Bioetyka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Bioetyka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Bioetyka [na kierunku:] teologia katechetyczno-pastoralna, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Tomasz Kraj, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Tomasz Kraj, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Tomasz Kraj, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Kurs bioetyki ogólnej (przynajmniej w zarysie), wiedza biologiczna z zakresu szkoły średniej i filozoficzna z zakresu podstawowych pojęć antropologicznych i etycznych.
Cele
Student ma poznać główne dzisiejsze zagadnienia bioetyczne, będące przedmiotem bioetyki szczegółowej.
Treści kształcenia
Dylematy związane z przekazem ludzkiego życia, jego początkami, rozwojem i końcową fazę. 1. Problemy współczesnej genetyki (inżynieria genetyczna, klonowanie, terapia genowa, poradnictwo genetyczne i diagnostyka genetyczna).
2. Komórki macierzyste.
3. Problemy antykoncepcji.
4. Techniki wspomaganego poczęcia.
5. Aborcja (w tym przypadki dramatyczne).
6. Problemy związane z transplantacją.
7. Ksenotransplantacja.
8. Końcowa faza ludzkiego życia (pacjent terminalny, eutanazja, opieka paliatywna).
9. Tematy dodatkowe: embrion jako osoba, problem hybryd i chimer. 1. Problemy współczesnej genetyki (inżynieria genetyczna, klonowanie, terapia genowa, poradnictwo genetyczne i diagnostyka genetyczna).
2. Komórki macierzyste.
3. Problemy antykoncepcji.
4. Techniki wspomaganego poczęcia.
5. Aborcja (w tym przypadki dramatyczne).
6. Problemy związane z transplantacją.
7. Ksenotransplantacja.
8. Końcowa faza ludzkiego życia (pacjent terminalny, eutanazja, opieka paliatywna).
9. Tematy dodatkowe: embrion jako osoba, problem hybryd i chimer.
2. Komórki macierzyste.
3. Problemy antykoncepcji.
4. Techniki wspomaganego poczęcia.
5. Aborcja (w tym przypadki dramatyczne).
6. Problemy związane z transplantacją.
7. Ksenotransplantacja.
8. Końcowa faza ludzkiego życia (pacjent terminalny, eutanazja, opieka paliatywna).
9. Tematy dodatkowe: embrion jako osoba, problem hybryd i chimer. 1. Problemy współczesnej genetyki (inżynieria genetyczna, klonowanie, terapia genowa, poradnictwo genetyczne i diagnostyka genetyczna).
2. Komórki macierzyste.
3. Problemy antykoncepcji.
4. Techniki wspomaganego poczęcia.
5. Aborcja (w tym przypadki dramatyczne).
6. Problemy związane z transplantacją.
7. Ksenotransplantacja.
8. Końcowa faza ludzkiego życia (pacjent terminalny, eutanazja, opieka paliatywna).
9. Tematy dodatkowe: embrion jako osoba, problem hybryd i chimer.
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student zna podstawowe dziś problemy moralne związane z rozwojem biotechnologii a dotyczące człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI: Umie się odnaleźć w dyskusji na najważniejsze tematy; zna różne aspekty dyskusji; rozróżnia stanowiska, zna ich filozoficzne założenia i konsekwencje przyjętych założeń. Umie przekazać swą wiedzę innym.
KOMPETENCJE: Student postrzega relacje pomiędzy konkretnymi rozwiązaniami bioetycznymi a "interesem" poszczególnych ludzi i grup; ma świadomość, że odrzucenie miłości w relacjach międzyludzkich prowadzi prędzej czy później prowadzi do niesprawiedliwości i ludzkiej krzywdy. Rozumie potrzebę zaangażowania w obronę praw tych, którzy sami bronić się nie mogą. Wie, że demokracja to nie tylko rządy większości ale że to rządy większości w oparciu o wartości podstawowe.
UMIEJĘTNOŚCI: Umie się odnaleźć w dyskusji na najważniejsze tematy; zna różne aspekty dyskusji; rozróżnia stanowiska, zna ich filozoficzne założenia i konsekwencje przyjętych założeń. Umie przekazać swą wiedzę innym.
KOMPETENCJE: Student postrzega relacje pomiędzy konkretnymi rozwiązaniami bioetycznymi a "interesem" poszczególnych ludzi i grup; ma świadomość, że odrzucenie miłości w relacjach międzyludzkich prowadzi prędzej czy później prowadzi do niesprawiedliwości i ludzkiej krzywdy. Rozumie potrzebę zaangażowania w obronę praw tych, którzy sami bronić się nie mogą. Wie, że demokracja to nie tylko rządy większości ale że to rządy większości w oparciu o wartości podstawowe.
Metody dydaktyczne
Wykład i lektura wybranych pozycji bibliograficznych.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną w formie pisemnej.
Lektury podstawowe
Kongregacja Doktryny Wiary, \\\"Instrukcja Donum vitae\\\", Watykan 1987.
Kongregacja Doktryny Wiary, \\\"Instrukcja Dignitas personae\\\", Watykan 2008.
Kraj T., Wokół dyskusji na temat zapłodnienia in vitro, w: Teologia i moralność 4 (2008), s. 107-118.
Kongregacja Doktryny Wiary, \\\"Instrukcja Dignitas personae\\\", Watykan 2008.
Kraj T., Wokół dyskusji na temat zapłodnienia in vitro, w: Teologia i moralność 4 (2008), s. 107-118.
Lektury uzupełniające
Encyklopedia bioetyki, Muszala A. (red.), Radom 2007.