Nowy Testament - Listy Pawłowe, Dzieje Apostolskie, Listy Katolickie (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Nowy Testament - Listy Pawłowe, Dzieje Apostolskie, Listy Katolickie
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Nowy Testament [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]: dr Danuta Piekarz
- [prowadzący wykład:30h/e/4ECTS]: dr Danuta Piekarz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Danuta Piekarz
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza biblijna
Cele
Student powinien poznać treść i myśl teologiczną Dziejów Apostolskich i Listów Pawłowych (1 i 2 Tes, Ga, 1 Kor) umieć interpretować poszczególne perykopy, rozumieć główne myśli autorów ksiąg
Treści kształcenia
W przypadku każdej z omawianych ksiąg na początku podaje się ogólne informacje (okoliczności powstania, autorstwo, główne zagadnienia...), a następnie omawia się treść, zwracając szczególną uwagę na fragmenty o wielkiej doniosłości teologicznej oraz na te, które są niezrozumiałe dla współczesnego czytelnika. Listy Pawłowe omawiane są w kolejności chronologiczne, a nie kanonicznej. Taki układ umożliwia lepsze powiązanie działalności epistolarnej św. Pawła z jego życiem, jak też pozwala lepiej prześledzić rozwój jego teologii. Szczególnie uwzględnia się następujące tematy:
T 1 - Życie pierwotnego Kościoła, jego struktura i życie religijne
T 2 - Chrystologia Listów, Hymny chrystologiczne
T 3 - Eklezjologia, obrazy Kościoła stosowane przez św. Pawła
T 4 - Relacja św. Pawła do Prawa, misja Apostoła wśród pogan
T 5 - wymamagania etyczne w Listach
T 6 Eschatologia indywidualna i zbiorowa
T 1 - Życie pierwotnego Kościoła, jego struktura i życie religijne
T 2 - Chrystologia Listów, Hymny chrystologiczne
T 3 - Eklezjologia, obrazy Kościoła stosowane przez św. Pawła
T 4 - Relacja św. Pawła do Prawa, misja Apostoła wśród pogan
T 5 - wymamagania etyczne w Listach
T 6 Eschatologia indywidualna i zbiorowa
Efekty kształcenia
Ew 1 Student tworzy syntezę sytuacji pierwotnego Kościoła, jego problemów i zagrożeń
Ew 2 Z różnych Listów Pawłowych student wyodrębnia główne treści teologii Apostoła
Eu 1 Student stukturyzuje swoją wiedzę, dostrzegając rozwój myśli teologicznej od Starego Testamentu do czasów apostolskich
Ek 1 Student postrzega relacje pomiędzy różnymi księgami biblijnymi
Ek 2 student uczy się dostrzegać powiązania pomiędzy problemami pierwszych chrześcijan a własnym życiem chrześcijańskim
Ew 2 Z różnych Listów Pawłowych student wyodrębnia główne treści teologii Apostoła
Eu 1 Student stukturyzuje swoją wiedzę, dostrzegając rozwój myśli teologicznej od Starego Testamentu do czasów apostolskich
Ek 1 Student postrzega relacje pomiędzy różnymi księgami biblijnymi
Ek 2 student uczy się dostrzegać powiązania pomiędzy problemami pierwszych chrześcijan a własnym życiem chrześcijańskim
Metody dydaktyczne
M 1 wykład
M 2 dialog ze studentami
M 3 testy
M 4 projekcje zdjęć
M 2 dialog ze studentami
M 3 testy
M 4 projekcje zdjęć
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
egzamin ustny po każdym semestrze nauki
Lektury podstawowe
dobra znajomość treści wszystkich omawianych Ksiąg plus treść wykładów
Lektury uzupełniające
B. Maggioni, „Paweł. Apostoł Chrystusa i sługa Ewangelii”, Kielce 2009
Gerald F. Hawthorne, Ralph P. Martin, Daniel G. Reid (red.), Słownik teologii św. Pawła, Warszawa 2010
J. Gnilka, Paweł z Tarsu, Kraków 2001
W. Rakocy, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003 (wyd. popr. 2009)
J. Frankowski, S. Mędala (red.) Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła. Warszawa 1997
Gerald F. Hawthorne, Ralph P. Martin, Daniel G. Reid (red.), Słownik teologii św. Pawła, Warszawa 2010
J. Gnilka, Paweł z Tarsu, Kraków 2001
W. Rakocy, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003 (wyd. popr. 2009)
J. Frankowski, S. Mędala (red.) Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła. Warszawa 1997
Uwagi
brak