Tutoring z teologii moralnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość potocznego znaczenia moralności i formy ćwiczeń-konwersatorium. Zainteresowania w zakresie teologii moralnej.

Cele

Wprowadzenie do seminaryjnego sposobu analizowania problemów moralnych. Przyswojenie wstępnych definicji i zagadnień teologii moralnej.

Treści kształcenia

Przypomnienie podstawowych treści teologicznych Od definicji do zastosowań praktycznych. Ukazanie zakresu teologii pastoralnej.

Efekty kształcenia

1. Student zna i formułuje definicje teologii moralnej, potrafi zwrócić uwagę na działy tej dyscypliny i charakteryzuje różnice wobec innych dyscyplin.
2. Opisuje historię moralności.
3. Wskazuje na ważność teologii moralnej wobec sytuacji współczesnego świata.
4. Wylicza cechy czynu moralnego ze względu na przedmiot, cel i okoliczności.
5. Analizuje problem kary śmierci od strony moralnej.
6. Zna nauczanie Kościoła katolickiego w problemie kary śmierci (Katechizm Kościoła Katolickiego, Encyklika Evangelium vitae).
7. Wie czym się różni nauczanie KKK i Encykliki Evangelium vitae
8. Rozpoznaje główne cechy moralności uczuć.
9. Rozpoznaje na ile ocena moralna czynu (działania ludzkiego) zależy od nastawienia uczuciowego (przeżycia, emocji)?
10. Posługuje się pojęciem sumienia i umie go zastosować w praktyce.
11. Ocenia jak sumienie moralne (por. Rz 1, 32) obecne we wnętrzu osoby nakazuje jej w odpowiedniej chwili pełnić dobro, a unikać zła.
12. Umie formować własne sumienie.
13. Wie, że w formowaniu sumienia słowo Boże jest światłem i powinniśmy przyjmować je przez wiarę i modlitwę oraz stosować w praktyce badając nasze sumienie, wspierać się darami Ducha Świętego, wspomagać świadectwem innych ludzi oraz korzystać z nauczania Kościoła (por. KKK 1785)
14. Weryfikuje konteksty moralności (cywilizacja, społeczeństwo, nauka).
15. Rozwiązuje współczesne problemy moralne w zakresie społeczności religijnych (parafii, diecezji) jak i społeczności świeckich (uniwersytet, środowiska zawodowe).

Metody dydaktyczne

Metoda dydaktyczna, szczególnie skuteczna jeśli chodzi o rozwijanie potencjału uczniów i studentów oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy. Polega ona na regularnych spotkaniach ze w ramach których studenci samodzielnie przygotowują eseje (lub inne zadania), które są następnie omawiane z tutorem.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Tutoring zapewnia integralny – obejmujący wiedzę i postawy – rozwój studenta; motywowania go do samodzielnej pracy. Nacisk na swobodną dyskusję, samodzielne myślenie, budowania opinii opartych na wiedzy i sprawdzenia ich obrony.

Lektury podstawowe

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor
Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, (red.) Nagórny J., Jeżyna K., Radom 2005
Katechizm Kościoła Katolickiego
Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Nowe tłumaczenie, Poznań 2002

Lektury uzupełniające

Adamczyk G., Moralność i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie polskim, Lublin 2013
Kokoszka A., Teologia moralna fundamentalna, wyd. V, Tarnów 2005.
Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2002
Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, Kielce 2009
Stach R., Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych, Kraków 2012