Liturgika (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Liturgika
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Liturgika [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
Sylabus
Wymagania wstępne
nie ma
Cele
Celem wykładu jest ukazanie historycznego rozwoju obrzędów Mszy świętej, poznanie współczesnych części i obrzędów Mszy świętej oraz teologii Eucharystii.
Treści kształcenia
Wykład obejmuje historię Mszy świętej w poszczególnych epokach historycznych, strukturę Mszy świętej, teologię oraz kult Eucharystii poza Mszą świętą. 1. Rozwój liturgii eucharystycznej w Starożytności
2. Rozwój liturgii eucharystycznej w Średniowieczu
3. Rozwój liturgii eucharystycznej w czasach nowożytnych
4. Nazwy Eucharystii
5. Formy sprawowania Mszy świętej:
6. Msza święta w świetle teologii współczesnej: Ofiara, Pamiątka, Uczta
7. Miejsce sprawowania Eucharystii
8. Częstotliwość i pora sprawowania Eucharystii
9. Obrzędy wstępne Mszy świętej
10. Liturgia słowa
11. Przygotowanie darów
12. Modlitwa eucharystyczna
13. Przygotowanie do Uczty eucharystycznej wraz z liturgią pokoju:
14. Wspólna Uczta ofiarna:
15. Dziękczynienie po przyjęciu Komunii świętej.
16. Kult Eucharystii poza Mszą świętą 1. Rozwój liturgii eucharystycznej w Starożytności
2. Rozwój liturgii eucharystycznej w Średniowieczu
3. Rozwój liturgii eucharystycznej w czasach nowożytnych
4. Nazwy Eucharystii
5. Formy sprawowania Mszy świętej:
6. Msza święta w świetle teologii współczesnej: Ofiara, Pamiątka, Uczta
7. Miejsce sprawowania Eucharystii
8. Częstotliwość i pora sprawowania Eucharystii
9. Obrzędy wstępne Mszy świętej
10. Liturgia słowa
11. Przygotowanie darów
12. Modlitwa eucharystyczna
13. Przygotowanie do Uczty eucharystycznej wraz z liturgią pokoju:
14. Wspólna Uczta ofiarna:
15. Dziękczynienie po przyjęciu Komunii świętej.
16. Kult Eucharystii poza Mszą świętą
2. Rozwój liturgii eucharystycznej w Średniowieczu
3. Rozwój liturgii eucharystycznej w czasach nowożytnych
4. Nazwy Eucharystii
5. Formy sprawowania Mszy świętej:
6. Msza święta w świetle teologii współczesnej: Ofiara, Pamiątka, Uczta
7. Miejsce sprawowania Eucharystii
8. Częstotliwość i pora sprawowania Eucharystii
9. Obrzędy wstępne Mszy świętej
10. Liturgia słowa
11. Przygotowanie darów
12. Modlitwa eucharystyczna
13. Przygotowanie do Uczty eucharystycznej wraz z liturgią pokoju:
14. Wspólna Uczta ofiarna:
15. Dziękczynienie po przyjęciu Komunii świętej.
16. Kult Eucharystii poza Mszą świętą 1. Rozwój liturgii eucharystycznej w Starożytności
2. Rozwój liturgii eucharystycznej w Średniowieczu
3. Rozwój liturgii eucharystycznej w czasach nowożytnych
4. Nazwy Eucharystii
5. Formy sprawowania Mszy świętej:
6. Msza święta w świetle teologii współczesnej: Ofiara, Pamiątka, Uczta
7. Miejsce sprawowania Eucharystii
8. Częstotliwość i pora sprawowania Eucharystii
9. Obrzędy wstępne Mszy świętej
10. Liturgia słowa
11. Przygotowanie darów
12. Modlitwa eucharystyczna
13. Przygotowanie do Uczty eucharystycznej wraz z liturgią pokoju:
14. Wspólna Uczta ofiarna:
15. Dziękczynienie po przyjęciu Komunii świętej.
16. Kult Eucharystii poza Mszą świętą
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)
- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);
UMIEJĘTNOŚCI:
- student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (TMA_U01);
- Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);
KOMPETENCJE:
- student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
- student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)
- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);
UMIEJĘTNOŚCI:
- student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (TMA_U01);
- Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);
KOMPETENCJE:
- student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
- student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);
Metody dydaktyczne
Przedmiot realizowany będzie przez wykłady, prezentacje multimedialne i dyskusje.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Wykład zakończy się zaliczeniem testu sprawdzającego pod koniec II semestru.
Lektury podstawowe
1. Msza święta, red. W. Świerzawski, Kraków 1993;
2. B. Nadolski, Liturgika, t. IV (Eucharystia), Poznań 1992;
3. M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999, s. 275-400;
2. B. Nadolski, Liturgika, t. IV (Eucharystia), Poznań 1992;
3. M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999, s. 275-400;
Lektury uzupełniające
1. B. Nadolski, Odpowiedzi na 101 pytań o Mszę świętą, Kraków 2005;
2. Modlitwy eucharystyczne Mszału rzymskiego, red. H. Sobeczko, Opole 2005
4. T. Sinka, Liturgika, Kraków 1997
5. B. Nadolski, Msza święta, Kraków 2005;
6. Nowe Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego (Rzym 2002)
2. Modlitwy eucharystyczne Mszału rzymskiego, red. H. Sobeczko, Opole 2005
4. T. Sinka, Liturgika, Kraków 1997
5. B. Nadolski, Msza święta, Kraków 2005;
6. Nowe Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego (Rzym 2002)