Historia filozofii II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia filozofii II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia filozofii II [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]:o. dr hab. Marek Urban CSsR
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]:o. dr hab. Marek Urban CSsR
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr hab. Marek Urban CSsR
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy nowożytne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące.
Cele
Celem wykładu jest prezentacja podstawowych nurtów współczesnej myśli filozoficznej, znajomości zasadniczych pojęć i idei poszczególnych filozofów oraz wykrywania związków pomiędzy wspólnymi myślami, jak też umieszczenia danej myśli w perspektywie rozwoju historycznego i konfrontowania jej z rzeczywistością.
Treści kształcenia
T.1 - Odrodzenie i humanizm – wprowadzenie w filozofię nowożytną.
T.2 - Kartezjusz i Bacon jako ojcowie nowożytnej filozofii.
T.3 - Racjonalizm XVII wieku (Hobbes, Spinoza, Leibniz).
T.4 - Filozofia Oświecenia (Locke, Kant).
T.5 - Historyczne wprowadzenie w filozofię XIX, XX i XXI wieku.
T.6 - Filozofia idealizmu niemieckiego.
Myśl filozoficzna Kierkegaarda i filozofia życia (F. Nietzsche).
T.7 - Egzystencjalizm (filozofia bycia bytu M. Heideggera; egzystencjalizm humanistyczny i ateistyczny J. P. Sartr`a; sytuacje graniczne K. Jaspersa; filozofia nadziei G. Marcela).
T.8 - Pozytywizm i fenomenologia (E. Husserl, M. Scheler).
T.9 Postmodernizm i filozofia dialogu.
T.2 - Kartezjusz i Bacon jako ojcowie nowożytnej filozofii.
T.3 - Racjonalizm XVII wieku (Hobbes, Spinoza, Leibniz).
T.4 - Filozofia Oświecenia (Locke, Kant).
T.5 - Historyczne wprowadzenie w filozofię XIX, XX i XXI wieku.
T.6 - Filozofia idealizmu niemieckiego.
Myśl filozoficzna Kierkegaarda i filozofia życia (F. Nietzsche).
T.7 - Egzystencjalizm (filozofia bycia bytu M. Heideggera; egzystencjalizm humanistyczny i ateistyczny J. P. Sartr`a; sytuacje graniczne K. Jaspersa; filozofia nadziei G. Marcela).
T.8 - Pozytywizm i fenomenologia (E. Husserl, M. Scheler).
T.9 Postmodernizm i filozofia dialogu.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim.
W_2 Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy współczesne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych i religijnych.
U_2 Student trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów klasycznych i współczesnych.
W_1 Student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim.
W_2 Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy współczesne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych i religijnych.
U_2 Student trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów klasycznych i współczesnych.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład - w trybie tradycyjnym poprzez podanie podstawowych informacji o charakterze historycznym i merytorycznym, przewidziany jest także aktywny udział słuchaczy – dyskusje dotyczące prezentowanych zagadnień
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Egzamin ustny na podstawie zestawu tez (z protokołem). Lista pytań egzaminacyjnych zostanie ogłoszona pod koniec semestru. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na wykładzie i zawartego w lekturze. Pdczas egzaminu student odpowiada na 3 tezy wybrane przez egzaminatora z zestawu tez. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy zaliczyć pozytywnie dwie tezy.
Lektury podstawowe
Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2000;
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998;
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990.
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998;
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990.
Lektury uzupełniające
Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978;
Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998;
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 3,4, Torino 1982;
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.
Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998;
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 3,4, Torino 1982;
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.