Pedagogika rodziny (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z różnymi koncepcjami rodziny, przyswojenie pojęć związanych z rodziną, zrozumienie zasad funkcjonowania rodziny jako środowiska wychowawczego, nabycie umiejętności w zakresie rozpoznawania patologii dotykających środowi-sko rodzinne, zorientowanie w profilaktyce i działaniach interwencyjnych dotyczących rodziny.

Treści kształcenia

Przedmiotem wykładu są podstawowe zagadnienia familiologiczne, rozpatrywane w kontekście wychowania. W ramach wykładu omawiane będą następujące zagadnienia: definicje i typologie rodzin, rodzina w świetle badań społecznych, rodzina rozumiana w całej złożoności jej istoty i funkcjonowania, rozpatrywana jako środowisko wychowawcze. Następnie: wychowanie religijne w rodzinie, więzi społeczne w rodzinie, przejawy i przyczyny dekonstrukcji współczesnej rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska przemocy w rodzinie, profilaktyka rodzinna.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin pisemny.

Lektury podstawowe

Deissler K., Terapia systemowa jako dialog, Kraków 1999.
Homplewicz J., Pedagogika rodziny, Rzeszów 2000.
Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny. Obszary, pano-rama, problemy, Toruń 2007.
Mastalski J., Chrześcijanin wobec agresji w szkole, Kraków 2006.
Satir V., Terapia rodzin, Gdańsk 2002.