Pedagogika - dydaktyka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Pedagogika - dydaktyka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Pedagogika [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]: dr Łukasz Ryszka
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]: dr Łukasz Ryszka
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Łukasz Ryszka
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Cele
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zagadnieniami związanymi z podstawowymi pojęciami dydaktycznymi, przyswojenie metodologii badań dydaktycznych, zapoznanie z aksjologią oraz teleologią wychowawczą, jak również metodami i formami organizacyjnymi kształcenia, a więc podstawowymi umiejętnościami analizy prawidłowości rządzących procesem nauczania, kształcenia.
Treści kształcenia
Wykład
1. Przedmiot i zadania dydaktyki
Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne głównych prądów i systemów dydaktycznych. Zna przebieg procesu badawczego oraz główne metody i techniki badań pedagogicznych.
2. Aksjologia wychowawcza i cele ksztalcenia
Uczestnik zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami ksztalcenia. W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej).
3. Proces ksztalcenia ogólnego
Znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia. Znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego.
4. Zasady kształcenia
Nabycie umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również genezy pojęcia zasad kształcenia.
Nabycie umiejętności charakterystyki poszczególnych zasad kształcenia oraz świadomości ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym.
5. Sprawdzanie i ocena wyników nauczania, kształcenia.
Znajomość istoty i funkcji oceniania ucznia. Znajomość metod i rodzajów sprawdzania.
6. Niepowodzenia w nauce szkolnej.
Znajomość pojęcia „niepowodzenie szkolne”, rodzajów niepowodzeń, przyczyn oraz możliwości
Ćwiczenia
1. Metody kształcenia
Nabycie świadomości czym jest metoda w procesie kształcenia, zdobycie wiadomości dot. rozwoju i podziału metod nauczania. Praktyczna znajomość i umiejętność doboru i posługiwania się różnymi metodami. Poznanie i praktyczna znajomość metod uczenia się.
2. Formy organizacyjne procesu kształcenia
Praktyczna znajomość rodzajów i typów lekcji w szkole oraz tzw. toków lekcyjnych. Znajomość form organizacyjnych pracy uczniów.
3. Środki dydaktyczne w kształceniu
Podstawowa znajomość, klasyfikacja oraz funkcje środków dydaktycznych, ich zastosowanie i praktyczne wykorzystanie w procesie dydaktycznym.
1. Przedmiot i zadania dydaktyki
Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne głównych prądów i systemów dydaktycznych. Zna przebieg procesu badawczego oraz główne metody i techniki badań pedagogicznych.
2. Aksjologia wychowawcza i cele ksztalcenia
Uczestnik zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami ksztalcenia. W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej).
3. Proces ksztalcenia ogólnego
Znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia. Znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego.
4. Zasady kształcenia
Nabycie umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również genezy pojęcia zasad kształcenia.
Nabycie umiejętności charakterystyki poszczególnych zasad kształcenia oraz świadomości ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym.
5. Sprawdzanie i ocena wyników nauczania, kształcenia.
Znajomość istoty i funkcji oceniania ucznia. Znajomość metod i rodzajów sprawdzania.
6. Niepowodzenia w nauce szkolnej.
Znajomość pojęcia „niepowodzenie szkolne”, rodzajów niepowodzeń, przyczyn oraz możliwości
Ćwiczenia
1. Metody kształcenia
Nabycie świadomości czym jest metoda w procesie kształcenia, zdobycie wiadomości dot. rozwoju i podziału metod nauczania. Praktyczna znajomość i umiejętność doboru i posługiwania się różnymi metodami. Poznanie i praktyczna znajomość metod uczenia się.
2. Formy organizacyjne procesu kształcenia
Praktyczna znajomość rodzajów i typów lekcji w szkole oraz tzw. toków lekcyjnych. Znajomość form organizacyjnych pracy uczniów.
3. Środki dydaktyczne w kształceniu
Podstawowa znajomość, klasyfikacja oraz funkcje środków dydaktycznych, ich zastosowanie i praktyczne wykorzystanie w procesie dydaktycznym.
Efekty kształcenia
WIEDZA –
1.Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne głównych prądów i systemów dydaktycznych.
2.Zna przebieg procesu badawczego oraz główne metody i techniki badań pedagogicznych.
3.Zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami kształcenia.
4.Cechuje go znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia oraz znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego. TMA_W12 (TnMA_W04, TnMA_W07)
UMIEJĘTNOŚCI –
1.W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej). 2.Nabywa umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również genezy pojęcia zasad kształcenia.
3.Nabywa umiejętności charakterystyki poszczególnych zasad kształcenia oraz świadomości ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym.
4.Nabył praktycznej znajomości i umiejętności doboru i posługiwania się różnymi metodami nauczania.TMA_W01, TMA_W07, TMA_W14 (TnMA_W02, TnMA_W07)
KOMPETENCJE (POSTAWY) –
1.W podstawowym zakresie posiada kompetencję i umiejętność integrowania wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk procesu dydaktycznego. TMA_K02 (TnMA_K07)
1.Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne głównych prądów i systemów dydaktycznych.
2.Zna przebieg procesu badawczego oraz główne metody i techniki badań pedagogicznych.
3.Zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami kształcenia.
4.Cechuje go znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia oraz znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego. TMA_W12 (TnMA_W04, TnMA_W07)
UMIEJĘTNOŚCI –
1.W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej). 2.Nabywa umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również genezy pojęcia zasad kształcenia.
3.Nabywa umiejętności charakterystyki poszczególnych zasad kształcenia oraz świadomości ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym.
4.Nabył praktycznej znajomości i umiejętności doboru i posługiwania się różnymi metodami nauczania.TMA_W01, TMA_W07, TMA_W14 (TnMA_W02, TnMA_W07)
KOMPETENCJE (POSTAWY) –
1.W podstawowym zakresie posiada kompetencję i umiejętność integrowania wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk procesu dydaktycznego. TMA_K02 (TnMA_K07)
Metody dydaktyczne
1.Wykład informacyjny i problemowy.
2.Prezentacje multimedialne
3.Metoda problemowej
4.Metoda sytuacyjna lub symulacyjna
2.Prezentacje multimedialne
3.Metoda problemowej
4.Metoda sytuacyjna lub symulacyjna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
1.Egzamin ustny. Egzamin jest zaliczany na koniec semestru i dot. materiału podanego na wykładach. Czas przeznaczony na egz. 1 os. – 10 min.
2.Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach, przeprowadzenia lekcji pokazowej z użyciem właściwych metod i środków dydaktycznych.
Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach (powyżej 2 nieobecności w semestrze) są dodatkowo zobowiązane do zaliczenia materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających.
2.Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach, przeprowadzenia lekcji pokazowej z użyciem właściwych metod i środków dydaktycznych.
Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach (powyżej 2 nieobecności w semestrze) są dodatkowo zobowiązane do zaliczenia materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających.
Lektury podstawowe
Niemierko B., Kształcenie szkolne, Warszawa 2007.
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Okoń W., Proces nauczania, Warszawa 1966.
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Okoń W., Proces nauczania, Warszawa 1966.
Lektury uzupełniające
Andrukowicz W., Teoria kształcenia integralnego, Szczecin 2000.
Denek K. , Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2004.
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków 1999.
Śliwerski B., Kwieciński Z., Pedagogika, T1., cz. III, T2., cz. II i III., Warszawa 2004.
Denek K. , Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2004.
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków 1999.
Śliwerski B., Kwieciński Z., Pedagogika, T1., cz. III, T2., cz. II i III., Warszawa 2004.