Etyka ogólna i zawodowa (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Etyka ogólna i zawodowa
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Etyka ogólna i zawodowa [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/e/1ECTS]: dr hab. Joanna Mysona Byrska, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: dr hab. Joanna Mysona Byrska, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:10h/e/1ECTS]: dr hab. Joanna Mysona Byrska, prof. UPJPII
- - Etyka ogólna i zawodowa [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Joanna Mysona Byrska, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw filozofii z zakresu przedmiotu podstawy filozofii
Cele
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami etyki oraz z charakterystyką etyki zawodowej. Student po ukończeniu kursu potrafi dokonywać oceny etycznej różnych form zachowania, jest świadomy problematyki etycznej i aksjologicznej.
Treści kształcenia
Zapoznanie studentów z filozoficznymi podstawami etyki, aksjologii etycznej, deontologii etycznej, etyki i prawa, problemu sumienia, odpowiedzialności, aretologii, etyki pracy, etyki biznesu, etyki za-wodowej ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej.
Treści merytoryczne – Pełny opis:
(hasłowo tematyka zajęć z uwzględnieniem ich przełożenia na zamierzone efekty kształcenia)
I. Wykłady
T_1. Zagadnienia i podstawowe pojęcia etyki: etyka – etos – moralność, spory o zakres etyki
T_2. Ogólnofilozoficzne podstawy etyki, eudajmonologia, norma moralności
T_3. Aksjologia etyczna: moralna specyfikacja czynu ludzkiego, wartości moralne, konflikt wartości, dylematy etyczne
T_4. Deontologia etyczna, powinności i normy, obowiązki i uprawnienia moralne, koncepcja obiek-tywnego prawa moralnego.
T_5. Etyka i prawo: normy prawne i normy etyczne, prawo naturalne i prawo stanowione, prawa człowieka
T_6. Sumienie, rodzaje sumienia
T_7. Aretologia – nauka o cnotach moralnych, cnoty kardynalne, wady główne
T_8. Odpowiedzialność moralna, rodzaje odpowiedzialności, odpowiedzialność prawna
T_9. Etyka pracy
T_10. Etyka zawodowa – charakterystyka, spór o odrębność, etyka biznesu
II. Ćwiczenia
T_11. Etyka rodziny
T_12. Etyka środków masowego przekazu
T_13. Etyka ponowoczesna / kodeksy etyczne
Treści merytoryczne – Pełny opis:
(hasłowo tematyka zajęć z uwzględnieniem ich przełożenia na zamierzone efekty kształcenia)
I. Wykłady
T_1. Zagadnienia i podstawowe pojęcia etyki: etyka – etos – moralność, spory o zakres etyki
T_2. Ogólnofilozoficzne podstawy etyki, eudajmonologia, norma moralności
T_3. Aksjologia etyczna: moralna specyfikacja czynu ludzkiego, wartości moralne, konflikt wartości, dylematy etyczne
T_4. Deontologia etyczna, powinności i normy, obowiązki i uprawnienia moralne, koncepcja obiek-tywnego prawa moralnego.
T_5. Etyka i prawo: normy prawne i normy etyczne, prawo naturalne i prawo stanowione, prawa człowieka
T_6. Sumienie, rodzaje sumienia
T_7. Aretologia – nauka o cnotach moralnych, cnoty kardynalne, wady główne
T_8. Odpowiedzialność moralna, rodzaje odpowiedzialności, odpowiedzialność prawna
T_9. Etyka pracy
T_10. Etyka zawodowa – charakterystyka, spór o odrębność, etyka biznesu
II. Ćwiczenia
T_11. Etyka rodziny
T_12. Etyka środków masowego przekazu
T_13. Etyka ponowoczesna / kodeksy etyczne
Efekty kształcenia
E_1. Student posiada wiedzę o podstawach etyki i normach etycznych oraz o zasadach i wartościach instytucji pomocowych (K_W13)
E_2. Student zna podstawowe zagadnienia etyczne i koncepcje etyczne. (K_W13)
E_3. Student świadomie stosuje normy, zasady, reguły pracy socjalnej (prawne, zawodowe, etyczne) (K_U08)
E_4. Student kształtuje swoje relacje z osobami potrzebującymi wsparcia w oparciu o normy i zasady etyczne i aksjologiczne (K_U11, K_K02, K_K04)
E_2. Student zna podstawowe zagadnienia etyczne i koncepcje etyczne. (K_W13)
E_3. Student świadomie stosuje normy, zasady, reguły pracy socjalnej (prawne, zawodowe, etyczne) (K_U08)
E_4. Student kształtuje swoje relacje z osobami potrzebującymi wsparcia w oparciu o normy i zasady etyczne i aksjologiczne (K_U11, K_K02, K_K04)
Metody dydaktyczne
M_1. Wykład prezentujący zaplanowaną tematykę zajęć
M_2. Prezentacja podczas ćwiczeń.
M_2. Prezentacja podczas ćwiczeń.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Egzamin ustny na ocenę po zakończeniu zajęć w czasie sesji
W_2. Prezentacja podczas ćwiczeń przygotowana przez studenta na zadany przez wykładowcę temat
W_2. Prezentacja podczas ćwiczeń przygotowana przez studenta na zadany przez wykładowcę temat
Lektury podstawowe
• Ricken F., Etyka ogólna, przeł. P. Domański, wyd. Antyk, Kęty 2001.
• Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, wyd. WAM, Kraków 2008. .
• Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, wyd. WAM, Kraków 2004.
• Kodeksy etyczne
• Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, wyd. WAM, Kraków 2008. .
• Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, wyd. WAM, Kraków 2004.
• Kodeksy etyczne
Lektury uzupełniające
• MacIntyre Alasdiar, Etyka i polityka, wyd. PWN, Warszawa 2009.
• MacIntyre Alasdiar, Krótka historia etyki: historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
• Majka Józef, Etyka polityczna i społeczna, wyd. ODiSS, Warszawa 1993.
• MacIntyre Alasdiar, Krótka historia etyki: historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
• Majka Józef, Etyka polityczna i społeczna, wyd. ODiSS, Warszawa 1993.