Teologia moralna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczone wykłady z pierwszego semestru teologii moralnej szczegółowej.

Cele

Przedmiotem wykładów drugiego semestru jest odniesienie człowieka do świata materialnego oraz powinności obywatela wobec państwa, ojczyzny i wspólnoty międzynarodowej. Przedmiotem wykładów będzie także cnota religijności.

Treści kształcenia

Wykłady drugiego semestru będą dotyczyć podstawowych relacji człowieka wobec rzeczywistości ziemskich, jakimi są kultura, praca i życie zawodowe, a także odniesienia człowieka, w świetle nauczania teologii moralnej, do wielkich społeczności takich, jak państwo, ojczyzna i wspólnota międzynarodowa. Określone będą powinności moralne w tej dziedzinie i wskazane nieprawidłowe postawy. W końcu podjęta zostanie problematyka cnoty religijności. (1-2) Człowiek w odniesieniu do świata materialnego. Zasadnicze odniesienie człowieka do świata materialnego. Zaanga-żowanie człowieka w świecie w świetle nauczania Soboru Watykańskiego II.
(3-4) Dzieło kultury w aspekcie moralnym.
(5-6) Moralny aspekt pracy ludzkiej.
(7-8) Problematyka życia zawodowego w aspekcie moralnym.
(9-10) Życie gospodarcze i jego wymiar moralny.
(11-12) Globalizacja i wspólnota międzynarodowa w aspekcie moralnym.
(13-14) Chrześcijańskie zasady w aspekcie życia państwowego. Powinności państwa wobec obywateli.
(15-16) Stosunek obywateli wobec państwa. Pojęcie ojczyzny.
(17-18) Miłość ojczyzny. wspólnota międzynarodowa.
(19-20) Cnota religijności jej natura i charakterystyka. Rodzaje kultu religijnego.
(21-22) Pismo święte o kulcie należnym Bogu.
(23-24) Liturgiczny kult Boży. Niedziela dniem kultu religijnego.
(25-26) Modlitwa w aspekcie moralny. Modlitwa prośby.
(27-28) Nadzwyczajne formy kultu religijnego. Kult pośredni.
(29-30). Braki w zakresie kultu i grzechy przeciwne cnocie religijności. (1-2) Człowiek w odniesieniu do świata materialnego. Zasadnicze odniesienie człowieka do świata materialnego. Zaanga-żowanie człowieka w świecie w świetle nauczania Soboru Watykańskiego II.
(3-4) Dzieło kultury w aspekcie moralnym.
(5-6) Moralny aspekt pracy ludzkiej.
(7-8) Problematyka życia zawodowego w aspekcie moralnym.
(9-10) Życie gospodarcze i jego wymiar moralny.
(11-12) Globalizacja i wspólnota międzynarodowa w aspekcie moralnym.
(13-14) Chrześcijańskie zasady w aspekcie życia państwowego. Powinności państwa wobec obywateli.
(15-16) Stosunek obywateli wobec państwa. Pojęcie ojczyzny.
(17-18) Miłość ojczyzny. wspólnota międzynarodowa.
(19-20) Cnota religijności jej natura i charakterystyka. Rodzaje kultu religijnego.
(21-22) Pismo święte o kulcie należnym Bogu.
(23-24) Liturgiczny kult Boży. Niedziela dniem kultu religijnego.
(25-26) Modlitwa w aspekcie moralny. Modlitwa prośby.
(27-28) Nadzwyczajne formy kultu religijnego. Kult pośredni.
(29-30). Braki w zakresie kultu i grzechy przeciwne cnocie religijności.

Efekty kształcenia

Student wie jaka winna być jego chrześcijańska postawa wobec świata materialnego. Zna swoje powinności wobec państwa i ojczyzny. Wie na czym polega zdrowa religijność.
Student analizuje poszczególne problemy moralne. Student stosuje w swoim życiu wskazania teologii moralnej szczegółowej. Student nakreśla zasady moralne.

Metody dydaktyczne

dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, metoda problemowa, wykład.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej.

Lektury podstawowe

Paweł VI, Encyklika Popularny progressio; Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae.

Lektury uzupełniające

Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens; Jan Paweł II, Encyklika Solititudo rei socialis; Kongregacja Nauki Wiary, De-klaracja o eutanazji; Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja o przerywaniu ciąży; Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Donum vitae; Góralczyk P., Miłość podstawową wartością w wychowaniu seksualnym, [w:] Śladami Boga i człowieka, red. J. Orzeszyna, s. 257–270; Olejnik S., Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999; J. Ratzinger, Raport o stanie wiary, Kraków 1986.