Historia sztuki XIX wieku polskiej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość sztuki polskiej XVIII w.

Cele

Umiejętność rozpoznania prezentowanych na wykładach dzieł sztuki, znajomość podstawowych faktów z życia ich twórców, orientacja w chronologii zjawisk artystycznych w połączeniu z wydarzeniami z historii Polski, znajomość najważniejszych tematów z ikonografii malarstwa historycznego.

Treści kształcenia

T.1 - Wykład przedstawia przemiany i zasadnicze problemy sztuki polskiej w XIX w., począwszy od klasycyzmu końca w. XVIII po modernizm przełomu XIX i XX. Omawiane są dzieła z epoki klasycyzmu, romantyzmu i biedermeieru, malarstwa akademickiego, realizmu oraz modernizmu.
T.2 - Przedstawienie rozwoju szkolnictwa oraz instytucji artystycznych w Galicji i w Królestwie Polskim.
T.3 - Charakterystyka głównych centrów artystycznych (Warszawa, Kraków, Lwów, Wilno), której towarzyszy omówienie dorobku najważniejszych działających w nich twórców.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony dóbr kultury. Zna jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz identyfikuje kierunki artystyczne sztuki europejskiej XIX w., zna ich chronologię oraz najważniejszych przedstawicieli.
W_2 Student potrafi analizować dzieło sztuki XIX w. używając odpowiedniej terminologii dotyczącej cech formalnych. Potrafi rozpoznać i zinterpretować najważniejsze tematy ikonograficzne.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie ochrony dóbr kultury i nauk pokrewnych.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
K_2 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny.

Lektury podstawowe

Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie 1764 1964, t. 1 3, Wrocław 1957 1964;
Juszczak W., Malarstwo polskie. Modernizm, Warszawa 1977;
Kozakiewicz S., Malarstwo polskie. Oświecenie, klasycyzm, romantyzm, Warszawa 1976;
Malinowski J., Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003;
Micke Broniarek E., Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm, Warszawa 2005, wyd. 2. Warszawa 2007;
Ryszkiewicz A., Malarstwo polskie. Romantyzm, historyzm, realizm, Warszawa 1989.

Lektury uzupełniające

Biriulow J., Rzeźba lwowska od połowy XVIII wieku do 1939 roku, Warszawa 2007;
Biriulow J., Secesja we Lwowie, Warszawa [1996];
Dobrowolski T., Rzeźba neoklasycystyczna i romantyczna w Polsce, Wrocław 1974;
Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890 1914, oprac. E. Charazińska, Ł. Kossowski, MNW, Warszawa 1996;
Kossowska I., Kossowski Ł., Malarstwo polskie. Symbolizm, Warszawa 2010;
Kossowska I., Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897 1917, Kraków 2000;
Malinowski J., Imitacje świata. O polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987;
Olszewski A. K., Dzieje sztuki polskiej 1890 1980, Warszawa 1988 (rozdział 1.);
Poprzęcka M., Polskie malarstwo salonowe, Warszawa 1991;
Stępień H., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828 1855, Wrocław 1990;
Stępień H., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856 1914, Warszawa 2003;
Szubert P., Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1995.