Teologia dogmatyczna - chrystologia (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Teologia dogmatyczna - chrystologia
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Teologia dogmatyczna [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. dr hab. Robert Woźniak, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. dr hab. Robert Woźniak, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Robert Woźniak, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Kurs zakłada posiadanie przez studenta:
- umiejętności lektury i interpretacji tekstu filozoficznego i teologicznego
- podstawowych wiadomości z zakresu teologii trynitarnej
- znajomości fundamentalnych pojęć klasycznej metafizyki
- orientacji w kategoriach objawienia biblijnego
- znajomości historii świętej
- zaliczenia ćwiczeń prowadzonych do wykładu
- umiejętności lektury i interpretacji tekstu filozoficznego i teologicznego
- podstawowych wiadomości z zakresu teologii trynitarnej
- znajomości fundamentalnych pojęć klasycznej metafizyki
- orientacji w kategoriach objawienia biblijnego
- znajomości historii świętej
- zaliczenia ćwiczeń prowadzonych do wykładu
Cele
Ogólne i szczegółowe wprowadzenie do chrystologii. Znajomość historii dogmatu, jej głównych punktów, bohaterów, sporów i pomników literackich. Biegła orientacja w wypowiedziach Magisterium na temat osoby, natury i dzieła Chrystusa. Wykształcenie zdolności merytorycznej dyskusji na temat poszczególnych zagadnień teologicznych. Zaznajomienie z literaturą przedmiotu.
Treści kształcenia
Teologia dogmatyczna – chrystologia.
Chrystologia jest centralnym traktatem teologii dogmatycznej na ile umożliwia ona refleksję nad własną tajemnicą Boga swoistą dla chrześcijaństwa. Chrystologia składa się z dwóch zasadniczych części: teologicznej nauki o osobie Jezusa, który jest Chrystusem (chrystologia) oraz teologicznej nauki o zbawieniu (soteriologia). Jako taka jest chrystologia konstytutywna dla chrześcijańskiej nauki o Bogu.
Elementy chrystologii fundamentalnej: chrystologia i teo-logia; Chrystus filozofów, Leben Jesu Forschung jako kwestia dogmatyczna. Chrystologia biblijna: ciągłość idei mesjańskiej pomiędzy zapowiedzią i wypełnieniem. Chrystologia historyczna w swojej dynamice: zarys historii dogmatu chrystologicznego, chrystologia średniowieczna i nowożytna. Hermenutyka nauczania Magisterium o Chrystusie. Chrystologiczna analityka pojęć: osoba i natura, unio hypostatica i wymiana orzeczników. Chrystologia jako integralna część soteriologii: modele soteriologiczne. Chrystologiczne quaestiones disputatae: wiedza i świadomość Jezusa; zagadnienie osoby i podmiotu w chrystologii; chrystologia a pluralizm teologiczny i religijny. Chrystologia i metafizyka: Chrystus i tajemnica bytu.
Chrystologia jest centralnym traktatem teologii dogmatycznej na ile umożliwia ona refleksję nad własną tajemnicą Boga swoistą dla chrześcijaństwa. Chrystologia składa się z dwóch zasadniczych części: teologicznej nauki o osobie Jezusa, który jest Chrystusem (chrystologia) oraz teologicznej nauki o zbawieniu (soteriologia). Jako taka jest chrystologia konstytutywna dla chrześcijańskiej nauki o Bogu.
Elementy chrystologii fundamentalnej: chrystologia i teo-logia; Chrystus filozofów, Leben Jesu Forschung jako kwestia dogmatyczna. Chrystologia biblijna: ciągłość idei mesjańskiej pomiędzy zapowiedzią i wypełnieniem. Chrystologia historyczna w swojej dynamice: zarys historii dogmatu chrystologicznego, chrystologia średniowieczna i nowożytna. Hermenutyka nauczania Magisterium o Chrystusie. Chrystologiczna analityka pojęć: osoba i natura, unio hypostatica i wymiana orzeczników. Chrystologia jako integralna część soteriologii: modele soteriologiczne. Chrystologiczne quaestiones disputatae: wiedza i świadomość Jezusa; zagadnienie osoby i podmiotu w chrystologii; chrystologia a pluralizm teologiczny i religijny. Chrystologia i metafizyka: Chrystus i tajemnica bytu.
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
1. zna podstawowe pojęcia chrystologii (natura, osoba, wolność, działanie, zjednoczenie osobowe, wymiana orzeczników) i główne etapy jej rozwoju; potrafi wskazać na jedność (zarówno ciągłość jak i nieciągłość) rozwoju doktryny od teologii biblijnej aż do współczesnej reflesji teologicznej
2. posiada umiejętność zrozumiałego wyjaśniania podstawowych punktów nauki Kościoła o Chrystusie Zbawicielu
3. jest zdolny do ujęcia egzystencji człowieka w perspektywie chrystologicznej
1. zna podstawowe pojęcia chrystologii (natura, osoba, wolność, działanie, zjednoczenie osobowe, wymiana orzeczników) i główne etapy jej rozwoju; potrafi wskazać na jedność (zarówno ciągłość jak i nieciągłość) rozwoju doktryny od teologii biblijnej aż do współczesnej reflesji teologicznej
2. posiada umiejętność zrozumiałego wyjaśniania podstawowych punktów nauki Kościoła o Chrystusie Zbawicielu
3. jest zdolny do ujęcia egzystencji człowieka w perspektywie chrystologicznej
Metody dydaktyczne
wykład i dyskusja; aktywizacja poprzez zadawanie pytań; podsumowanie poszczególnych jednostek
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin: test wielokrotnego wyboru + pytania otwarte.
Lektury podstawowe
Łukaszuk T. D., Ty jesteś Chrystus; Strzelczyk G., Teraz Jezus; Strzelczyk G., Traktat o Jezusie Chrystusie (podręcznik).
Lektury uzupełniające
Kasper W., Jezus Chrystus;