Etyka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Zasadniczym celem wykładu jest zwiększenie wrażliwość studentów na problemy etyczne. Ponadto wykład ma zachęcić do samodzielnej refleksji etycznej i poszukiwania prawdy oraz adekwatnej odpowiedzi na wartości i problemy moralne a także, w dalszej perspektywie, dać podstawy do rozstrzygania problemów moralnych oraz właściwej etycznej oceny zachowań, których uczestnicy wykładu mogą doświadczyć w życiu zawodowym.

Treści kształcenia

Wykład rozpocznie wprowadzenie w problematykę etyczną i osiągnięcia naszej kultury na polu refleksji nad moralnością. Studenci poznają najważniejsze szkoły etyczne oraz etykę chrześcijańską. Przedstawione zostaną wybrane najważniejsze problemy etyczne oraz współczesne próby odpowiedzi na nie. Zaprezentowana zostanie również refleksja etyczna praktykowana w ramach innych kultur, zwłaszcza tych, z którymi studenci najprawdopodobniej zetkną się w życiu zawodowym: etyka żydowska, etyka islamu, etyka buddyjska. Ostatnia część wykładu to przedstawienie etyk zawodowych, których obszar pokrywa się z przewidywaną działalnością zawodową absolwenta kierunku turystyka religijna czyli: etyki biznesu oraz etyki zawodowej przewodnika.

T_1 Wprowadzenie do etyki: zasadnicze pojęcia i klasyfikacje
T_2 Starożytna myśl etyczna
T_3 Nowożytna myśl etyczna
T_4 Współczesna myśl etyczna
T_5 Etyka Chrześcijańska
T_6 Wybrane współczesne wyzwania dla etyki
T_7 Wybrane zagadnienia etyczne w etykach religijnych
T_8 Etyka biznesu
T_9 Wybrane zagadnienia etyczne związane z zawodem przewodnika oraz organizacją turystyki religijnej

Efekty kształcenia

Ew_1 (K_W01) W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień etyki zorientowaną na zastosowanie praktyczne w animacji turystyki religijnej i pielgrzymowania

Ew_2 (K_W09) W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień etycznych w organizacji turystyki religijnej oraz instytucjach obsługujących turystykę religijną

Eu_1 (K_U10)W wyniku przeprowadzonych zajęć student merytorycznie argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski


Ek_1 (K_K03)W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie i odpowiedzialnie kształtuje i pielęgnuje swój światopogląd etyczny

Ek_2 (K_K08)W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi refleksji nad etyką związaną z życiem i pracą, odpowiedzialnością przed drugim człowiekiem i społeczeństwem oraz posiądzie świadomość konieczności przestrzegania zasad kodeksu etycznego

Metody dydaktyczne

M_1 wykład
M_2 burza mózgów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 egzamin ustny

Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony na 2 tygodnie przez końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają trzy pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.

Lektury podstawowe

Bourke V., Historia Etyki, tłum. A. Białek, Toruń 1994.
Michalik M., Od etyki zawodowej do etyki biznesu, Warszawa 2003.
Mogran P., Lawton C. (red.), Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, tłum. D. Chybińska, Warszawa 2007.
Myśliwiec G., Zarys etyki gospodarczej i zawodowej, wyd. Almamer, Warszawa 2007.
Singer P., Przewodnik po etyce, wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2009.