Podstawy pedagogiki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Podstawy pedagogiki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Podstawy pedagogiki [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- - Podstawy pedagogiki [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:20h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Godawa
- [prowadzący ćwiczenia:10h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Godawa
- [prowadzący wykład:20h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Godawa
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Grzegorz Godawa
Sylabus
Wymagania wstępne
Bez warunków wstępnych
Cele
Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi, z systematyką dyscyplin pedagogicznych, metodologią badań, wybranymi systemami wychowawczymi. Nabycie umiejętności rozróżniania i merytorycznego oceniania różnych systemów pedagogicznych, wdrożenie do podstaw organizacji pracy pedagogicznej.
Treści kształcenia
WYKŁAD
1. Zdefiniowanie pedagogiki, podstawowe pojęcia oraz systematyka dyscyplin pedagogiki.
2. Metodologia badań pedagogicznych, specyfika badań ilościowych i jakościowych, budowanie teorii pedagogicznych.
3. Warunki kształtowania się współczesnych prądów pedagogicznych.
4. Związek wartości z celami kształcenia. Taksonomiczne ujęcia celów wychowania.
5. Uwarunkowania procesu wychowania, środowiska wychowawcze.
6. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze człowieka.
7. Szkoła i grupy społeczne.
ĆWICZENIA
1. Wybrane zagadnienia myśli pedagogicznej epoki starożytnej, średniowiecza, renesansu, oświecenia i XIX w.
2. Współczesne problemy edukacji.
1. Zdefiniowanie pedagogiki, podstawowe pojęcia oraz systematyka dyscyplin pedagogiki.
2. Metodologia badań pedagogicznych, specyfika badań ilościowych i jakościowych, budowanie teorii pedagogicznych.
3. Warunki kształtowania się współczesnych prądów pedagogicznych.
4. Związek wartości z celami kształcenia. Taksonomiczne ujęcia celów wychowania.
5. Uwarunkowania procesu wychowania, środowiska wychowawcze.
6. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze człowieka.
7. Szkoła i grupy społeczne.
ĆWICZENIA
1. Wybrane zagadnienia myśli pedagogicznej epoki starożytnej, średniowiecza, renesansu, oświecenia i XIX w.
2. Współczesne problemy edukacji.
Efekty kształcenia
WIEDZA –
1. Zna i definiuje podstawowe zagadnienia pedagogiczne,
2. Zna podstawy metodologii badań pedagogicznych,
3. Objaśnia i opisuje wybrane zjawiska, teorie i prądy pedagogiczne.
UMIEJĘTNOŚCI –
1. nabył umiejętności rozróżniania i merytorycznego oceniania różnych systemów pedago-gicznych,
2. samodzielnie poszukuje odpowiedzi na współczesne problemy związane z wychowaniem.
KOMPETENCJE (POSTAWY) –
1. Zna i definiuje podstawowe zagadnienia pedagogiczne,
2. Zna podstawy metodologii badań pedagogicznych,
3. Objaśnia i opisuje wybrane zjawiska, teorie i prądy pedagogiczne.
UMIEJĘTNOŚCI –
1. nabył umiejętności rozróżniania i merytorycznego oceniania różnych systemów pedago-gicznych,
2. samodzielnie poszukuje odpowiedzi na współczesne problemy związane z wychowaniem.
KOMPETENCJE (POSTAWY) –
Metody dydaktyczne
1. Wykład. 2. Praca z tekstem. 3. Prezentacje. 4. Metoda problemowa. 5. Metoda aktywizująca.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Wykład:
Wiedza: 1. Egzamin ustny
Umiejętności: 2. Prezentacje, ocenianie ciągłe za aktywność.
Ćwiczenia:
Wiedza: 1. Referat, krótki esej.
Umiejętności: 2. Ćwiczenia praktyczne i aktywizujące.
Wiedza: 1. Egzamin ustny
Umiejętności: 2. Prezentacje, ocenianie ciągłe za aktywność.
Ćwiczenia:
Wiedza: 1. Referat, krótki esej.
Umiejętności: 2. Ćwiczenia praktyczne i aktywizujące.
Lektury podstawowe
1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Warszawa 2008, t. I. i t. II.
2. Hejnicka – Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 167-300.
3. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003.
2. Hejnicka – Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 167-300.
3. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003.
Lektury uzupełniające
1. Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
2. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2004.
3. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
4. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, Warszawa 1967.
5. Herbart J. F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa 2007.
2. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2004.
3. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
4. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, Warszawa 1967.
5. Herbart J. F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa 2007.