Warsztaty BB (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Warsztaty BB
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Warsztaty (Bezrobotni i bezdomni) [na kierunku:] fakultet: praca socjalna z bezrobotnymi i bezdomnymi, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Monika Pyrczak-Piega
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Monika Pyrczak-Piega
- - Warsztaty (Bezrobotni i bezdomni) [na kierunku:] fakultet: praca socjalna z bezrobotnymi i bezdomnymi, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Iwona Surmaj
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Iwona Surmaj
- - Warsztaty (Bezrobotni i bezdomni) [na kierunku:] fakultet: praca socjalna z bezrobotnymi i bezdomnymi, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Iwona Surmaj
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Iwona Surmaj
- - Warsztaty (Bezrobotni i bezdomni) [na kierunku:] fakultet: praca socjalna z bezrobotnymi i bezdomnymi, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Monika Pyrczak-Piega
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Monika Pyrczak-Piega
- - Warsztaty (Bezrobotni i bezdomni) [na kierunku:] fakultet: praca socjalna z bezrobotnymi i bezdomnymi, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Iwona Surmaj
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Iwona Surmaj
- - Warsztaty (Bezrobotni i bezdomni) [na kierunku:] fakultet: praca socjalna z bezrobotnymi i bezdomnymi, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Monika Pyrczak-Piega
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: mgr Monika Pyrczak-Piega
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Monika Pyrczak-Piega
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw organizacji i zarządzania, podstaw ekonomii, podstaw psychologii, socjologii i pracy socjalnej.
Cele
Nabycie i pogłębianie wiedzy teoretycznej i praktycznej w tematyce bezrobocia, pracy z osobami bez-robotnymi, motywów i psychospołecznych aspektów bezrobocia.
Treści kształcenia
Zapoznanie studentów z teorią bezrobocia, psychologicznymi aspektami bezrobocia, sposobami reha-bilitacji społecznej i zawodowej. Nauka planowania pomocy i organizacji wsparcie dla osób bezro-botnych.
1. Teoria bezrobocia, definicje i jego rodzaje.
2. Opinia społeczna wobec osób bezrobotnych.
3. Historie osób bezrobotnych.
4. Znaczenie pracy w życiu człowieka
5. Stres związany z bezrobociem.
6. Konsekwencje bezrobocia dla człowieka i jego rodziny.
1. Teoria bezrobocia, definicje i jego rodzaje.
2. Opinia społeczna wobec osób bezrobotnych.
3. Historie osób bezrobotnych.
4. Znaczenie pracy w życiu człowieka
5. Stres związany z bezrobociem.
6. Konsekwencje bezrobocia dla człowieka i jego rodziny.
Efekty kształcenia
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: charakteryzuje, definiuje, dobiera, formułuje, identyfikuje, nazywa, objaśnia, odtwarza, opisuje, podsumowuje, proponuje, rozpoznaje, rozpoznaje, rozróżnia, tłumaczy, wskazuje, wybiera, wylicza, wymienia …
Student ma podstawową wiedzę o definicjach i rodzajach bezrobocia. Zna psychologiczne pod-stawy bezrobocia i jego wpływ na psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. Rozumie pod-stawowe pojęcia z tego zakresu.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „Posiada podstawową wiedzę o instytucjach społecznych kluczo-wych dla systemu pomocy społecznej w Polsce (kulturowych, polityczno-administracyjnych, ekonomicznych, socjalnych, związanych z opieką zdrowia, prawem, bezpieczeństwem).” K_W04; „Posiada podstawową wiedzę o instytucjach społecznych kluczowych dla systemu pomocy społecznej w Polsce (kulturowych, polityczno-administracyjnych, ekono-micznych, socjalnych, związanych z opieką zdrowia, prawem, bezpieczeństwem).”K_W05; Posiada uporządkowaną wiedzę o rodzajach dysfunkcji środowisk społecznych oraz współczesnych problemach i patologiach społecznych. K_W09; „Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidualnej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarob-kowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wy-dobywanie i wzmacnianie ich sił roz-wojowych.” K_W12
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: analizuje, decyduje, dobiera, eksploatuje, formułu-je, inicjuje, interpretuje, kalkuluje, kontroluje, koordynuje, wykorzystuje, łączy, montuje, nakreśla, oblicza, obsługuje, ocenia, opracowuje, organizuje, planuje, podejmuje, porządkuje, posługuje się, postępuje, prezentuje, projektuje, prowadzi, przeprowadza, przygotowuje, rozwiązuje, rozwija, krytykuje, sporządza, stosuje, strukturyzuje, szacuje, tworzy, użytkuje, wdraża, weryfikuje, współpracuje, wykonuje, wykorzystuje, wyszukuje, zatwierdza…
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania: konkretnych problemów w tematyce bezrobocia; przyczyn i przebiegu bezrobocia; rozstrzygnięć danych pro-blemów z wykorzystaniem konkretnych metod pracy oraz przy współpracy z odpowiednimi in-stytucjami, w oparciu o określone obowiązujące przepisy prawa.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidualnej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarobkowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wy-dobywanie i wzmacnianie ich sił rozwojowych.” K_W12
KOMPETENCJE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktyw-na postawa w/do, chętny do, dbały o, kreatywny, otwarty na, postępuje zgodne z, postępuje zgodne z zasadami etyki, postrzega relacje, ma świadomość, wrażliwy na, wyraża oceny, zdeterminowany, zdolny do, zorientowany na…
Student potrafi formułować opinie dotyczące osób bezrobotnych oraz relacji pomiędzy stanem bezrobocia a funkcjonowaniem społecznym i przyszłą karierą zawodową; kreatywnie i krytycz-nie wskazuje odpowiednie rozstrzygnięcia.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „„Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidual-nej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wycho-wawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarobkowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wy-dobywanie i wzmacnianie ich sił rozwojowych.” K_W12
Student ma podstawową wiedzę o definicjach i rodzajach bezrobocia. Zna psychologiczne pod-stawy bezrobocia i jego wpływ na psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. Rozumie pod-stawowe pojęcia z tego zakresu.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „Posiada podstawową wiedzę o instytucjach społecznych kluczo-wych dla systemu pomocy społecznej w Polsce (kulturowych, polityczno-administracyjnych, ekonomicznych, socjalnych, związanych z opieką zdrowia, prawem, bezpieczeństwem).” K_W04; „Posiada podstawową wiedzę o instytucjach społecznych kluczowych dla systemu pomocy społecznej w Polsce (kulturowych, polityczno-administracyjnych, ekono-micznych, socjalnych, związanych z opieką zdrowia, prawem, bezpieczeństwem).”K_W05; Posiada uporządkowaną wiedzę o rodzajach dysfunkcji środowisk społecznych oraz współczesnych problemach i patologiach społecznych. K_W09; „Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidualnej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarob-kowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wy-dobywanie i wzmacnianie ich sił roz-wojowych.” K_W12
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: analizuje, decyduje, dobiera, eksploatuje, formułu-je, inicjuje, interpretuje, kalkuluje, kontroluje, koordynuje, wykorzystuje, łączy, montuje, nakreśla, oblicza, obsługuje, ocenia, opracowuje, organizuje, planuje, podejmuje, porządkuje, posługuje się, postępuje, prezentuje, projektuje, prowadzi, przeprowadza, przygotowuje, rozwiązuje, rozwija, krytykuje, sporządza, stosuje, strukturyzuje, szacuje, tworzy, użytkuje, wdraża, weryfikuje, współpracuje, wykonuje, wykorzystuje, wyszukuje, zatwierdza…
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania: konkretnych problemów w tematyce bezrobocia; przyczyn i przebiegu bezrobocia; rozstrzygnięć danych pro-blemów z wykorzystaniem konkretnych metod pracy oraz przy współpracy z odpowiednimi in-stytucjami, w oparciu o określone obowiązujące przepisy prawa.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidualnej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarobkowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wy-dobywanie i wzmacnianie ich sił rozwojowych.” K_W12
KOMPETENCJE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktyw-na postawa w/do, chętny do, dbały o, kreatywny, otwarty na, postępuje zgodne z, postępuje zgodne z zasadami etyki, postrzega relacje, ma świadomość, wrażliwy na, wyraża oceny, zdeterminowany, zdolny do, zorientowany na…
Student potrafi formułować opinie dotyczące osób bezrobotnych oraz relacji pomiędzy stanem bezrobocia a funkcjonowaniem społecznym i przyszłą karierą zawodową; kreatywnie i krytycz-nie wskazuje odpowiednie rozstrzygnięcia.
(efekt kształcenia dla kierunku studiów – „„Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidual-nej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wycho-wawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarobkowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wy-dobywanie i wzmacnianie ich sił rozwojowych.” K_W12
Metody dydaktyczne
Prezentacje graficzne (w tym multimedialne), dyskusja, miniwykład, praca w grupach.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
WIEDZA
przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu dotyczącego bezrobocia
UMIEJĘTNOŚCI
przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu dotyczącego bezrobocia
KOMPETENCJE
przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu dotyczącego bezrobocia
przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu dotyczącego bezrobocia
UMIEJĘTNOŚCI
przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu dotyczącego bezrobocia
KOMPETENCJE
przygotowanie projektu i prezentacja wybranego problemu dotyczącego bezrobocia
Lektury podstawowe
Wojewódzki Urząd Pracy, Informacja – o zawodach, edukacji, szkoleniach i rynku pracy, Kraków, 2009
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności; http://www.praca.gov.pl
Paszkowska – Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002
Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Warszawa, 2010
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; Dz.U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm.
Żylak A., Bryk J., Rukszan K., Twój klucz do kariery – otwórz się na pracę dla osób niepełno-sprawnych, Wydanie II, Warszawa,2009
Bielecki J., Dziedzic A., Łuciak M., Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców za-wodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, Warszawa 2010
Ford Berry J., Zorganizuj się. Jak szybko i łatwo uporządkować przestrzeń wokół siebie i swoje… życie, Warszawa 2012
Gajda M., Cel: zdobyć i utrzymać pracę. Przewodnik dla osób z niepełno sprawnościami, War-szawa, 2008
Kantyka S., Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych, Katowice, 2010
Ros Jay, Rozmowa kwalifikacyjna. Co pracodawca chce usłyszeć i jak mu to powiedzieć, War-szawa, 2010
Boni M., Gosk I., Piotrowski B., Tyrowicz J., Wygnański J. J., „Bezrobocie – co robić? Rola organizacji pozarządowych na rynku usług pracy”, Warszawa, 2006, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Duda Małgorzata, „Bezdomny moim bratem. O Polskiej bezdomności przełomu wieków w świetle społecznej nauki Kościoła”, Wydawnictwo Św. Stanisława, BM, Kraków, 2011, ISBN: 978-83-7422-351-5
Ustawa o pomocy społecznej 2004
Ustawa o promocji zatrudnienia oraz instytucjach rynku pracy 2004
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności; http://www.praca.gov.pl
Paszkowska – Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002
Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Warszawa, 2010
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; Dz.U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm.
Żylak A., Bryk J., Rukszan K., Twój klucz do kariery – otwórz się na pracę dla osób niepełno-sprawnych, Wydanie II, Warszawa,2009
Bielecki J., Dziedzic A., Łuciak M., Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców za-wodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, Warszawa 2010
Ford Berry J., Zorganizuj się. Jak szybko i łatwo uporządkować przestrzeń wokół siebie i swoje… życie, Warszawa 2012
Gajda M., Cel: zdobyć i utrzymać pracę. Przewodnik dla osób z niepełno sprawnościami, War-szawa, 2008
Kantyka S., Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych, Katowice, 2010
Ros Jay, Rozmowa kwalifikacyjna. Co pracodawca chce usłyszeć i jak mu to powiedzieć, War-szawa, 2010
Boni M., Gosk I., Piotrowski B., Tyrowicz J., Wygnański J. J., „Bezrobocie – co robić? Rola organizacji pozarządowych na rynku usług pracy”, Warszawa, 2006, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Duda Małgorzata, „Bezdomny moim bratem. O Polskiej bezdomności przełomu wieków w świetle społecznej nauki Kościoła”, Wydawnictwo Św. Stanisława, BM, Kraków, 2011, ISBN: 978-83-7422-351-5
Ustawa o pomocy społecznej 2004
Ustawa o promocji zatrudnienia oraz instytucjach rynku pracy 2004
Lektury uzupełniające
Kukla D., Duda W., Czerw – Bajer M., Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 2011
Mrożek M., ABC doradcy zawodowego. Praca z klientem dorosłym, Warszawa 2009
Peace B., Peace A., Mowa ciała, Poznań 2011
Peace B., Peace A., Mowa ciała w pracy, Poznań 2011
Sołtysińska G., ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego, Warszawa, 2010
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz.U.97.123.776 z późn. zm.
Mrożek M., ABC doradcy zawodowego. Praca z klientem dorosłym, Warszawa 2009
Peace B., Peace A., Mowa ciała, Poznań 2011
Peace B., Peace A., Mowa ciała w pracy, Poznań 2011
Sołtysińska G., ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego, Warszawa, 2010
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz.U.97.123.776 z późn. zm.