Poradnictwo zawodowe (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw poradnictwa z zakresu przedmiotu Metodyka działań poradniczych oraz podstaw pracy socjalnej z zakresu przedmiotu Wprowadzenie do pracy socjalnej.

Cele

Nabycie i pogłębianie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie poradnictwa zawodowego, rozwój umiejętności zawodowych zgodnie z kierunkiem studiów.

Treści kształcenia

Zapoznanie studentów z teorią poradnictwa zawodowego, zasadami rynku pracy, instytucjami reali-zującymi zadania z zakresu pośrednictwa pracy, poradnictwa i doradztwa zawodowego oraz przepi-sami prawnymi z tym związanymi, informacją o zawodach, podstawowymi metodami pracy (porad-nictwo indywidualne i grupowe) oraz narzędziami pracy. Zwrócenie uwagi na funkcje i zadania po-radnictwa oraz pożądane kompetencje społeczne doradcy. Zapoznanie ze specyfiką poradnictwa za-wodowego dla osób niepełnosprawnych.

I. Wykłady
1. Teorie poradnictwa zawodowego, definicje poradnictwa zawodowego, doradztwa zawodowego i po-średnictwa pracy.
2. Funkcje i zadania poradnictwa zawodowego oraz kompetencje doradcy.
3. Informacja o zawodach oraz informacja o podmiotach realizujących zadania z zakresu poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, ustawodawstwo regulujące po wyższe kwestie,.
4. Rozmowa doradcza jako indywidualna metoda pracy w poradnictwie zawodowym.
5. Grupowe metody pracy w poradnictwie zawodowym.
6. Rynek pracy.
7. Poradnictwo zawodowe dla osób z niepełnosprawnością.

II. Ćwiczenia
1. Poradnictwo indywidualne i grupowe w nawiązaniu do ścieżki edukacyjno – zawodowej – organizacja i prowadzenie.

Efekty kształcenia

WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: charakteryzuje, definiuje, dobiera, formułuje, identyfikuje, nazywa, objaśnia, odtwarza, opisuje, podsumowuje, proponuje, rozpoznaje, rozpoznaje, rozróżnia, tłumaczy, wskazuje, wybiera, wylicza, wymienia …
Student ma podstawową wiedzę o charakterze poradnictwa zawodowego, doradztwa zawodo-wego, i pośrednictwa pracy, rynku pracy i zawodach; zna i rozumie podstawowe pojęcia z tego zakresu.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „ma podstawową wiedzę dotyczącą polityki społecz-nej wobec rodziny”: *; „ma podstawową wiedzę na temat poradnictwa zawodowego”***; zna zasady rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości, potrafi planować własną ścieżkę zawodową z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk o rodzinie:**)

Student zna metody i narzędzia właściwe dla poradnictwa zawodowego.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „ma podstawową wiedzę na temat poradnictwa zawo-dowego”***; zna zasady rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości, potrafi planować własną ścieżkę zawodową z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk o rodzinie:***)



UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: analizuje, decyduje, dobiera, eksploatuje, formułu-je, inicjuje, interpretuje, kalkuluje, kontroluje, koordynuje, wykorzystuje, łączy, montuje, nakreśla, oblicza, obsługuje, ocenia, opracowuje, organizuje, planuje, podejmuje, porządkuje, posługuje się, postępuje, prezentuje, projektuje, prowadzi, przeprowadza, przygotowuje, rozwiązuje, rozwija, krytykuje, sporządza, stosuje, strukturyzuje, szacuje, tworzy, użytkuje, wdraża, weryfikuje, współpracuje, wykonuje, wykorzystuje, wyszukuje, zatwierdza…

Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania: konkretnych problemów z zakresu poradnictwa zawodowego; przyczyn i przebiegu zjawisk występujących w trakcie trwania procesu doradczego; rozstrzygnięć danych problemów z wykorzystaniem kon-kretnych metod i narzędzi właściwych dla poradnictwa zawodowego oraz przy współpracy z odpowiednimi instytucjami, w oparciu o określone obowiązujące przepisy prawa.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „potrafi współpracować z różnymi placówkami opie-kuńczo – edukacyjnymi oraz wykorzystywać ofertę instytucji społecznych dla zaspokojenia po-trzeb klientów pomocy społecznej”: **)


KOMPETENCJE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktyw-na postawa w/do, chętny do, dbały o, kreatywny, otwarty na, postępuje zgodne z, postępuje zgodne z zasadami etyki, postrzega relacje, ma świadomość, wrażliwy na, wyraża oceny, zdeterminowany, zdolny do, zorientowany na…

Student potrafi formułować opinie dotyczące beneficjentów w kontekście poradnictwa zawo-dowego oraz relacji pomiędzy wyborem ścieżki edukacyjnej, a przyszłą karierą zawodową
i kreatywnie i krytycznie wskazuje odpowiednie rozstrzygnięcia.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „potrafi formułować opinie dotyczące podopiecznych w kontekście działań profesjonalnych”:***)

Metody dydaktyczne

Prezentacje graficzne (w tym multimedialne), dyskusja, wykład, praca w grupach.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

WIEDZA
Student ma podstawową wiedzę o charakterze poradnictwa zawodowego, doradztwa zawodo-wego, i pośrednictwa pracy, rynku pracy i zawodach; zna i rozumie podstawowe pojęcia z tego zakresu.
- sprawdzian pisemny

1. Student zna metody i narzędzia właściwe dla poradnictwa zawodowego.
- j.w. sprawdzian pisemny (łącznie)

UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania: konkretnych problemów z zakresu poradnictwa zawodowego; przyczyn i przebiegu zjawisk występujących
w trakcie trwania procesu doradczego; rozstrzygnięć danych problemów z wykorzystaniem konkretnych metod i narzędzi właściwych dla poradnictwa zawodowego oraz przy współpracy
z odpowiednimi instytucjami, w oparciu o określone obowiązujące przepisy prawa.
- przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu doradczego

KOMPETENCJE
1. Potrafi formułować opinie dotyczące beneficjentów w kontekście poradnictwa zawodo-wego oraz relacji pomiędzy wyborem ścieżki edukacyjnej, a przyszłą karierą zawodową
i kreatywnie i krytycznie wskazuje odpowiednie rozstrzygnięcia.
- j.w. - przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu doradczego (łącznie)

Lektury podstawowe

Wojewódzki Urząd Pracy, Informacja – o zawodach, edukacji, szkoleniach i rynku pracy, Kraków, 2009
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności; http://www.praca.gov.pl
Paszkowska – Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002
Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Warszawa, 2010
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; Dz.U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm.
Żylak A., Bryk J., Rukszan K., Twój klucz do kariery – otwórz się na pracę dla osób niepełno-sprawnych, Wydanie II, Warszawa,2009

Lektury uzupełniające

Bielecki J., Dziedzic A., Łuciak M., Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców za-wodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, Warszawa 2010
Ford Berry J., Zorganizuj się. Jak szybko i łatwo uporządkować przestrzeń wokół siebie i swoje… życie, Warszawa 2012
Gajda M., Cel: zdobyć i utrzymać pracę. Przewodnik dla osób z niepełno sprawnościami, War-szawa, 2008
Kantyka S., Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych, Katowice, 2010
Kukla D., Duda W., Czerw – Bajer M., Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 2011
Mrożek M., ABC doradcy zawodowego. Praca z klientem dorosłym, Warszawa 2009
Peace B., Peace A., Mowa ciała, Poznań 2011
Peace B., Peace A., Mowa ciała w pracy, Poznań 2011
Ros Jay, Rozmowa kwalifikacyjna. Co pracodawca chce usłyszeć i jak mu to powiedzieć, War-szawa, 2010
Sołtysińska G., ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego, Warszawa, 2010
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz.U.97.123.776 z późn. zm.