Historia sztuki XIX wieku powszechnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość sztuki nowożytnej z poprzedniego roku studiów

Cele

Orientacja w najważniejszych zjawiskach w sztuce europejskiej XIX wieku. Poznanie twórczości artystów najwybitniejszych lub najbardziej charakterystycznych dla danego kierunku. Znajomość popularnych w XIX w. tematów ikonograficznych.

Treści kształcenia

T.1 - Wykład dotyczy sztuki europejskiej od klasycyzmu po modernizm. Prezentuje tło epoki, główne nurty i postawy artystyczne. Dotyczy malarstwa oraz wybranych przykładów rzeźby i grafiki.
T.2 - Różnorodna sztuka XIX w., począwszy od klasycyzmu – dziedzictwa XVIII stulecia, omawiana jest na przykładzie najważniejszych artystów i ich najwybitniejszych dzieł.
T.3 - Analizowane są charakterystyczne cechy klasycyzmu, romantyzmu, biedermeieru, akademizmu, malarstwa historycznego, realizmu, impresjonizmu oraz modernizmu końca stulecia, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki francuskiej i niemieckiej.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony dóbr kultury. Zna jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz identyfikuje kierunki artystyczne sztuki europejskiej XIX w., zna ich chronologię oraz najważniejszych przedstawicieli.
W_2 Student potrafi analizować dzieło sztuki XIX w. używając odpowiedniej terminologii dotyczącej cech formalnych. Potrafi rozpoznać i zinterpretować najważniejsze tematy ikonograficzne.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie ochrony dóbr kultury i nauk pokrewnych.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_2 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny.
Rozpoznanie reprodukowanego dzieła sztuki oraz omówienie związanej z nim problematyki artystycznej i ikonograficznej. Ogólna orientacja w twórczości autora dzieła, umiejętność powiązania jej z odpowiednim nurtem w sztuce europejskiej. Umiejętność posługiwania się właściwą terminologią oraz podstawowa wiedza na temat historycznego kontekstu zjawisk artystycznych.

Lektury podstawowe

Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972;
Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1985 (lub wydania wcześniejsze i późniejsze);
Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1976;
Nochlin L., Realizm, Warszawa 1974;
Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1977 (lub wydania późniejsze);
Tschudi Madsen S., Art Nouveau, Warszawa 1977.

Lektury uzupełniające

Osterhammel J., Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013
Akademizm w XIX wieku. Sztuka europejska ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie i innych kolekcji polskich, red. Danielewicz I., Warszawa 1998;
Cassou J. i inni, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992;
Claudon F., Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1997;
Gombrich E., O sztuce, Warszawa 1997 (lub wyd. późniejsze).
Ikonografia romantyczna, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1977.
Hofstätter H. H., Symbolizm, Warszawa 1980;
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980;
Malarstwo niemieckie w XIX wieku. Obrazy ze zbiorów polskich, oprac. Danielewicz I. i inni, MNW, Warszawa 2005;
Nowakowski A., Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie, Kraków 1994;
Rewald J., Historia impresjonizmu, Warszawa 1985;
Romantyzm. Malarstwo w czasach Fryderyka Chopina, red. Morawińska A., Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 1999;
Starzyński J., Romantyzm i narodziny nowoczesności, Warszawa 1972;
Sztuka świata, t. 8, red. Lewicka-Morawska A., Warszawa 1994; t. 9, red. Włodarczyk W., Warszawa 1996 (rozdział: Poprzęcka M., Po impresjonizmie – ku nowej sztuce);
Wallis M., Secesja, Warszawa 1984 (lub wydania późniejsze);
Wittlich P., Secesja. Sztuka i życie, Warszawa 1987.