Historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa II [na kierunku:] moduł 2, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]: dr hab. Ryszard Szmydki, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]: dr hab. Ryszard Szmydki, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Ryszard Szmydki, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z historią kolekcjonerstwa europejskiego w wybranych krajach od XV do XVIII w.
Treści kształcenia
T.1 - Omówienie procesów i zjawisk związanych z kształtowaniem się kolekcji artystycznych w południowych Niderlandach od XVI do XVIII w.
T.2 - Przedstawienie zasad kolekcjonerstwa w Anglii od XVI do XVIII w.
T.3 - Ukazanie historii polskiego kolekcjonerstwa na przykładzie najważniejszych zbiorów od XVI do XVIII w.
T.2 - Przedstawienie zasad kolekcjonerstwa w Anglii od XVI do XVIII w.
T.3 - Ukazanie historii polskiego kolekcjonerstwa na przykładzie najważniejszych zbiorów od XVI do XVIII w.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii europejskiego i polskiego kolekcjonerstwa, ochrony dóbr kultury od XVI do XVIII w. Zna jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną.
W_2 Student zna i rozumie terminologię z zakresu historii kolekcjonerstwa i ochrony dóbr kultury.
W_3 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną oraz szczegółową, z zakresu historii kolekcjonerstwa w Europie oraz w Polsce, jego periodyzacji, głównych kierunkach jego rozwoju.
W_4 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji procesów kształtujących europejskie i polskie kolekcjonerstwo.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii kolekcjonerstwa z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student umie rozpoznać różne rodzaje kolekcji i zbiorów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_3 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z obszaru historii kolekcjonerstwa i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
W_1 Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii europejskiego i polskiego kolekcjonerstwa, ochrony dóbr kultury od XVI do XVIII w. Zna jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną.
W_2 Student zna i rozumie terminologię z zakresu historii kolekcjonerstwa i ochrony dóbr kultury.
W_3 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną oraz szczegółową, z zakresu historii kolekcjonerstwa w Europie oraz w Polsce, jego periodyzacji, głównych kierunkach jego rozwoju.
W_4 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji procesów kształtujących europejskie i polskie kolekcjonerstwo.
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii kolekcjonerstwa z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student umie rozpoznać różne rodzaje kolekcji i zbiorów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
U_3 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy z obszaru historii kolekcjonerstwa i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
Metody dydaktyczne
M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna
M.2 Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin składający się z:
1) Przygotowania pracy pisemnej.
2) Systematycznego uczestnictwa w wykładach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) oraz aktywny w nich udział.
1) Przygotowania pracy pisemnej.
2) Systematycznego uczestnictwa w wykładach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) oraz aktywny w nich udział.
Lektury podstawowe
Bennett T., The Birth of the Museum: History, Theory and Politics, London-New York 1995;
Brown J., Kings and Connoisseurs. Collecting art in 17th Century Europe, New Haven-London 1995;
Falguieres P., Les chambres des merveilles, Paris 2003;
Haskell F., N. Penny, Taste and the antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Heaven-London 1981;
MacGregor A., Curiosity and Enlightenment. Collectors and Collections from the Sixteenth to the Nineteenth Century, New Haven and London 2007;
Macrocosmos in Microcosmo: die Welt in der Stube. Zur Geschichte des Sammelns 1450 bis 1800, hrsg. von A. Grote, Opladen 1994;
Manikowska E., Sztuka-ceremoniał-informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa 2007;
Muzeum Czartoryskich. Historia i zbiory, Kraków 1998;
Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005;
North M. (Hrsg.), Kunstsammeln und Geschmack im 18. Jahrhundert, Berlin 2002;
Pomian K., Drogi kultury europejskiej. Trzy studia, Warszawa 1996;
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996 (red. Lublin 2001 i Gdańsk 2012, w druku);
Rozważania o smaku artystycznym, red. J. Poklewski i T.F. de Rosset, Toruń 2002;
Schnapper A., Le Géant, la licorne, la tulipe. Collections francaises au XVIIIe siècle, Paris 1988..
Szmydki R., Artystyczno-dyplomatyczne kontakty Zygmunta III Wazy z Niderlandami południowymi, Lublin 2008.
Waźbiński Z., Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Wiek XVII-XVIII, Toruń 1988.
Waźbiński Z., Ut ars natura, ut natura ars. Studium z problematyki medycejskiego kolekcjonerstwa II poł. XVI w., Toruń 2000.
Ziemba A., Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005;
Żygulski Z. jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Brown J., Kings and Connoisseurs. Collecting art in 17th Century Europe, New Haven-London 1995;
Falguieres P., Les chambres des merveilles, Paris 2003;
Haskell F., N. Penny, Taste and the antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Heaven-London 1981;
MacGregor A., Curiosity and Enlightenment. Collectors and Collections from the Sixteenth to the Nineteenth Century, New Haven and London 2007;
Macrocosmos in Microcosmo: die Welt in der Stube. Zur Geschichte des Sammelns 1450 bis 1800, hrsg. von A. Grote, Opladen 1994;
Manikowska E., Sztuka-ceremoniał-informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa 2007;
Muzeum Czartoryskich. Historia i zbiory, Kraków 1998;
Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005;
North M. (Hrsg.), Kunstsammeln und Geschmack im 18. Jahrhundert, Berlin 2002;
Pomian K., Drogi kultury europejskiej. Trzy studia, Warszawa 1996;
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996 (red. Lublin 2001 i Gdańsk 2012, w druku);
Rozważania o smaku artystycznym, red. J. Poklewski i T.F. de Rosset, Toruń 2002;
Schnapper A., Le Géant, la licorne, la tulipe. Collections francaises au XVIIIe siècle, Paris 1988..
Szmydki R., Artystyczno-dyplomatyczne kontakty Zygmunta III Wazy z Niderlandami południowymi, Lublin 2008.
Waźbiński Z., Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Wiek XVII-XVIII, Toruń 1988.
Waźbiński Z., Ut ars natura, ut natura ars. Studium z problematyki medycejskiego kolekcjonerstwa II poł. XVI w., Toruń 2000.
Ziemba A., Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005;
Żygulski Z. jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Lektury uzupełniające
Abramowicz A., Dzieje zainteresowań starożytniczych w Polsce, cz. I i II, Wrocław 1983 i 1987;
Jurkowlaniec G., Epoka nowożytna wobec średniowiecza. Pamiątki przeszłości, cudowne wizerunki, dzieła sztuki, Wrocław 2008;
Malinowski K., Prekursorzy muzeologii polskiej, Poznań 1970
Mencfel M., Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010;
Markowski M.P., Anatomia ciekawości, Kraków 1999.
Jurkowlaniec G., Epoka nowożytna wobec średniowiecza. Pamiątki przeszłości, cudowne wizerunki, dzieła sztuki, Wrocław 2008;
Malinowski K., Prekursorzy muzeologii polskiej, Poznań 1970
Mencfel M., Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010;
Markowski M.P., Anatomia ciekawości, Kraków 1999.