Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej WHiDK
Kierunek:
Muzyka kościelna
Poziom:
studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Seminarium naukowe
Język:
PL
Typ przedmiotu:
przedmiot wybieralny
Przedmiot obieralny:
nie
Rok studiów/semestr:
I/zimowy
Wymiar:
ćwiczenia: 30 godz.
Punkty ECTS:
ćwiczenia: 2
Forma zaliczenia:
ćwiczenia: zaliczenie bez oceny
Prowadzący:
ćwiczenia: ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII;ks. Andrzej Zając; Jan Józef Janicki; prof. dr hab. Wiesław Delimat;
Koordynator sylabusa:
ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII


Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:

Wymagania wstępne:
Ukończone studia licencjackie, umiejętność pisania pracy naukowej, znajomość problematyki określonej tematem pracy.
Cele:
Zapoznanie studentów z metodyką pracy naukowej m.in.: formułowanie tematu, konstrukcja pracy, redakcja wstępu i zakończenia, systematyzacja bibliografii itp., zdobycie i pogłębianie umiejętności wyrażania własnymi słowami treści podanego tekstu w formie ustnej i pisemnej, zdobycie umiejętności korzystania z literatury i dokumentowanie tego w postaci przypisów. Ostatecznym seminarium celem jest napisanie pracy magisterskiej.
Treści kształcenia:
T_1 Pisanie pracy magisterskiej na temat uzgodniony i zaakceptowany przez promotora.
T_2 W trakcie zajęć seminaryjnych student prezentuje sukcesywnie fragmenty napisanej pracy.
T_3 Na seminarium magisterskim student może kontynuować badania prowadzone w trakcie seminarium licencjackiego, pogłębiając i poszerzając zakres dotychczasowych badań.
T_4 Może także wybrać nowy temat badań spośród zaproponowanych przez promotora grup zagadnień, określonych przez profil naukowy danego seminarium.
T_5 Opracowuje monografie instytucji uczestniczących w tworzeniu i rozwijaniu religijnej kultury muzycznej
T_6 Opracowuje znaczące dla życia religijnego i religijnej kultury muzycznej wydarzenia (festiwale muzyki religijnej, konkursy)
T_7 Opracowuje problematyka z zakresu teologii muzyki (wyznaczniki sakralności muzyki, aspekty teologiczne muzyki liturgicznej i pozaliturgicznej),
T_8 Opracowuje prace o charakterze muzykologicznym (analiza twórczości kompozytorów, sylwetki działaczy i twórców kultury),
Efekty kształcenia:
WIEDZA
Ew_1 wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku muzyka kościelna oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego rozwoju artystycznego
Ew_2 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowaniem kierunku muzyka kościelna, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

KOMPETENCJE
Ek_1 systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1 praca z tekstem i dyskusja
M_2 praca indywidualna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 kontrola przygotowanych projektów
W_2 realizacja zleconego zadania

Zaliczenie
Lektury podstawowe:
Seweryniak H, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995
Myśków J., Elementy metodyki pracy naukowej, „Studia Theologica Varsaviensia”, 1983, nr 21, s. 221-258
Wyczawski H.E., Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991
Lektury uzupełniające:
Orczyk J.,Zarys metodyki pracy umysłowej, Warszawa 1984
Uwagi: