Historia technik artystycznych (malarstwo, grafika, rysunek) (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami z zakresu malarstwa, grafiki i rysunku w ujęciu historycznym. Omówione są techniki malarstwa monumentalnego (mozaika, witraż, fresco secco, al fresco, sgraffito), malarstwa sztalugowego (malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarstwo miniaturowe, akwarela, gwasz), grafiki (drzeworyt, linoryt, miedzioryt, staloryt, mezzotinta, akwaforta, akwatinta, litografia) i rysunku

Treści kształcenia

T.1 - Przedstawienie technik z zakresu malarstwa monumentalnego (mozaika, witraż, fresco secco, al fresco, sgraffito) w ujęciu historycznym
T.2 - Zaprezentowanie technik z zakresu malarstwa sztalugowego (malarstwo olejne, malarstwo temperowe, malarstwo miniaturowe, akwarela, gwasz) w ujęciu historycznym
T.3 - Zapoznanie z technikami z zakresu grafiki (drzeworyt, linoryt, miedzioryt, staloryt, mezzotinta, akwaforta, akwatinta, litografia) w ujęciu historycznym
T.4 - Ukazanie technik z zakresu rysunku w ujęciu historycznym

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi zidentyfikować właściwe techniki artystyczne i osadzić je w kontekście kulturowym oraz a przez to nabywa także umiejętności prawidłowego datowania dzieł sztuki i ustalenia chronologii we wskazanej grupie dzieł.
W_2 Student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu technik artystycznych oraz przeprowadzać analizę techniczną i materiałową poszczególnych obiektów.
W_3 Student zna różne aspekty pracy z dziełem sztuki, zabytkiem (ochrony konserwatorskiej, ekspozycji, możliwości popularyzacji).

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod w zakresie technik artystycznych.
U_2 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie ochrony dóbr kultury i nauk pokrewnych.
U_3 Student umie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla ochrony dóbr kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych.
U_4 Student potrafi rozpoznać różne rodzaje technik artystycznych, dzieł sztuki, źródeł historycznych i archeologicznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_5 Student posiada umiejętność samodzielnego, merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz formułowania wniosków.
U_6 Student umie przygotować wystąpienie ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych źródeł i ujęć teoretycznych.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_2 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_3 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_4 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych i popularyzacji wiedzy z zakresu dóbr kultury.
K_5 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Zajęcia terenowe
M.4 Dyskusja problemowa

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. Rozpoznanie techniki wykonania wskazanych dzieł sztuki w terenie oraz omówienie związanej z nimi problematyki artystycznej w zakresie, w którym problematyka ta jest ujmowana w podstawowej literaturze przedmiotu. Oprócz rozpoznania i właściwego scharakteryzowania związanych z danym dziełem zagadnień historyczno-artystycznych, sprawdzana jest także umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz wiedza na temat historyczno-kulturowego kontekstu danego zjawiska artystycznego.

Lektury podstawowe

Anfam D, Beal M, Bowes E, Callen A, Chandler D, Techniki Wielkich Mistrzów Malarstwa, Warszawa 1999;
Catafal J.,Oliva J. C., Techniki Graficzne, Warszawa 2004;
Krejca A. Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984;
Olszeska –Świetlik J., Badania technologii i technik Malarskich, konserwacja dzieł sztuki, kopia, Toruń 2007;
Roy A, Smith P. Painting Techniques History, Materials and Studio Practice, Dublin 1998;
Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, Warszawa 1983;
Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984;
Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki , wyd. 7 poprawione i uzupełnione, Warszawa-Kraków 1985;
Werner J. Technika i technologia sztuk graficznych,
Kraków 1972.

Lektury uzupełniające

Dąbówna B., Warsztat malarza cechowego w Polsce, Studia Renesansowe, t. IV, 1964;
Hockney D. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2007;
Jurkiewicz A. Podręcznik metod grafiki artystycznej
Warszawa 1975.