Teologia życia rodzinnego (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student powinien mieć zdane egzaminy z wszystkich przedmiotów z poprzednich siedmiu semestrów studiów na kierunku teologia, specjalność katechetyczno – pastoralna. Szczególnie wymagana jest wiedza z etyki życia małżeńskiego i rodzinnego oraz teologii życia małżeńskiego i rodzinnego w zakresie katechezy dla szkół średnich, ponadgimnazjalnych.

Cele

Student powinien mieć rozszerzoną wiedzę w zakresie teologii małżeństwa i rodziny - człowiek w zamyśle stwórczym Boga, teologia ciała ludzkiego, seksualność i płciowość by w następnym semestrze studiów podjąć studium w zakresie małżeństwa i jego sakramentalności, oraz obowiązków moralnych rodziny chrześcijańskiej. Powinien posiadać zdolność posługiwania się pojęciami dotyczącymi ludzkiej płciowości i seksualności, kobiecości oraz męskości.

Treści kształcenia

W ramach wykładu podejmowane będą zagadnienia dotyczące zamysłu Boga co do powołania człowieka do życia małżeńskiego i rodzinnego, natury i znaczenia ludzkiej płciowości, przygotowanoia do życia w małżeństwie i rodzinie. Kurs w wykładach jednego semestru – semestr ósmy rok studiów czwarty jest przygotowaniem do podjęcia wykładu z teologii życia rodzinnego na piątym roku studiów, semestr dziewiąty. Będzie on analizą fundamentalnych założeń na temat zamysłu Boga Stwórcy co do stworzenia człowieka jako kobiety i mężczyzny, ludzkiej seksualności i płciowości oraz ich natury i znaczenia, kierowania własną płciowością, odniesień społecznych aktywności płciowej, powołania człowieka do życia małżeńskiego i rodzinnego, znaczenia przygotowania, także wydłużonego przygotowania do życia w małżeństwie i rodzinie. Kurs w wykładach jednego semestru – semestr ósmy rok studiów czwarty jest przygotowaniem do podjęcia wykładu z teologii życia rodzinnego na piątym roku studiów, semestr dziewiąty. Będzie on analizą fundamentalnych założeń na temat zamysłu Boga Stwórcy co do stworzenia człowieka jako kobiety i mężczyzny, ludzkiej seksualności i płciowości oraz ich natury i znaczenia, kierowania własną płciowością, odniesień społecznych aktywności płciowej, powołania człowieka do życia małżeńskiego i rodzinnego, znaczenia przygotowania, także wydłużonego przygotowania do życia w małżeństwie i rodzinie.

Efekty kształcenia

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować omówione zagadnienia, formułować odpowiedzi na problemy związane z kobiecością i męskością, seksualnością i płciowością ludzką, oraz zamysłu Boga Stwórcy względem tych rzeczywistości. Powinien mieć przekonanie o sensie tych wartości i sensie podejmowania działań, by kształtować je w sobie i wpisywać w środowisko społeczne.

Metody dydaktyczne

Systematyczny wykład, dialog ze studentami w czasie wykładu, podanie lektur podstawowych i uzupełniających, możliwość konsultacji poza wykładem. Studenci otrzymają także skrypt z wykładu.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę – ustne, w sesji egzaminacyjnej. Możliwy termin zerowy.

Lektury podstawowe

Paweł VI, Encyklika „Humanae Vitae”, Watykan 1968.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.

Lektury uzupełniające

Chauchard P., Życie seksualne, przeł. K. Wróblewska, Warszawa 1973, Godlewski J., Życie płciowe człowieka. Warszawa 1972, Jan Paweł II, encyklika „Evangelium Vitae”, Watykan 1995, Kupczak J., Dar
i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006, Płciowość ludzka w kontekście miłości. Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2005, Ślipko T, Życie i płeć człowieka, Kraków 1978, Świerczek A., Funkcje ciała w życiu małżeńskim w posoborowym nauczaniu Kościoła i teologów, Kraków 1999, Wiśniewska-Roszkowska K., Biologiczne aspekty katolickiej etyki seksualnej, HD 55(1986), s. 296-304, Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.