Proseminarium z historii sztuki XIX i XX wieku (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Student zdobywa wiedzę na temat współczesnej metodologii stosowanej w historii sztuki XIX i XX w., poznaje zasady konstrukcji pracy naukowej, zaznajamia się z zasadami zapisu bibliograficznego oraz z pracą z tekstami źródłowymi. Ponadto kształtuje umiejętność opisu i analizy dzieła sztuki, a także nabywa umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych.

Treści kształcenia

T.1 - Przygotowanie opracowania monograficznego na uzgodniony z prowadzącym temat; jego prezentacja na forum grupy, dyskusja i wspólna ocena.
T.2 - Kształtowanie umiejętności prawidłowego opisu, analizy formalnej i ikonologicznej dzieła sztuki XIX i XX w.
T.3 - Poznawanie terminologii właściwej sztuce nowożytnej.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki XIX i XX w.
W_2 Student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu sztuki XIX i XX w.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych.
U_2 Umie sporządzić pracę naukową wykorzystując w niej podstawowe elementy warsztatu naukowego.

Metody dydaktyczne

M.1 Konwersatorium z zakresu metodologii historii sztuki XIX i XX w. oraz zasad konstrukcji pracy naukowej.
M.2 Prezentacja fragmentów przygotowanych prac proseminaryjnych połączona z dyskusja na forum grupy.
M.3 Ćwiczenia doskonalące umiejętność opisu i analizy formalnej.
M.4 Omawianie wybranych tekstów z zakresu metodologii sztuki XIX i XX w.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie bez oceny.
1) Regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
2) Złożenie pracy proseminaryjnej i jej przyjęcie przez promotora. Postępy w pisaniu pracy będę sprawdzane w trakcie referowania jej fragmentów na proseminarium i w czasie konsultacji z prowadzącym. Wymagana jest umiejętność napisania i właściwego zredagowania (kompozycja, przypisy, dobór ilustracji) tekstów historyczno-artystycznych (zawierających prawidłowe z punktu widzenia faktografii i metodologii ustalenia badawcze i interpretacje) z wykorzystaniem literatury polskiej i obcej.

Lektury podstawowe

D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008;
Białostocki, J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tenże, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976;
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978;
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1979;
Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982 (część VII);
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Cykl drugi, Warszawa 1987;
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, [w:] tenże, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971;
Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976;
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.

Lektury uzupełniające

Dobór literatury związany jest z tematyką prac indywidualnie przygotowywanych przez studentów.