Seminarium z hermeneutyki biblijnej i judaistyki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium z hermeneutyki biblijnej i judaistyki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, VI rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:bp prof. dr hab. Roman Pindel
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: bp prof. dr hab. Roman Pindel
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiadomości introdukcyjne z biblistyki oraz zaliczenie przynajmniej jednego semestru języka greckiego i hebrajskiego połączone z umiejętnością analizy tekstu oryginalnego z pomocą słowników i gramatyk a także kompetencje w zakresie formułowania tekstu naukowego, zdobyte w ramach metodyki pracy naukowej, ogólnej metodologii oraz proseminarium naukowego biblijnego.
Cele
Celem jest przekazanie wiedzy odnośnie postawienia problemu naukowego, sformułowania hipotezy roboczej, zdobycie umiejętności zastosowania poznanych metod egzegezy oraz metodyczne postępowanie na kolejnych etapach badania naukowego oraz formułowania rezultatów w postaci rozprawy.
Treści kształcenia
Zapoznanie się z warsztatem pracy egzegety oraz opanowanie umiejętności analizy źródeł, by kompetentnie sformułować zagadnienie badawcze w formie hipotezy oraz naukowej weryfikacji. Celem spotkań jest zapoznanie się z metodami egzegezy, sformułowanie tematu pracy magisterskiej oraz określenie kolejnych kroków badawczych. Prezentacja metod odbywa się przede wszystkim w oparciu o Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej Interpretacja Biblii w Kościele. Postępy i pojawiające się problemy przy pisaniu pracy magisterskiej określają charakter i treść dalszych spotkań seminaryjnych. Celem spotkań jest zapoznanie się z metodami egzegezy, sformułowanie tematu pracy magisterskiej oraz określenie kolejnych kroków badawczych. Prezentacja metod odbywa się przede wszystkim w oparciu o Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej Interpretacja Biblii w Kościele. Postępy i pojawiające się problemy przy pisaniu pracy magisterskiej określają charakter i treść dalszych spotkań seminaryjnych.
Efekty kształcenia
W wyniku prowadzonych zajęć student wie, jaka metoda jest najbardziej adekwatna dla podjęcia postawionego problemu, umie dokonać naukowej analizy właściwych tekstów oraz formułować wnioski, by nadać całości swojej pracy odpowiedni kształt pod względem formalnym i merytorycznym. W ten sposób staje się kompetentnym do prowadzenia podobnego poprawnego postępowania metodologicznego wobec innych tekstów.
H2A_W03; H2A_U09; H2A_K01;
H2A_W03; H2A_U09; H2A_K01;
Metody dydaktyczne
Forma pracy jest właściwa dla seminarium naukowego, stąd dominuje prezentacja problemów, ich dyskutowanie, odwoływanie się do adekwatnych źródeł, stanowiących nauczanie Kościoła, opracowania metodologiczne lub literaturę przedmiotu.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Bieżącą formą sprawdzania osiągnięć jest przygotowywanie zagadnień, opracowań oraz referowanie wyników analiz i stanowisk różnych autorów. Końcowy sprawdzian stanowi opracowanie zagadnienia w formie samodzielnie napisanej pracy magisterskiej.
Lektury podstawowe
Czerski J., Metody interpretacji Nowego Testamentu, Opole 1997
Pindel R., Aby zrozumieć Pawła, Pomoce naukowe 1, Kraków 2004
Z badań nad Biblią. Prace Katedry Teologii i Informatyki Biblijnej Wydziału Teologicznego PAT, t. 2, red. Jelonek T., Kraków 1998
Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, przekład i redakcja Rubinkiewicz R., Warszawa 1999
Pindel R., Aby zrozumieć Pawła, Pomoce naukowe 1, Kraków 2004
Z badań nad Biblią. Prace Katedry Teologii i Informatyki Biblijnej Wydziału Teologicznego PAT, t. 2, red. Jelonek T., Kraków 1998
Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, przekład i redakcja Rubinkiewicz R., Warszawa 1999
Lektury uzupełniające
Egger W., Methodenlehre zum Neuen Testament, Freiburg 1987
Söding T., Wege der Schriftauslegung. Methodenbuch zum Neuen Testament, Freiburg 1998.
Söding T., Wege der Schriftauslegung. Methodenbuch zum Neuen Testament, Freiburg 1998.