Teologia moralna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę z etyki filozoficznej, teologii moralnej ogólnej i teologii moralnej szczegółowej z zakresu katechezy dla szkół średnich ponadgimnazjalnych.

Cele

Student powinien osiągnąć rozszerzoną wiedzę o Bogu i o człowieku, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka i jego zachowań etyczno - moralnych oraz znać wybrane koncepcje człowieka i świata jak też rozumieć rzeczywistość sumienia. Pojmować interakcje pomiędzy wiarą, rozumem a konkretnym działaniem i odpowiedzialnością moralną.

Treści kształcenia

Kurs obejmuje wykłady jednego semestru. Doty¬czy zagadnień teologii moralnej.
T_1 Teologia moralna jako dyscyplina naukowa.
T_2 Metody badań w teologii moralnej.
T_3 Moralne wskazania Objawienia.
T_4 Powołanie człowieka i jego odpowiedzialność moralna.
T_5 Prawo moralne
T_6 Zjawisko sumienia i jego formacja.
T_7 Założenia dotyczące dobra i zła moralnego.
T_8 Analiza fundamentalnych problemów, oraz szczególnie istotnych zagadnień rozważanych współcześnie w
ramach teologii moralnej.

Efekty kształcenia

E_1 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć definiować omówione zagadnienia.
E_2 Formułować odpowiedzi na moralne zapytania dzisiejszego człowieka.
E_3 Identyfikować się z moralnym nauczaniem Kościoła Katolickiego.
E_4 Wskazywać dzisiejszemu człowiekowi wiary zasady moralne.
E_5 Sam postępować według chrześcijańskich zasad moralnych szczególnie w ramach pracy socjalnej.

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład wprowadzający w tematykę zajęć (prowadzący).
M_2 Wykład systematyczny.
M_3 Dyskusja
M_4 Konsultacja poza wykładem.
M_5 Wykład podsumowujący.
M_6 Egzekwowanie w treści wykładu znajomości przez studentów treści lektur szczególnie podstawowych.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Ustne zaliczenie na ocenę w sesji egzaminacyjnej. Możliwy termin zerowy.
W_2 Ocenianie ciągłe: udział w zajęciach i w dyskusji w czasie zajęć.
W_3 Znajomość lektur, przynajmniej podstawowych.
Na ocenę ostateczną składać się będą trzy składniki: 2/4 zaliczenie ustne w sesji egzaminacyjnej, ¼ ocenianie ciągłe, udział w zajęciach i w dyskusji w czasie zajęć, ¼ znajomość lektur, przynajmniej podstawowych.

Lektury podstawowe

JAN PAWEŁ II, Encyklika o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego kościoła „Veritatis splendor”, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, t.2, s. 533 – 634; WITEK S., Chrześcijańska wizja moralności, Poznań 1982.

Lektury uzupełniające

BARTNIK CZ., Wkład chrześcijaństwa w kulturę, AK 119(1992), 80-92; JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae, Kraków 1995; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002; OLEJNIK S., Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999; OLEJNIK S., Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000; RTZINGER J., Raport o stanie wiary, Kraków 1986; Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Poznań 2002; TISCHNER J., Czytając „Veritatis splendor”, Kraków 1994; „Veritatis splendor”, Przesłanie moralne Kościoła , Materiały z sympozjum KUL, 6 – 7 grudnia 1993, pr. zb. pod red. B. JURCZYKA, Lublin 1994; W prawdzie ku wolności, w kręgu encykliki „Veritatis splendor”, pr. zb. pod red. E. JANIAKA, Wrocław 1994.