Elementy aranżacji przestrzeni wystawienniczej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

- Podstawowa wiedza w zakresie historii sztuki nowożytnej
- Podstawowa wiedza w zakresie sztuki współczesnej /w tym polskiej/
- Podstawowe umiejętności plastyczne / w tym zagadnienia formy /

Cele

Poznanie wybranych elementów i aspektów aranżacji plastycznej wystaw problemowych i monograficznych;
Nabycie podstawowych umiejętności praktycznych kształtowania przestrzeni ekspozycyjnej wobec tematu, zastanych warunków itp.

Treści kształcenia

T.1 - Czym jest dobra a czym zła ekspozycja sztuki.
- Badanie relacji pomiędzy dziełem a optymalną przestrzenią jego prezentacji;
- Pozytywne modele dialogu kuratora z autorem aranżacji plastycznej wystawy.
T.2 - Poznanie sensu dzieła i możliwości interpretacyjnych w kontekście szerszej idei wystawy problemowej i monograficznej;
T.3 - Ekspozycyjne konteksty a walory edukacyjne prezentacji. - Czym jest dobra a czym zła ekspozycja sztuki
- Badanie relacji pomiędzy dziełem a optymalną przestrzenią jego prezentacji
- Pozytywne modele dialogu kuratora z autorem aranżacji plastycznej wystawy T. 1
- Poznanie sensu dzieła i możliwości interpretacyjnych w kontekście szerszej idei wystawy problemowej i monograficznej T. 2
- Ekspozycyjne konteksty a walory edukacyjne prezentacji T. 3

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi analizować strukturę formalną i semantyczną dzieł współtworzących ekspozycję.
W_2 Student posiada świadomość podstawowych zasad budowy skomplikowanych kompozycji przestrzennych.
W_3 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą harmonii pomiędzy dziełem
a elementami tworzącymi komunikację wizualną w tym edukacyjną

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student posiada umiejętność twórczego myślenia i komponowania przestrzennego.
U_2 Student potrafi stworzyć scenariusz wystawy problemowej.
U_3 Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aranżacji plastycznej wystawy.
U_4 Student posiada podstawowe umiejętności operowania kolorem
i światłem ekspozycyjnym.
U_5 Student umie w sposób właściwy skomponować elementy wizualne; informacyjne
i edukacyjne względem całości ekspozycji

KOMPETENCJE
K_1 Student umie być liderem a także współpracować w grupie.
K_2 Student potrafi być otwartym na argumenty innych oraz współdecydować
o optymalnych warunkach niezbędnych do realizacji podstawowych zadań.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Korekta zbiorowa i indywidualna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- umiejętność pracy w grupie;
- realizacja zadanych ćwiczeń wraz z umiejętnością;
- optymalnej prezentacji oraz obrony merytorycznych walorów ćwiczenia

Lektury podstawowe

Read H., O pochodzeniu formy w sztuce;
Strzemiński W., Teoria widzenia;
Szmelter I., Kowalski W., Wystawiennictwo sztuki nowoczesnej a ochrona integralności utworów;
Świecimski J., Eksponat a ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki.

Lektury uzupełniające

Brincken A., Odnajdywanie Piękna /katalog wystawy/;
Brincken A., Szepty i krzyki obrazów
Czapski J., Patrząc;
Sempoliński J., Władztwo i Służba;
Wiadomości ASP /kwartalnik/
Zeszyty naukowo-artystyczne Wydziału Malarstwa ASP Kraków /rocznik/