Psychologia ogólna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza filozoficzna ze szkoły średniej.

Cele

- pokazanie, czym jest psychologia i jakie może mieć ona znaczenie w naszym życiu
- poznanie podstawowych kierunków psychologicznych
- nauczyć jak wykorzystać psychologię w poprawie jakości swojego życia i relacji z innymi

Treści kształcenia

Wykład rozpoczyna się od przedstawienia działów i metod psychologii. Następnie omawia się jej podstawowe kierunki i wreszcie charakteryzuje się procesy psychiczne człowieka: działanie, procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne i osobowość. Wykład z psychologii ogólnej koncentruje się wokół następującej problematyki: 1) Zagadnienia wstępne: definicja, przedmiot i cel, działy, metody psychologii. 2) Kierunki psychologii: a) behawioryzm (Watson, Tolman, Skinner), b) psychoanaliza (klasyczna: Freud; głębi: Jung; indywidualna Adler; kulturowa: Horney; neopsychoanaliza E. Fromma; analiza transakcyjna E. Berne) b) psychologia humanistyczna (A. H. Maslow, C. R. Rogers, G. W. Allport), c) analiza egzystencjalna V. E. Frankla, d) psychologia poznawcza G. Kelly; regulacyjna teoria osobowości J. Reykowskiego; transgresyjna koncepcja człowieka Kozieleckiego). 3) Biologiczne podstawy zachowania: układ nerwowy, układ wydzielania wewnętrznego. 4) Emocje: interpretacja i określanie emocji, emocje podstawowe, funkcje emocji, komunikowanie emocji, kształtowanie uczuć. 5) Procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, uwaga, pamięć, myślenie. 6) Działanie ludzkie: podmiotowe uwarunkowania, motywacja, proces działania. 7) Kształtowanie dojrzałej osobowości. Wykład z psychologii ogólnej koncentruje się wokół następującej problematyki: 1) Zagadnienia wstępne: definicja, przedmiot i cel, działy, metody psychologii. 2) Kierunki psychologii: a) behawioryzm (Watson, Tolman, Skinner), b) psychoanaliza (klasyczna: Freud; głębi: Jung; indywidualna Adler; kulturowa: Horney; neopsychoanaliza E. Fromma; analiza transakcyjna E. Berne) b) psychologia humanistyczna (A. H. Maslow, C. R. Rogers, G. W. Allport), c) analiza egzystencjalna V. E. Frankla, d) psychologia poznawcza G. Kelly; regulacyjna teoria osobowości J. Reykowskiego; transgresyjna koncepcja człowieka Kozieleckiego). 3) Biologiczne podstawy zachowania: układ nerwowy, układ wydzielania wewnętrznego. 4) Emocje: interpretacja i określanie emocji, emocje podstawowe, funkcje emocji, komunikowanie emocji, kształtowanie uczuć. 5) Procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, uwaga, pamięć, myślenie. 6) Działanie ludzkie: podmiotowe uwarunkowania, motywacja, proces działania. 7) Kształtowanie dojrzałej osobowości.

Efekty kształcenia

Po ukończeniu kursu student potrafi:
– scharakteryzować poszczególne kierunki współczesnej psychologii,
– lepiej zrozumieć i analizować swoje własne postawy,
– wejść na drogę kształtowania dojrzałej osobowości.

Metody dydaktyczne

- Wykład
- Praca z książką w oparciu o zadaną lekturą z klasyka psychologii

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

- Kolokwium nt. biologicznych podstaw zachowania
- Egzamin ustny z całości materiału.

Lektury podstawowe

Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1995.
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 1998.
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1991.
Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna, t. II, Gdańsk 2000.
Szewczyk W., Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii, Tarnów 1998.
Tomaszewski T., Główne idee współczesnej psychologii, Warszawa 1998.
Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 1999.

Lektury uzupełniające

Trzcieniecka- Grieen A., Psychologia. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych, Kraków 2006.
Hall C. S., Lindzey G., Teorie osobowości, Warszawa 1994.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1997.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne, Warszawa 1999.

Uwagi

W wykładzie, uwzględniając się potrzeby słuchacza, zwraca się uwagę na kształtowanie dojrzałej osobowości, która wydaje się być nieodzowna w kontakcie z innymi ludźmi.