ku przeszłości”, związanego z Ruchem Cecyliańskim, na przykładzie wybranych mszy,
T_9 Poznanie indywidualnego języka muzycznego A. Parta poprzez analizę jego mszy
Efekty kształcenia:
WIEDZA
Ew_1 zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje
Ew_2 zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 posiada podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ek_1 samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1 wykład problemowy,
M_2 praca z tekstem,
M_3 analiza przypadków,
M_4 prezentacja nagrań CD i DVD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 praca pisemna

Zaliczenie
Zaliczenie pracy studentów na podstawie:
-pracy pisemnej
-frekwencji
Lektury podstawowe:
Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków 1990
Chomiński Józef, Wilkowska – Chomińska Krystyna, Formy muzyczne. Wielkie formy woklane, t. V, PWM, Kraków 1984
Dobrzańska – Fabiańska Zofia, Polifonia średniowiecza, Musica Iagiellonica, Kraków 2009
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Wyd. AM, Kraków 2000
Wójcik Danuta, ABC form muzycznych, Musica Iagiellonica, Kraków 1999
Lektury uzupełniające:
Encyklopedia Muzyczna PWN, red. Andrzej Chodkowski, Warszawa 2001
Mała Encyklopedia Muzyki, red. Stefan Śledziński, Warszawa 1968
Uwagi: