Warsztaty CHP (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zgodnie z realizowanym programem kierunku studiów.
Wstępna wiedza z zakresu zaburzeń i chorób psychicznych
Zagadnienia prawne związane z leczeniem i rehabilitacją psychiatryczną
Systemie i formach rehabilitacji.
Wykorzystanie Sektora ekonomii społecznej w leczeniu i rehabilitacji chorób psychicznych.

Cele

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami wykorzystania metod aktywizacji osób chorujących psychicznie.
Rozwijanie kompetencji społecznych oraz umiejętności umożliwiających studentom samodzielne wykonywanie zadań z zakresu organizacji aktywizującej pomocy osobom chorującym psychicznie przez poznanie metod skutecznych i efektownych.

Treści kształcenia

T_1 Wprowadzenie do zajęć warsztatowych, w oparciu o ustawę o ochronie zdrowia psychicznego (1994):
- formy graficzne porządkujące rodzaje zaburzeń psychicznych;
- spotkanie z osobą chorującą psychicznie, rozmowa o ścieżce rozwoju indywidualnego;
- warsztat - określanie celów w aktywizacji;
- diagnozowanie sytuacji społecznej, zawodowej osoby chorującej psychicznie.
T_2 Warsztaty: budowanie planu grupy aktywności społecznej i zawodowej dla chorujących psychicznie o zróżnicowanych celach.
T_3 Jak organizować aktywizację chorującym psychicznie korzystając z dokumentów prawnych:
- warsztat z wykorzystaniem ustawy o pomocy społecznej, ustawy „rehabilitacyjnej”, oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
T_4 Warsztat: poznanie metody Trenera Zatrudnienia Wspieranego:
- założenia, wymiary, diagnozowanie;
- warsztat z budowanie indywidualnego Planu Działania.
T_5 Praca socjalna w środowisku osób chorujących psychicznie:
- aktywna polityka społeczna – jak aktywizować niekonwencjonalnie i skutecznie, przykłady dobrych praktyk – prezentacje studentów;
- sektor ekonomii społecznej: zadania warsztatowo - problemowe.

Efekty kształcenia

E_1 Tworzy i posiada umiejętność analizy innowacyjnych, alternatywnych rozwiązań problemów socjalnych współpracując z Klientami, członkami zespołów oraz przedstawicielami kluczowych instytucji K _ U10
E_2 Jest przygotowany do samodzielnej, profesjonalnej pracy, wyznaczając jej cele, planując działania, dobierając metody, monitorując jej przebieg i prowadząc ewaluację oraz odnosząc proces i wyniki pracy do zasad etyki zawodowej, jak również do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. K _K04

E_3 Wykazuje się samodzielnymi i twórczymi inicjatywami zawodowymi. K _K07

Metody dydaktyczne

M_1. ćwiczenia/ warsztaty – 10 godzin dydaktycznych;
M_2. metody problemowe
M_3. metody aktywizujące
M_4. metody praktyczne
M_5. Prezentacja multimedialna
M_6.Objaśnienia lub wyjaśnienia
M_7. Dyskusja problemowa
M_8.Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 50% za obecności +
W_2 50% z aktywności w uczestnictwie w zajęciach, przygotowanie prezentacji

Lektury podstawowe

1. Hubert Kaszyński, „Praca socjalna z osobami chorującymi psychicznie. Studium socjologiczne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2013.
2. Bogdan de Barbaro, Krystyna Ostoja Zawadzka, Andrzej Cechnicki, „Możesz pomóc” – poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe –Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005
3. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego 1994, Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2008
4. Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych 1997.

Lektury uzupełniające

Prezentacje z prowadzonych zajęć, opracowania własne prowadzącego zajęcia.
„Ćwiczenia z IPD” , opracowania własne.

Uwagi

TYTUŁ WARSZTATÓW
Warsztaty - "Pracownik socjalny we wdrażaniu skutecznych i efektownych metod aktywizacji dla osób chorujących psychicznie "