Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Wydział Prawa Kanonicznego
Kierunek:
Prawo kanoniczne
Poziom:
jednolite studia magisterskie, stacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Wybrane zagadnienia z estetyki XX i XXI wieku
Język:
PL
Typ przedmiotu:
przedmiot obowiązkowy
Przedmiot obieralny:
nie
Rok studiów/semestr:
II/letni
Wymiar:
wykład: 30 godz.
Punkty ECTS:
wykład: 3
Forma zaliczenia:
wykład: egzamin
Prowadzący:
wykład: ks. dr Marek Sołtysiak;
Koordynator sylabusa:
ks. dr Marek Sołtysiak


Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:

Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z historii sztuki XIX i XX wieku.
Cele:
Student po ukończeniu kursu powinien znać podstawowe zagadnienia i kierunki estetyczne XX i XXI wieku. Powinien również świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym XXI wieku.
Treści kształcenia:
Tw_1. Estetyka fenomenologiczna. Estetyka R. Ingardena.
Tw_2. Pytanie o istotę dzieła sztuki M. Heideggera.
Tw_3. Hermeneutyczny wymiar estetyki; strukturalizm i poststrukturalizm; dekonstrukcja
Tw_4. Ontologia dzieła sztuki H.-G. Gadamera.
Tw_5. Nieustająca rewolucja i poszukiwanie nowych wartości w XX wieku i w XXI wieku (od art nouveau do art déco; fowizm; kubizm; dadaizm; surrealizm; ekspresjonizm; pop-art; op-art; awangarda; czyli prowokacja w estetyce; piękno konsumpcji).
Tw_6. Estetyka w egzystencjalizmie.
Tw_7. Psychoanalityczna koncepcja sztuki (S. Freud, archetypy Junga, J. Lacan).
Tw_8. Współczesne teorie sztuki: emocjonalizm, formalizm, pragmatyzm, antyesencjalizm.
Tw_9. Estetyka postmodernistyczna (od modernizmu do postmodernizmu).
Tw_10. Spór o estetyczną naturę sztuki.
Efekty kształcenia:

Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1. Wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne
M_2. Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1. Egzamin ustny.
Lista pytań egzaminacyjnych zostanie ogłoszona na dwa tygodni przed końcem semestru. Termin egzaminu ustalony zostanie najpóźniej na dwa tyg. przed końcem semestru. Ocenie podlega wiedza studenta w wymaganym zakresie.
Lektury podstawowe:
1. Berleant A., Prze-myśleć estetykę, Universitas, Kraków 2007.
2. Burger P., Teoria Awangardy, Universitas, Kraków 2006.
3. Dickie G., Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, red. M. Gołaszewska, „Estetyka w świecie”, t. I, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985.
4. Dziamski G., Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995.
5. Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002.
6. Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i piękno, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993.
7. Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001.
8. Gołaszewska M., (red.), Estetyka w świecie. Wybór tekstów, t. 1-3, Kraków 1985, 1986, 1991.
9. Grabska E., Morawska H.,Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa
10. Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Księgarnia akademicka, Kraków 2008.
11. Greenberg Cl., Obrona modernizmu, Universitas, Kraków 2006.
12. Heidegger M., Cóż po poecie?, [w:] Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Warszawa, 1977, s.168 – 223.
13. Heidegger M., Źródło dzieła sztuki, [w:] tenże, Drogi lasu, Warszawa 1997, s. 7-65.
14. Ingarden R., Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 11-17, 67-94, 115-160.
15. Ingarden R., Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
16. Lyotard J.-F., Wzniosłość i awangarda, [w:] Teksty Drugie, 2/3, 1996.
17. Merleau-Ponty M., Wątpienie Cezanne'a (lub Oko i umysł), [w:] tenże, Oko i umysł, szkice o malarstwie, Gdańsk 2005, str. 27 -67.
18.Morawski S., Główne nurty estetyki XX wieku, Wrocław 1992.
19. Shusterman R., Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, tłum. A. Chmielewski, E. Ignaczak, L. Koczanowicz, Ł. Nysler, A. Orzechowski, Wrocław 1998.
20. Stróżewski Wł., Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.
21. Wilkoszewska K. (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku, Universitas, Kraków 2000.
Lektury uzupełniające:
1. Adorno Th.W., Teoria estetyczna, tłum. K. Krzemieniowa, PWN, Warszawa 1994.
2. Benjamin W., Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, [w:] tenże, Anioł historii. Eseje. Szkice, fragmenty, Poznań 1996, s. 201-241.
3. Berleant A., Prze-myśleć estetykę, Universitas, Kraków 2007.
4. Bieszczad L., Kryzys pojęcia sztuki. Filozoficzno-estetyczno koncepcje sztuki Th.W. Adorno, A.C. Danto, H.-G. Gadamer, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.
5. Dziamski G., Od awangardy do postmodernizmu, Instytut Kultury, Warszawa 1996.
6. Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.
7. Dziemidok B., Amerykańska aksjologia i estetyka XX wieku. Wybrane koncepcje, Warszawa 2014.
8. Gadamer H.-G., Prawda i metoda, Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, PWN, Kraków 2004.
9. Gołaszewska M., Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.
Gołaszewska M., (red.), Kryzys estetyki?, Kraków 1983.
10. Jay M., Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, tłum. A. Rejniak-Majewska, Kraków 2005.
11. Lorenc I., Minima aesthetica. Szkice o estetyce późnej nowoczesności, Warszawa 2010
12. Morawski S., Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985.
13. Morawski S., Niewdzięczne rysowanie mapy…O postmodern(izmie) i kryzysie kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 1999.
14. Rosińska Z., Psychoanalityczne myślenie o sztuce, PWN Warszawa 1985.
15. Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005.
16. Zeidler-Janiszewska A., Między melancholią a żałobą. Estetyka wobec przemian w kulturze współczesnej, Warszawa 1996.
17. Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? red. Morawski S., t. 1-2, Warszawa 1987.
Uwagi: