Tutoring z liturgiki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Tutoring z liturgiki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Tutoring [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/0ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/0ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- - Tutoring [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiadomości katechizmowe, wstępne elementy z historii zbawienia,osobiste doświadczenia życia Kościoła.
Cele
Ogólna znajomość liturgii oraz nauki o liturgii. Orientacja w teologii i miejscu nauk liturgicznych w teologii.
Treści kształcenia
1. Natura i definicja liturgii.
2. Nauka o liturgii.
3. Specyfika języka liturgicznego.
4. Zmysł liturgiczny.
5. Gesty, słowa, obrzędy.
6. Co należy do liturgii?
7. Czas i miejsce w liturgii.
8. Eklezjalny wymiar liturgii.
9. Liturgia dla życia wiarą.
10. Liturgia a społeczeństwo i kultura.
2. Nauka o liturgii.
3. Specyfika języka liturgicznego.
4. Zmysł liturgiczny.
5. Gesty, słowa, obrzędy.
6. Co należy do liturgii?
7. Czas i miejsce w liturgii.
8. Eklezjalny wymiar liturgii.
9. Liturgia dla życia wiarą.
10. Liturgia a społeczeństwo i kultura.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna podstawowe określenia liturgii, wie, co należy do liturgii, wymienia elementy języka liturgicznego, rozumie znaczenie znaku, obrzędu, sakramentu.
UMIEJĘTNOŚCI
Student rozumie istotę uczestnictwa w liturgii, odróżnia liturgię od innych form kultu, uzasadnia eklezjalny charakter liturgii, analizuje kryteria liturgiczności.
KOMPETENCJE
Student docenia znaczenie liturgii, potrafi wyjaśnić jej wyjątkowość, zachęca do uczestnictwa w liturgii, korzysta z liturgii dla własnego życia wiarą.
Student zna podstawowe określenia liturgii, wie, co należy do liturgii, wymienia elementy języka liturgicznego, rozumie znaczenie znaku, obrzędu, sakramentu.
UMIEJĘTNOŚCI
Student rozumie istotę uczestnictwa w liturgii, odróżnia liturgię od innych form kultu, uzasadnia eklezjalny charakter liturgii, analizuje kryteria liturgiczności.
KOMPETENCJE
Student docenia znaczenie liturgii, potrafi wyjaśnić jej wyjątkowość, zachęca do uczestnictwa w liturgii, korzysta z liturgii dla własnego życia wiarą.
Metody dydaktyczne
1. Wykład.
2. Konwersatorium.
3. Prezentacja multimedialna.
2. Konwersatorium.
3. Prezentacja multimedialna.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
1. Aktywność na zajęciach.
2. Relacja z wybranej lektury liturgicznej.
2. Obecność na zajęciach.
2. Relacja z wybranej lektury liturgicznej.
2. Obecność na zajęciach.
Lektury podstawowe
- P.de Clerck, Zrozumieć liturgię, tłum. S. Czerwik, Kielce 1997.
- Bieżąca literatura.
- Bieżąca literatura.
Lektury uzupełniające
- Bieżące publikacje.
Uwagi
W drugim semestrze zajęcia odbywają się w środy o 15.15, Sławkowska 24/3, biblioteka Instytutu Liturgicznego.