Krótka historia fotografii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Krótka historia fotografii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:0h//0ECTS]: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Marta Leśniakowska, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Uzyskanie wiedzy z zakresu historii fotografii, którą student jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
Treści kształcenia
T.1 - Przedstawienie dziejów fotografii i jej różnych aspektów w powiązaniu z aktualnie stosowanymi metodologiami.
T.2 - Omówienie kluczowych zagadnień dotyczących zmieniającego się rozumienia obrazu fotograficznego i jego statusu w kształtowaniu kultury wizualnej.
T.2 - Omówienie kluczowych zagadnień dotyczących zmieniającego się rozumienia obrazu fotograficznego i jego statusu w kształtowaniu kultury wizualnej.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student zdobywa szczegółową wiedzę z zakresu współczesnego dyskursu artystycznego i miejsca fotografii w praktykach artystycznych
W_2 Student zdobywa wiedzę na temat mechanizmów kształtowania się kultury wizualnej
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zdobywa wiedzę z zakresu nowoczesnych teorii obrazu przedstawianych w szerokim kontekście kulturowym
U_2 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada obszerną wiedzę z zakresu teorii i historii fotografii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej przy analizach różnych aspektów kultury artystycznej
W_1 Student zdobywa szczegółową wiedzę z zakresu współczesnego dyskursu artystycznego i miejsca fotografii w praktykach artystycznych
W_2 Student zdobywa wiedzę na temat mechanizmów kształtowania się kultury wizualnej
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zdobywa wiedzę z zakresu nowoczesnych teorii obrazu przedstawianych w szerokim kontekście kulturowym
U_2 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada obszerną wiedzę z zakresu teorii i historii fotografii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej przy analizach różnych aspektów kultury artystycznej
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach oraz pracy zaliczeniowej.Egzamin pisemny z oceną.
Lektury podstawowe
Kemp W., Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, przekł. M. Bryl, Universitas: Kraków 2014
Edwards S., Fotografia, bardzo krótkie wprowadzenie, przekł. M.K. Zwierżdżyński, Nomos:Kraków 2014
Barthes R., Światło obrazu, Warszawa 1996;
Historia fotografii od 1839 do dziś, Kolonia 2010;
Sontag S., O fotografii, Kraków 2009;
Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.
Edwards S., Fotografia, bardzo krótkie wprowadzenie, przekł. M.K. Zwierżdżyński, Nomos:Kraków 2014
Barthes R., Światło obrazu, Warszawa 1996;
Historia fotografii od 1839 do dziś, Kolonia 2010;
Sontag S., O fotografii, Kraków 2009;
Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.
Lektury uzupełniające
Leśniakowska M., Architektura i jej obrazy. Fotografia modernizm–historiografia. Fotografie Czesława Olszewskiego, „Rocznik Historii Sztuki”, R. 31:2006 s. 187-198.;
Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, Warszawa 2012;
Jeffrey I., Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii, Kraków 2009;
Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003;
Rouille A., Fotografia. Między dokumentacją a sztuką współczesną, Kraków 2007;
Stiegler B., Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009;
Soulages F., Estetyka fotografii, Strata i zysk, Kraków 2007.
Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, Warszawa 2012;
Jeffrey I., Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii, Kraków 2009;
Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003;
Rouille A., Fotografia. Między dokumentacją a sztuką współczesną, Kraków 2007;
Stiegler B., Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009;
Soulages F., Estetyka fotografii, Strata i zysk, Kraków 2007.