Liturgika (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

nie ma

Cele

Celem wykładu jest ukazanie historycznego rozwoju obrzędów Mszy świętej, poznanie współczesnych części i obrzędów Mszy świętej oraz teologii Eucharystii.

Treści kształcenia

Wykład obejmuje historię Mszy świętej w poszczególnych epokach historycznych, strukturę Mszy świętej, teologię oraz kult Eucharystii poza Mszą świętą. 1. Rozwój liturgii eucharystycznej w Starożytności
2. Rozwój liturgii eucharystycznej w Średniowieczu
3. Rozwój liturgii eucharystycznej w czasach nowożytnych
4. Nazwy Eucharystii
5. Formy sprawowania Mszy świętej:
6. Msza święta w świetle teologii współczesnej: Ofiara, Pamiątka, Uczta
7. Miejsce sprawowania Eucharystii
8. Częstotliwość i pora sprawowania Eucharystii
9. Obrzędy wstępne Mszy świętej
10. Liturgia słowa
11. Przygotowanie darów
12. Modlitwa eucharystyczna
13. Przygotowanie do Uczty eucharystycznej wraz z liturgią pokoju:
14. Wspólna Uczta ofiarna:
15. Dziękczynienie po przyjęciu Komunii świętej.
16. Kult Eucharystii poza Mszą świętą 1. Rozwój liturgii eucharystycznej w Starożytności
2. Rozwój liturgii eucharystycznej w Średniowieczu
3. Rozwój liturgii eucharystycznej w czasach nowożytnych
4. Nazwy Eucharystii
5. Formy sprawowania Mszy świętej:
6. Msza święta w świetle teologii współczesnej: Ofiara, Pamiątka, Uczta
7. Miejsce sprawowania Eucharystii
8. Częstotliwość i pora sprawowania Eucharystii
9. Obrzędy wstępne Mszy świętej
10. Liturgia słowa
11. Przygotowanie darów
12. Modlitwa eucharystyczna
13. Przygotowanie do Uczty eucharystycznej wraz z liturgią pokoju:
14. Wspólna Uczta ofiarna:
15. Dziękczynienie po przyjęciu Komunii świętej.
16. Kult Eucharystii poza Mszą świętą

Efekty kształcenia

WIEDZA:
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)
- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);

UMIEJĘTNOŚCI:
- student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (TMA_U01);
- Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);

KOMPETENCJE:
- student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
- student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);

Metody dydaktyczne

Przedmiot realizowany będzie przez wykłady, prezentacje multimedialne i dyskusje.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Wykład zakończy się zaliczeniem testu sprawdzającego pod koniec II semestru.

Lektury podstawowe

1. Msza święta, red. W. Świerzawski, Kraków 1993;
2. B. Nadolski, Liturgika, t. IV (Eucharystia), Poznań 1992;
3. M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999, s. 275-400;

Lektury uzupełniające

1. B. Nadolski, Odpowiedzi na 101 pytań o Mszę świętą, Kraków 2005;
2. Modlitwy eucharystyczne Mszału rzymskiego, red. H. Sobeczko, Opole 2005
4. T. Sinka, Liturgika, Kraków 1997
5. B. Nadolski, Msza święta, Kraków 2005;
6. Nowe Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego (Rzym 2002)