Poznanie teologiczne (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Poznanie teologiczne
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Poznanie teologiczne [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Damian Wąsek
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/1ECTS]:ks. dr hab. Damian Wąsek
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Damian Wąsek
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje katechizmowe
Cele
1. Prezentacja głównych koncepcji teologicznych i metod jej uprawiania.
2. Analiza najważniejszych tekstów z klasyki teologicznej.
2. Analiza najważniejszych tekstów z klasyki teologicznej.
Treści kształcenia
Historyczne koncepcje teologii, natura teologii , źródła teologii , rozwój dogmatów , metody . Opinie teologiczne m. in. Grzegorza z Nazjanzu, Abelarda, Bonawentury, Rahnera, Cano, Newmana, Danielou, Kaspera, Rosato, Balthasara. Rozwój koncepcji teologicznych: przedchrześcijańskie, Nowego Testamentu, patrystyczna, scholastyczna, pozytywno-kontrowersyjna, historyczno-kontrowersyjna. Elementy składowe natury teologii: przedmiot, język, wymiary i zadania. Miejsca teologiczne: Pismo Święte, Tradycja, zmysł wiary, Magisterium. Definicja i ewolucja dogmatu: modele i przykłady. Metody uprawiania teologii: dogmatyczna, historyczna, egzystencjalne. Klasyfikacja nauk teologicznych. Rozwój koncepcji teologicznych: przedchrześcijańskie, Nowego Testamentu, patrystyczna, scholastyczna, pozytywno-kontrowersyjna, historyczno-kontrowersyjna. Elementy składowe natury teologii: przedmiot, język, wymiary i zadania. Miejsca teologiczne: Pismo Święte, Tradycja, zmysł wiary, Magisterium. Definicja i ewolucja dogmatu: modele i przykłady. Metody uprawiania teologii: dogmatyczna, historyczna, egzystencjalne. Klasyfikacja nauk teologicznych.
Efekty kształcenia
Student nazywa i objaśnia podstawowe terminy teologiczne i ocenia wybrane modele teologii. Analizuje tekst teologiczny i staje się otwarty na różne nurty myślenia teologicznego.
Metody dydaktyczne
Dyskusja nad tekstami źródłowymi z pism klasyków teologii. Wykłady podsumowujące analizy tekstów.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Ocena końcowa jest wynikiem trzech faktorów:
1. Ocenianie ciągłe z aktywności podczas zajęć;
2. Umiejętność przeprowadzenia analizy wybranych tekstów omawianych na wcześniejszych zajęciach;
3. Egzamin ze znajomości głównych treści przekazanych podczas wykładów podsumowujących.
1. Ocenianie ciągłe z aktywności podczas zajęć;
2. Umiejętność przeprowadzenia analizy wybranych tekstów omawianych na wcześniejszych zajęciach;
3. Egzamin ze znajomości głównych treści przekazanych podczas wykładów podsumowujących.
Lektury podstawowe
Teologia Fundamentalna. T. V: Poznanie teologiczne, red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Napiórkowski, Kraków 2006.
Teologia Fundamentalna. T. VI: Wybór tekstów, red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Napiórkowski, D. Wąsek, Kraków 2011.
Teologia Fundamentalna. T. VI: Wybór tekstów, red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Napiórkowski, D. Wąsek, Kraków 2011.
Lektury uzupełniające
Dzidek T., Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001.
Dzidek T., Mistrzowie teologii, Kraków 1998.
Seweryniak H., Świadectwo
i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2003, s. 11–134.
Dzidek T., Mistrzowie teologii, Kraków 1998.
Seweryniak H., Świadectwo
i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2003, s. 11–134.
Uwagi
-