Opieka paliatywno-hospicyjna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Opieka paliatywno-hospicyjna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Opieka paliatywno-hospicyjna [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:10h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:10h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
- - Opieka paliatywno-hospicyjna [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:7h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:8h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:7h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Leon Szot, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Bez wymagań wstępnych.
Cele
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą opieki paliatywno-hospicyjnej.
- Student pozna typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywna i hospicyjną.
- Pozna jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny,
- Będzie potrafił wskazać założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej oraz ocenić ich efektywność.
- Będzie umiał opracowywać strategie działań w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej.
- Dostrzeże i przeanalizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej.
- Dokona samooceny własnych kompetencji i udoskonali umiejętności.
- Nauczy się prawidłowo organizować działanie i stosować zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego.
- Student pozna typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywna i hospicyjną.
- Pozna jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny,
- Będzie potrafił wskazać założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej oraz ocenić ich efektywność.
- Będzie umiał opracowywać strategie działań w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej.
- Dostrzeże i przeanalizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej.
- Dokona samooceny własnych kompetencji i udoskonali umiejętności.
- Nauczy się prawidłowo organizować działanie i stosować zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego.
Treści kształcenia
1. Zagadnienia definicyjne dotyczące obszaru opieki paliatywnej i hospicyjnej.
2. Zasady ładu społecznego jako podstawa realizacji załozen ruchu hospicyjnego.
3. Geneza i rozwój ruchu hospicyjnego.
4. Współczesny ruch hospicyjny w Polsce.
5. Sytuacje graniczne w zyciu człowieka.
6. Rola i zadania pracownika socjalnego wobec chorego w terminalnym stadium choroby.
7. Rola i zadania pracownika socjalnego wobec rodziny podopiecznego hospicjum.
8.Szpital, dom i hospicjum jako miejsca opieki paliatywno-hospicyjnej.
9. Zespół interdyscyplinarny w opiece terminalnej
ćwiczenia
10. Aspekty medyczno-pielęgnacyjne opieki paliatywno-hospicyjnej
11. Praca socjalna w służbie terminalnie chorym i ich bliskim
12. Wsparcie duchowo-religijne chorych i ich rodzin
13. Psychopedagogiczne aspekty choroby przewlekłej
14. Wolontariat hospicyjny w służbie chorym
2. Zasady ładu społecznego jako podstawa realizacji załozen ruchu hospicyjnego.
3. Geneza i rozwój ruchu hospicyjnego.
4. Współczesny ruch hospicyjny w Polsce.
5. Sytuacje graniczne w zyciu człowieka.
6. Rola i zadania pracownika socjalnego wobec chorego w terminalnym stadium choroby.
7. Rola i zadania pracownika socjalnego wobec rodziny podopiecznego hospicjum.
8.Szpital, dom i hospicjum jako miejsca opieki paliatywno-hospicyjnej.
9. Zespół interdyscyplinarny w opiece terminalnej
ćwiczenia
10. Aspekty medyczno-pielęgnacyjne opieki paliatywno-hospicyjnej
11. Praca socjalna w służbie terminalnie chorym i ich bliskim
12. Wsparcie duchowo-religijne chorych i ich rodzin
13. Psychopedagogiczne aspekty choroby przewlekłej
14. Wolontariat hospicyjny w służbie chorym
Efekty kształcenia
1. Student opisuje sytuację człowieka terminalnie chorego
2. Student charakteryzuje wsparcie hospicyjne, jego przebieg i trudności z nim związane
3. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej
4. Student dobiera formy pomocy osobie chorej i jej rodzinie
5. Student jest chętny do wolontaryjnej pomocy osobom terminalnie chorym i ich rodzinom oraz animuje tę pomoc
2. Student charakteryzuje wsparcie hospicyjne, jego przebieg i trudności z nim związane
3. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej
4. Student dobiera formy pomocy osobie chorej i jej rodzinie
5. Student jest chętny do wolontaryjnej pomocy osobom terminalnie chorym i ich rodzinom oraz animuje tę pomoc
Metody dydaktyczne
1.wykład, 2.dyskusja, 3.praca indywidualna, 4.praca w grupach, 5.burza mózgów, 6. drama, 7. prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
wykład
1.rozmowa ustna na koniec semestru
ćwiczenia
2.ocena ciągła przygotowania do zajęć oraz zaangażowanie w ich przebieg
3.prezentacja multimedialna przygotowana w grupie 3-4 studentów
rozmowa ustna
- (W01) student potrafi scharakteryzować sytuację człowieka terminalnie chorego
- (U01) student potrafi posługiwać się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej
- (W02) student potrafi opisać sposób realizacji opieki paliatywno-hospicyjnej
prezentacja
- (U02) student opracowuje szczegółowe zagadnienia związane z opieka paliatywno-hospicyjną
ćwiczenia praktyczne
- (U02) student dobiera formy pomocy osobie chorej i jej rodzinie
- (K01) student wyraża gotowość i chęć pomocy osobom terminalnie chorym, organizuje środowisko
1.rozmowa ustna na koniec semestru
ćwiczenia
2.ocena ciągła przygotowania do zajęć oraz zaangażowanie w ich przebieg
3.prezentacja multimedialna przygotowana w grupie 3-4 studentów
rozmowa ustna
- (W01) student potrafi scharakteryzować sytuację człowieka terminalnie chorego
- (U01) student potrafi posługiwać się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej
- (W02) student potrafi opisać sposób realizacji opieki paliatywno-hospicyjnej
prezentacja
- (U02) student opracowuje szczegółowe zagadnienia związane z opieka paliatywno-hospicyjną
ćwiczenia praktyczne
- (U02) student dobiera formy pomocy osobie chorej i jej rodzinie
- (K01) student wyraża gotowość i chęć pomocy osobom terminalnie chorym, organizuje środowisko
Lektury podstawowe
- Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010.
- Kalinowski M., Duszpasterstwo hospicyjne, Lublin 2001.
- Kalinowski M., Miłosc społeczna w posłudze hospicyjnej, w: Opieka i pomoc
społeczna wobec wyzwan współczesnosci, W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska red.,
Rzeszów 2008, s. 301 - 309.
- Kalinowski M., Wspólnoty nadziei, Lublin 2007.
- Szot L., Obecni do konca, Warszawa 2010.
- Szot L., Ruch hospicyjny jako odpowiedz na bezradnosc w obliczu umierania i smierci, w:
Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwan współczesnosci, W. Walc, B. Szluz, I.
Marczykowska red., Rzeszów 2008, s. 310 - 319.
- Kalinowski M., Duszpasterstwo hospicyjne, Lublin 2001.
- Kalinowski M., Miłosc społeczna w posłudze hospicyjnej, w: Opieka i pomoc
społeczna wobec wyzwan współczesnosci, W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska red.,
Rzeszów 2008, s. 301 - 309.
- Kalinowski M., Wspólnoty nadziei, Lublin 2007.
- Szot L., Obecni do konca, Warszawa 2010.
- Szot L., Ruch hospicyjny jako odpowiedz na bezradnosc w obliczu umierania i smierci, w:
Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwan współczesnosci, W. Walc, B. Szluz, I.
Marczykowska red., Rzeszów 2008, s. 310 - 319.
Lektury uzupełniające
- Bartoszewska E., Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum, Kraków 2005.
- Binnebesel J., Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową – w oczach pacjenta, Toruń 2003.
- Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P., Krzyżanowski D., Paczkowska A., Stolarczyk A., Przewlekle chore dziecko w domu. Podręcznik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk 2012.
- Goldman A., Care of the Dying Child, Oxford 1994.
- Herbert M., Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, Gdańsk 2005.
- Hudson P., Payne S. (red.), Family Carers in Paliative Care. A Guide for Health and Social Care Professionals, Oxford 2009.
- Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010.
- Kostek M., Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku?, Lublin 2010.
- Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.) Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk 2010.
- Szczepaniak L., Troska o dziecko umierające w szpitalu. Studium z pogranicza medycyny i teologii moralnej, Kraków 2008.
- Walden–Gałuszko K. de, Kaptacz A., (red.), Pielęgniarstwo w opiece hospicyjnej, Warszawa 2005.
- Walden–Gałuszko K. de, (red.) Podstawy opieki paliatywnej, Warszawa 2006.
- Binnebesel J., Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową – w oczach pacjenta, Toruń 2003.
- Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P., Krzyżanowski D., Paczkowska A., Stolarczyk A., Przewlekle chore dziecko w domu. Podręcznik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk 2012.
- Goldman A., Care of the Dying Child, Oxford 1994.
- Herbert M., Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, Gdańsk 2005.
- Hudson P., Payne S. (red.), Family Carers in Paliative Care. A Guide for Health and Social Care Professionals, Oxford 2009.
- Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010.
- Kostek M., Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku?, Lublin 2010.
- Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.) Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk 2010.
- Szczepaniak L., Troska o dziecko umierające w szpitalu. Studium z pogranicza medycyny i teologii moralnej, Kraków 2008.
- Walden–Gałuszko K. de, Kaptacz A., (red.), Pielęgniarstwo w opiece hospicyjnej, Warszawa 2005.
- Walden–Gałuszko K. de, (red.) Podstawy opieki paliatywnej, Warszawa 2006.