Seminarium z bioetyki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium z bioetyki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, VI rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
Sylabus
Wymagania wstępne
1.Ogólna znajomość zasadniczych stanowisk metafizyki, epistemologii i antropologii
2.Ogólna znajomość nurtów etycznych, stanowisk i terminologii metaetycznej.
3.Wstępna znajomość niektórych wybitnych etyków, bioetyków, obecnych na rynku interesujących dzieł etycznych, toczących się ważnych debat etycznych czy bioetycznych.
2.Ogólna znajomość nurtów etycznych, stanowisk i terminologii metaetycznej.
3.Wstępna znajomość niektórych wybitnych etyków, bioetyków, obecnych na rynku interesujących dzieł etycznych, toczących się ważnych debat etycznych czy bioetycznych.
Cele
C1. Analiza wybranych tekstów z etyki i bioetyki personalistycznej.
C2. Wyszukanie interesującego problemu dla opracowania w pracy licencjackiej czy magisterskiej oraz sformułowanie tematu pracy
C3. Wypracowanie struktury pracy i przedstawianie treści pracy licencjackiej czy magisterskiej
C2. Wyszukanie interesującego problemu dla opracowania w pracy licencjackiej czy magisterskiej oraz sformułowanie tematu pracy
C3. Wypracowanie struktury pracy i przedstawianie treści pracy licencjackiej czy magisterskiej
Treści kształcenia
Na seminarium rozwija się etykę i bioetykę personalistyczną i przeprowadza się krytykę innych nurtów etycznych i bioetycznych. Ujawnia się konsekwencje posługiwania się błędnymi założeniami epistemologicznymi, antropologicznymi i etycznymi w rozstrzyganiu problemów etycznych związanych z początkiem, trwaniem i końcem życia ludzkiego.
Przygotowywane prace magisterskie, licencjackie i doktorskie dotyczą: 1) problemów antropologiczno-etycznych, 2) problemów z bioetyki, to znaczy: a) jej podstaw, b) etyki początku życia, c) trwania życia i d) końca życia. 1. Przedstawienie interesujących oraz stosownych do zbadania, nowych problemów etycznych i bioetycznych.
2. Zebranie od nowych studentów ich sugestii, jakimi problemami etycznymi czy bioetycznymi chcieliby się w pracy zająć.
3. Zaznajomienie się z pracami z poprzednich lat, które omawiały tematykę interesującą dla nowych seminarzy-stów.
4. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków czy bioetyków.
5. Dobór i zaakceptowanie tematów prac przez nowych seminarzystów.
6. Czytanie dobranych publikacji do podjętych przez studentów tematów prac licencjackich i magisterskich.
7. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków personalistów.
8. Przedstawianie planu i bibliografii do pracy przez nowych seminarzystów.
9. Referowanie tekstów składanych do obrony prac seminarzystów. 1. Przedstawienie interesujących oraz stosownych do zbadania, nowych problemów etycznych i bioetycznych.
2. Zebranie od nowych studentów ich sugestii, jakimi problemami etycznymi czy bioetycznymi chcieliby się w pracy zająć.
3. Zaznajomienie się z pracami z poprzednich lat, które omawiały tematykę interesującą dla nowych seminarzy-stów.
4. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków czy bioetyków.
5. Dobór i zaakceptowanie tematów prac przez nowych seminarzystów.
6. Czytanie dobranych publikacji do podjętych przez studentów tematów prac licencjackich i magisterskich.
7. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków personalistów.
8. Przedstawianie planu i bibliografii do pracy przez nowych seminarzystów.
9. Referowanie tekstów składanych do obrony prac seminarzystów.
Przygotowywane prace magisterskie, licencjackie i doktorskie dotyczą: 1) problemów antropologiczno-etycznych, 2) problemów z bioetyki, to znaczy: a) jej podstaw, b) etyki początku życia, c) trwania życia i d) końca życia. 1. Przedstawienie interesujących oraz stosownych do zbadania, nowych problemów etycznych i bioetycznych.
2. Zebranie od nowych studentów ich sugestii, jakimi problemami etycznymi czy bioetycznymi chcieliby się w pracy zająć.
3. Zaznajomienie się z pracami z poprzednich lat, które omawiały tematykę interesującą dla nowych seminarzy-stów.
4. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków czy bioetyków.
5. Dobór i zaakceptowanie tematów prac przez nowych seminarzystów.
6. Czytanie dobranych publikacji do podjętych przez studentów tematów prac licencjackich i magisterskich.
7. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków personalistów.
8. Przedstawianie planu i bibliografii do pracy przez nowych seminarzystów.
9. Referowanie tekstów składanych do obrony prac seminarzystów. 1. Przedstawienie interesujących oraz stosownych do zbadania, nowych problemów etycznych i bioetycznych.
2. Zebranie od nowych studentów ich sugestii, jakimi problemami etycznymi czy bioetycznymi chcieliby się w pracy zająć.
3. Zaznajomienie się z pracami z poprzednich lat, które omawiały tematykę interesującą dla nowych seminarzy-stów.
4. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków czy bioetyków.
5. Dobór i zaakceptowanie tematów prac przez nowych seminarzystów.
6. Czytanie dobranych publikacji do podjętych przez studentów tematów prac licencjackich i magisterskich.
7. Czytanie i dyskusja nad problemami wybranych dzieł etyków personalistów.
8. Przedstawianie planu i bibliografii do pracy przez nowych seminarzystów.
9. Referowanie tekstów składanych do obrony prac seminarzystów.
Efekty kształcenia
EK 1. Student posiada wiedzę o różnych nurtach odmienne uzasadniających normy etyczne. (K_U01)
EF 2. Potrafi krytycznie analizować zarówno argumentacje dotyczące kryterium tego, co dobre i złe, czyli normy moralności, jak też te, które stoją za szczegółowymi normami moralnymi (K_U7)
EF3. Mając zreflektowany i koherentny system argumentacji etycznej, potrafi łatwiej dostrzegać różnorodne zagrożenia społeczne, kulturowe, biomedyczne i techniczne dla życia ludzkiego, dla kultury, środowiska i przyrody. (K_K03)
EF 2. Potrafi krytycznie analizować zarówno argumentacje dotyczące kryterium tego, co dobre i złe, czyli normy moralności, jak też te, które stoją za szczegółowymi normami moralnymi (K_U7)
EF3. Mając zreflektowany i koherentny system argumentacji etycznej, potrafi łatwiej dostrzegać różnorodne zagrożenia społeczne, kulturowe, biomedyczne i techniczne dla życia ludzkiego, dla kultury, środowiska i przyrody. (K_K03)
Metody dydaktyczne
Czytanie tekstów wybranych dzieł. Prezentacja przez rzutnik elektroniczny doktoratów i magisteriów napisanych w poprzednich latach.
Przedstawienie i dyskusja nad strukturą i bibliografią pisanych prac
Czytanie i krytyczna dyskusja nad dostarczanymi tekstami pisanych prac
Teksty prac dostarczane są w formie elektronicznej, np. drogą e-mailową, w tej samej formie korygowane przez prowadzącego seminarium i odsyłane do poprawienia.
Przedstawienie i dyskusja nad strukturą i bibliografią pisanych prac
Czytanie i krytyczna dyskusja nad dostarczanymi tekstami pisanych prac
Teksty prac dostarczane są w formie elektronicznej, np. drogą e-mailową, w tej samej formie korygowane przez prowadzącego seminarium i odsyłane do poprawienia.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Student w wyznaczonym czasie a) przedstawia temat, plan, bibliografię oraz stosowne teksty swojej pracy licencjackiej, magisterskiej czy doktorskiej oraz b) włącza się aktywnie do dyskusji nad czytanymi, wybranymi tekstami filozofów, etyków i bioetyków. Wywiązywanie się z tych obowiązków jest podstawą do zaliczenia seminarium.
Składane prace winny posiadać dobrze sformułowany tytuł oraz strukturę, winny w sposób przejrzysty realizować postawiony w tytule problem. Obok własnego dobrego języka filozoficznego, powinny odznaczać się odpowiednio wkomponowanymi cytatami oraz bogatymi przypisami, świadczącymi o solidnym studium źródeł oraz własnymi, oryginalnymi, uzasadnionymi konkluzjami.
Efekty związane z wiedzą weryfikuje się u studenta podczas dyskusji nad problemami etycznymi, podczas krytycznej adiustacji tekstów pisanej pracy.
Umiejętności weryfikuje się obserwując jak ktoś stawia problem swojej pracy magisterskiej, jak buduje strukturę rozwiązania postawionego problemu, czy potrafi dotrzeć do właściwej literatury, czy potrafi ją wykorzystać wraz z ujawnieniem swego talentu nie tylko w referowaniu poglądów, ale w formułowaniu twórczych, problemowych konkluzji.
Kompetencje weryfikuje się obserwując aktywną, twórczą postawę na seminarium, umiejętność organizacji swoich obowiązków naukowych, inspirowanie innych swoją aktywnością naukową i kulturową.
Składane prace winny posiadać dobrze sformułowany tytuł oraz strukturę, winny w sposób przejrzysty realizować postawiony w tytule problem. Obok własnego dobrego języka filozoficznego, powinny odznaczać się odpowiednio wkomponowanymi cytatami oraz bogatymi przypisami, świadczącymi o solidnym studium źródeł oraz własnymi, oryginalnymi, uzasadnionymi konkluzjami.
Efekty związane z wiedzą weryfikuje się u studenta podczas dyskusji nad problemami etycznymi, podczas krytycznej adiustacji tekstów pisanej pracy.
Umiejętności weryfikuje się obserwując jak ktoś stawia problem swojej pracy magisterskiej, jak buduje strukturę rozwiązania postawionego problemu, czy potrafi dotrzeć do właściwej literatury, czy potrafi ją wykorzystać wraz z ujawnieniem swego talentu nie tylko w referowaniu poglądów, ale w formułowaniu twórczych, problemowych konkluzji.
Kompetencje weryfikuje się obserwując aktywną, twórczą postawę na seminarium, umiejętność organizacji swoich obowiązków naukowych, inspirowanie innych swoją aktywnością naukową i kulturową.
Lektury podstawowe
T. Biesaga, Elementy etyki lekarskiej, Kraków 2006
Bioetyka personalistyczna, T. Biesaga (red.), Kraków 2006
Bioetyka polska, T. Biesaga (red.), Kraków 2004.
Podstawy i zastosowania bioetyki, T. Biesaga (red.), Kraków 2001.
Systemy bioetyki, T, Biesaga (red.), Kraków 2003.
R. Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze ludzkiego działania, tłum. Merecki J., Warszawa 2006
R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. Merecki J., Warszawa 2001.
T. Styczeń, Metaetyka, Lublin 2011
A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995
R. Buttiglione, Myśl Karola Wojtyły, KUL, Lublin 1996
T. Biesaga Zarys metaetyki, Kraków 1996;
Systemy bioetyki, T. Biesaga (red.), Kraków 2003.
Bioetyka personalistyczna, T. Biesaga (red.), Kraków 2006
Bioetyka polska, T. Biesaga (red.), Kraków 2004.
Podstawy i zastosowania bioetyki, T. Biesaga (red.), Kraków 2001.
Systemy bioetyki, T, Biesaga (red.), Kraków 2003.
R. Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze ludzkiego działania, tłum. Merecki J., Warszawa 2006
R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. Merecki J., Warszawa 2001.
T. Styczeń, Metaetyka, Lublin 2011
A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995
R. Buttiglione, Myśl Karola Wojtyły, KUL, Lublin 1996
T. Biesaga Zarys metaetyki, Kraków 1996;
Systemy bioetyki, T. Biesaga (red.), Kraków 2003.
Lektury uzupełniające
B. Chyrowicz, Bioetyka i ryzyko, Lublin 2000.
W. Bołoz, Bioetyka a prawa człowieka, Warszawa 2007.
T. Ślipko, Granice Życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 1988.
Początek ludzkiego życia, Antologia bioetyki, W. Galewicz red., t. 2, Kraków 2010;
Wokół śmierci i umierania, W. Galewicz red., Antologia bioetyki, t. 1, W. Galewicz red., Kraków 2009;
Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, W. Galewicz red. Kraków 2010;
K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Rzym - Lublin 1991;
T. Styczeń W drodze do etyki, Lublin 1984;
Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk SDB, K. Stępień, Lublin 2003
W. Bołoz, Bioetyka a prawa człowieka, Warszawa 2007.
T. Ślipko, Granice Życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 1988.
Początek ludzkiego życia, Antologia bioetyki, W. Galewicz red., t. 2, Kraków 2010;
Wokół śmierci i umierania, W. Galewicz red., Antologia bioetyki, t. 1, W. Galewicz red., Kraków 2009;
Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, W. Galewicz red. Kraków 2010;
K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Rzym - Lublin 1991;
T. Styczeń W drodze do etyki, Lublin 1984;
Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk SDB, K. Stępień, Lublin 2003