Proseminarium z historii sztuki XIX i XX wieku (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Proseminarium z historii sztuki XIX i XX wieku
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Proseminarium [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr hab. Małgorzata Biernacka, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]: dr hab. Małgorzata Biernacka, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Małgorzata Biernacka, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Student zdobywa wiedzę na temat współczesnej metodologii stosowanej w historii sztuki XIX i XX w., poznaje zasady konstrukcji pracy naukowej, zaznajamia się z zasadami zapisu bibliograficznego oraz z pracą z tekstami źródłowymi. Ponadto kształtuje umiejętność opisu i analizy dzieła sztuki, a także nabywa umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych.
Treści kształcenia
T.1 - Konwersatorium z zakresu metodologii historii sztuki XIX i XX w. oraz zasad konstrukcji pracy naukowej.
T.2 - Prezentacja fragmentów przygotowanych prac proseminaryjnych połączona z dyskusja na forum grupy.
T.3 - Ćwiczenia doskonalące umiejętność opisu i analizy formalnej.
T.4 - Omawianie wybranych tekstów z zakresu metodologii sztuki XIX i XX w.
T.2 - Prezentacja fragmentów przygotowanych prac proseminaryjnych połączona z dyskusja na forum grupy.
T.3 - Ćwiczenia doskonalące umiejętność opisu i analizy formalnej.
T.4 - Omawianie wybranych tekstów z zakresu metodologii sztuki XIX i XX w.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki XIX i XX w.
W_2 Student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu sztuki XIX i XX w.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych.
U_2 Umie sporządzić pracę naukową wykorzystując w niej podstawowe elementy warsztatu naukowego.
W_1 Student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki XIX i XX w.
W_2 Student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu sztuki XIX i XX w.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student nabywa umiejętność zdobywania wiedzy korzystając z bibliotek i źródeł internetowych.
U_2 Umie sporządzić pracę naukową wykorzystując w niej podstawowe elementy warsztatu naukowego.
Metody dydaktyczne
M.1 Konwersatorium z zakresu metodologii historii sztuki XIX i XX w. oraz zasad konstrukcji pracy naukowej.
M.2 Prezentacja fragmentów przygotowanych prac proseminaryjnych połączona z dyskusja na forum grupy.
M.3 Ćwiczenia doskonalące umiejętność opisu i analizy formalnej.
M.4 Omawianie wybranych tekstów z zakresu metodologii sztuki XIX i XX w.
M.2 Prezentacja fragmentów przygotowanych prac proseminaryjnych połączona z dyskusja na forum grupy.
M.3 Ćwiczenia doskonalące umiejętność opisu i analizy formalnej.
M.4 Omawianie wybranych tekstów z zakresu metodologii sztuki XIX i XX w.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie bez oceny.
1) Regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
2) Złożenie pracy proseminaryjnej i jej przyjęcie przez promotora. Postępy w pisaniu pracy będę sprawdzane w trakcie referowania jej fragmentów na proseminarium i w czasie konsultacji z prowadzącym. Wymagana jest umiejętność napisania i właściwego zredagowania (kompozycja, przypisy, dobór ilustracji) tekstów historyczno-artystycznych (zawierających prawidłowe z punktu widzenia faktografii i metodologii ustalenia badawcze i interpretacje) z wykorzystaniem literatury polskiej i obcej.
1) Regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
2) Złożenie pracy proseminaryjnej i jej przyjęcie przez promotora. Postępy w pisaniu pracy będę sprawdzane w trakcie referowania jej fragmentów na proseminarium i w czasie konsultacji z prowadzącym. Wymagana jest umiejętność napisania i właściwego zredagowania (kompozycja, przypisy, dobór ilustracji) tekstów historyczno-artystycznych (zawierających prawidłowe z punktu widzenia faktografii i metodologii ustalenia badawcze i interpretacje) z wykorzystaniem literatury polskiej i obcej.
Lektury podstawowe
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008;
Białostocki, J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tenże, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976;
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978;
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1979;
Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982 (część VII);
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Cykl drugi, Warszawa 1987;
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, [w:] tenże, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971;
Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976;
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Białostocki, J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tenże, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976;
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978;
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1979;
Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982 (część VII);
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Cykl drugi, Warszawa 1987;
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, [w:] tenże, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971;
Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976;
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Lektury uzupełniające
Dobór literatury związany jest z tematyką prac indywidualnie przygotowywanych przez studentów.