Elementy bioetyki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość zasadniczych tematów w zakresie biologii (materiał obowiązujący w szkole średniej) oraz podstawowe pojęcia etyczne (akt ludzki, podmiot moralny, dobro i zło moralne).

Cele

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z bioetyką (co to jest ) i z podstawowymi problemami bio-etycznymi, uświadomienie im aktualności tego przedmiotu w różnego rodzaju dyskusjach społecznych i potrzeby znalezienia właściwej odpowiedzi na powstałe pytania oraz powiązania problemów bioetycznych z życiem codziennym i zawodowym pracownika socjalnego.

Treści kształcenia

Zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami bioetyki, z ważniejszymi modelami rozwiązywania problemów oraz nauczaniem Kościoła w tej dziedzinie i jego uzasadnienia. Zwrócenie uwagi na prak-tyczną stronę problemów bioetycznych i ich znaczenia dla pracy socjalnej.

T_1. Co to jest bioetyka? Definicja i historia jej powstania (od 1970-1992).
T_2. Problem metafizyczny i modele nonkognitywistyczne oraz kognitywistyczne.
T_3. Model socjobiologiczny i subiektywistyczny.
T_4. Model utylitarystyczny i personalistyczny.
T_5. Problemy genetyki (inżynieria genetyczna, terapia genowa).
T_6. Eugenika i diagnoza genetyczna (klonowanie człowieka i transhumanizm).
T_7. Problematyka antykoncepcji.
T_8. Medyczne techniki wspomaganego poczęcia.
T_9. Aborcja i przypadki tragiczne.
T_10. Problemy transplantologii i komórek macierzystych.

Efekty kształcenia

E_1. Posiada szeroką i pogłębioną wiedzę z filozoficzno-teologicznych, społeczno-kulturowych i biomedycznych uwarunkowań
E_2 Zna szczegółowe założenia bioetyki
E_3. Świadomie stosuje normy moralne, zasady, reguły familiologii
E_4. Potrafi oceniać zdobycze nauki z perspektywy bioetycznej

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład prezentujący zaplanowaną tematykę zajęć.
M_2. Czytanie fragmentów bioetycznych dokumentów Kościoła i ich analiza.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Sprawdzian pisemny na ocenę po zakończeniu zajęć (w tym pytania z lektur).

Lektury podstawowe

Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997;
Kraj T., Wokół dyskusji na temat zapłodnienia in vitro, „Teologia i moralność” 4 (2008), s. 107–118;
Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2007.

Lektury uzupełniające

Kraj T., Opinia na temat powszechności prawa naturalnego, [w:] Konstytucyjna formuła ochrony życia, Druk sejmowy nr 993, Warszawa 2007, s. 145–151;
Kraj T., Granice genetycznego ulepszania człowieka, Kraków 2010;
Sgreccia E., Manuale di bioetica, Milano 1994;
Ślipko T., Granice życia, Kraków 1984.