Historia sztuki XX wieku polskiej (2013/14)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia sztuki XX wieku polskiej
- Rok akademicki: 2013/14 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia sztuki XX wieku polskiej [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]: dr Józef Wroński
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]: dr Józef Wroński
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Józef Wroński
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych zagadnień sztuki XIX w.
Cele
Opanowanie podstawowych zagadnień sztuki XX i XXI w. (znajomość nurtów, kierunków i stylów w architekturze, malarstwie, rzeźbie i rzemiośle artystycznym).
Treści kształcenia
T.1 - Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych zagadnień sztuki XX i XXI w.
T.2 - Ukazanie nurtów, trendów, kierunków i stylów w architekturze, malarstwie, rzeźbie i rzemiośle artystycznym.
T.3 - W trakcie zajęć studenci poznają ugrupowania artystyczne.
T.4 - Zapoznają się z założeniami urbanistycznymi XX w.
T.2 - Ukazanie nurtów, trendów, kierunków i stylów w architekturze, malarstwie, rzeźbie i rzemiośle artystycznym.
T.3 - W trakcie zajęć studenci poznają ugrupowania artystyczne.
T.4 - Zapoznają się z założeniami urbanistycznymi XX w.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
W_2 Student zna i rozumie terminologię z zakresu historii sztuki.
W_3 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną oraz szczegółową, z zakresu sztuki XX i XXI w., jej periodyzacji, głównych kierunkach jej rozwoju oraz tematyki i ikonografii.
W_4 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki XX i XXI w.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii sztuki XX i XXI w. z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
U_2 Student umie rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki XX i XXI w. oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_3 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z zakresu sztuki XX i XXI w. i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
W_1 Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
W_2 Student zna i rozumie terminologię z zakresu historii sztuki.
W_3 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną oraz szczegółową, z zakresu sztuki XX i XXI w., jej periodyzacji, głównych kierunkach jej rozwoju oraz tematyki i ikonografii.
W_4 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki XX i XXI w.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii sztuki XX i XXI w. z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
U_2 Student umie rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki XX i XXI w. oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_3 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z zakresu sztuki XX i XXI w. i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin z oceną. Rozpoznanie prezentowanego na ilustracji dzieła sztuki oraz omówienie związanej z nim problematyki artystycznej w zakresie, w którym problematyka ta jest ujmowana w podstawowej literaturze przedmiotu. Oprócz rozpoznania i właściwego scharakteryzowania związanych z danym dziełem zagadnień historyczno-artystycznych, oceniana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego (znajomość podstawowych faktów z zakresu topografii, historii, religii, filozofii i kultury literackiej epoki).
Lektury podstawowe
Baranowicz Z., Polska awangarda artystyczna 1918–1939, Warszawa 1979;
Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945–1980. Szanse i mity, Warszawa 1988;
Melbechowska-Luty A., Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2005;
Luba I., Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004;
Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Warszawa 1999;
Pollakówna J., Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982;
Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005;
Włodarczyk W., Socrealizm, Paryż 1986;
Wroński J. Sz., Kościoły Krakowa zbudowane w latach 1945 – 1989, Kraków, 2010.
Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945–1980. Szanse i mity, Warszawa 1988;
Melbechowska-Luty A., Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2005;
Luba I., Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004;
Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Warszawa 1999;
Pollakówna J., Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982;
Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005;
Włodarczyk W., Socrealizm, Paryż 1986;
Wroński J. Sz., Kościoły Krakowa zbudowane w latach 1945 – 1989, Kraków, 2010.
Lektury uzupełniające
Gry barwne, katalog wystawy, Kraków 1996;
Konstantynów D., Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006;
Malinowski J., Sztuka i nowa wspólnota. Zrzeszenie Artystów Polskich Bunt 1917-1922, Wrocław 1991;
Ludomir Sleńdziński i szkoła wileńska, oprac. W. Odorowski, katalog wystawy, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008;
Łukaszewicz P., Zrzeszenie artystów plastyków „Artes"1929-1935, Wrocław 1975;
Pollakówna J., Formiści, Wrocław 1972;
Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922-1932, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 11 czerwca – 29 lipca 2001, red. K. Nowakowska-Sito, Warszawa 2001;
Wroński J. Sz., Nurt swojski w polskiej sztuce sakralnej, [w:] Stulecie Młodej Polski, red. M. Kwiatkowska, Kraków 1997.
Konstantynów D., Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006;
Malinowski J., Sztuka i nowa wspólnota. Zrzeszenie Artystów Polskich Bunt 1917-1922, Wrocław 1991;
Ludomir Sleńdziński i szkoła wileńska, oprac. W. Odorowski, katalog wystawy, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2008;
Łukaszewicz P., Zrzeszenie artystów plastyków „Artes"1929-1935, Wrocław 1975;
Pollakówna J., Formiści, Wrocław 1972;
Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922-1932, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 11 czerwca – 29 lipca 2001, red. K. Nowakowska-Sito, Warszawa 2001;
Wroński J. Sz., Nurt swojski w polskiej sztuce sakralnej, [w:] Stulecie Młodej Polski, red. M. Kwiatkowska, Kraków 1997.