Historia filozofii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia filozofii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia filozofii [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Zbigniew Liana
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Zbigniew Liana
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Zbigniew Liana
Sylabus
Wymagania wstępne
Udział w wykładzie z Historii filozofii starożytnej i średniowiecznej
Cele
1. Zapoznanie się z dwoma różnymi podejściami, religijnym i naukowym, do filozofii: Platona i Arystotelesa.
2. Poznanie istotnego wpływu filozofi starożytnej na kształtowanie się filozoficznej i teologicznej myśli chrześcijańskiej w starożytności i w średniowieczu.
3. Zapoznanie się z wybranymi tekstami i ich analiza.
2. Poznanie istotnego wpływu filozofi starożytnej na kształtowanie się filozoficznej i teologicznej myśli chrześcijańskiej w starożytności i w średniowieczu.
3. Zapoznanie się z wybranymi tekstami i ich analiza.
Treści kształcenia
T_1: Na przykładzie filozofii Platona i Arystotelesa pokazane zostaną dwa odmienne podejścia do filozofii: religijne i naukowe, ze wskazaniem późniejszych naśladowców.
T_2: Na bazie pewnych opracowań pokazana zostanie historyczna relacja pomiędzy myślą chrześcijańską tego okresu a filozofią starożytną.
Przykłady wykorzystania filozofii i myśli starożytnej w tworzeniu myśli chrześcijańskiej zostaną pokazane na bazie tekstów św. Augustyna, Teodoryka z Chartres i św. Tomasza z Akwinu.
T_2: Na bazie pewnych opracowań pokazana zostanie historyczna relacja pomiędzy myślą chrześcijańską tego okresu a filozofią starożytną.
Przykłady wykorzystania filozofii i myśli starożytnej w tworzeniu myśli chrześcijańskiej zostaną pokazane na bazie tekstów św. Augustyna, Teodoryka z Chartres i św. Tomasza z Akwinu.
Efekty kształcenia
Ew_1: W wyniku przeprowadzonych zajęć student odróżnia myślenie filozoficzne od teologicznego a w ramach myślenia filozoficznego dwa różne sposoby uprawiania filozofii.
Ew_2: Student charakteryzuje główne zależności między myślą chrześcijańską tego okresu a filozoficzną myślą starożytną.
Eu_1: Student analizuje proste teksty i formułuje relacje między ideami.
EK_1: Student zdobywa świadomość istotnego charakteru związku myśli chrześcijańskiej z filozofią.
Ew_2: Student charakteryzuje główne zależności między myślą chrześcijańską tego okresu a filozoficzną myślą starożytną.
Eu_1: Student analizuje proste teksty i formułuje relacje między ideami.
EK_1: Student zdobywa świadomość istotnego charakteru związku myśli chrześcijańskiej z filozofią.
Metody dydaktyczne
M_1: Analiza i omawianie wybranych tekstów.
M_2: Dyskusja wybranych zagadnień.
M_3: Referowanie zadanych lektur.
M_2: Dyskusja wybranych zagadnień.
M_3: Referowanie zadanych lektur.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie w postaci testu wyboru i uzupełnień.
Zakres tematyki: treść przeczytanych i omówionych tekstów.
Zakres tematyki: treść przeczytanych i omówionych tekstów.
Lektury podstawowe
Albert K., O Platońskim pojęciu filozofii, Warszawa 1991, wybrane fragmenty.
Arystoteles, Analityki wtóre, [wiele wydań]; wybrane fragmenty.
Augustyn z Hippony, O nauce chrześcijańskiej, [różne wydania]; wybrane fragmenty księgi II.
Heller M., "Teologia a nauki w okresie Ojców Kościoła", [w:] Heller M., Liana Z., Mączka J., Skoczny W., Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, Kraków – Tarnów, 2001, 29-49.
Liana Z., "Relacja między nauką a wiarą we wczesnym średniowieczu" oraz "Inspiracje chrześcijańskie w rozwoju myśli naukowej w XII w.", [w:] Heller M., Liana Z., Mączka J., Skoczny W., Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, Kraków – Tarnów 2001, 52-92, wybrane fragmenty.
Platon, Timajos, wybrane fragmenty.
Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni, Kraków 2006, wybrane fragmenty.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do księgi Boecjusza "O Trójcy", Kwestie V i VI, [w:] Maryniarczyk A., SDB, Metoda metafizyki realistycznej, Lublin 2002; wybrane fragmenty.
Arystoteles, Analityki wtóre, [wiele wydań]; wybrane fragmenty.
Augustyn z Hippony, O nauce chrześcijańskiej, [różne wydania]; wybrane fragmenty księgi II.
Heller M., "Teologia a nauki w okresie Ojców Kościoła", [w:] Heller M., Liana Z., Mączka J., Skoczny W., Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, Kraków – Tarnów, 2001, 29-49.
Liana Z., "Relacja między nauką a wiarą we wczesnym średniowieczu" oraz "Inspiracje chrześcijańskie w rozwoju myśli naukowej w XII w.", [w:] Heller M., Liana Z., Mączka J., Skoczny W., Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, Kraków – Tarnów 2001, 52-92, wybrane fragmenty.
Platon, Timajos, wybrane fragmenty.
Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni, Kraków 2006, wybrane fragmenty.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do księgi Boecjusza "O Trójcy", Kwestie V i VI, [w:] Maryniarczyk A., SDB, Metoda metafizyki realistycznej, Lublin 2002; wybrane fragmenty.