Rok akademicki:
2018/19
Jednostka prowadząca:
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej WNS
Kierunek:
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Poziom:
studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne
Nazwa przedmiotu:
Przedmiot fakultatywny I

Nazwa szczegółowa przedmiotu:
Krytyka filmowa
Język:
PL
Typ przedmiotu:
przedmiot fakultatywny
Przedmiot obieralny:
tak
Rok studiów/semestr:
II/zimowy
Wymiar:
wykład: 20 godz.
Punkty ECTS:
wykład: 2
Forma zaliczenia:
wykład: zaliczenie z oceną
Prowadzący:
wykład: o. dr hab. Michał Legan OSPPE;
Koordynator sylabusa:
o. dr hab. Michał Legan OSPPE


Sylabus dostępny w ramach przedmiotu:

Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza o obrazie jako narzędziu komunikacji.
Podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji artefaktów.
Cele:
1. Czym jest obraz? Rola i funkcje wizerunków w dawnych wiekach – wprowadzenie
Belting, H., Miejsce obrazów, „Artium Quaestiones”, t. 12, 2000, s. 295-321
Treści kształcenia:
Ogólna wiedza o obrazie jako narzędziu komunikacji.
Podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji artefaktów.
Efekty kształcenia:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 20 godzin
Konsultacje 5 godzin
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godzin
Przygotowanie się do egzaminu 25 godzin
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Konsultacje
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
egzamin
Lektury podstawowe:
Bergström B.,Komunikacja wizualna, PWN, Warszawa 2009.
Mikołowski Pomorski J.,Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. Akademii Ekono-micznej w Krakowie, Kraków 1999.
Barry A.M.,Visual Intelligence: Perception, Image and Manipulation in Visual Communication, Sta-te University of New York Press, New York 1997.
Frutiger A.,Człowiek i jego znaki, Wyd. Do, Warszawa 2005.
Oblicza komunikowania wizualnego, red. Polak R., Kraków - Rzeszów - Zamość 2011.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005
Berger J., Sposoby widzenia, Poznań, 1997
Bergström B., Komunikacja wizualna, Warszawa 2009
Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005
Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006
Michałowska M., Niepewność przedstawienia. Od camera obscura do współczesnej fotografii, Kra-ków 2003
Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku, (red.) Hopfinger M., Warszawa 2002
Pincas S. , Loiseau M., Historia reklamy 1842-2006, Kolonia 2009
Płażewski J., Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2007
Porębski M., Ikonosfera, Warszawa 1972
Sontag S., O fotografii, Warszawa 1986
Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001
Lektury uzupełniające:
Berger J., Sposoby widzenia, Poznań, 1997
Bergström B., Komunikacja wizualna, Warszawa 2009
Uwagi:
brak