Akompaniament liturgiczny (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

umiejętności gry na instrumencie (organy lub fortepian) na poziomie szkoły średniej (II st.)

Cele

Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie muzyka o wysokich kwalifikacjach:
- posiadającego możliwie rozległą wiedzę teoretyczną w zakresie muzyki kościelnej (znajomość stylów i epok) i umiejętności jej praktycznego zastosowania;
- dysponującego przygotowaniem pozwalającym na właściwy wybór i odpowiedzialne wykonanie pieśni liturgicznych i innych akompaniamentów niezbędnych w pracy organisty;
- dysponującego umiejętnością samodzielnej pracy nad poszerzaniem własnego repertuaru i  ogólnej wiedzy muzycznej.

Treści kształcenia

T_1 Zasady doboru pieśni
T_2 Rok liturgiczny, budowa i omówienie ważniejszych uroczystości od strony przygotowania muzyki.
T_3 Odpowiedzi na śpiewy celebransa po polsku (śpiew)
T_4 Tony psalmowe gregoriańskie (śpiew po polsku)
T_5 Akompaniament do pieśni w oparciu zapisaną harmonizację (min. 5 pieśni w semestrze)
T_6 Kanon pieśni

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone.

KOMPETENCJE
Ek_1 Realizuje koncepcje i działania artystyczne wynikające z własnej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy

Metody dydaktyczne

M_1 Harmonizacja pieśni.
M_2 Harmonizacja śpiewów liturgicznych.
M_3 Ćwiczenie harmonicznych napięć wynikających z tekstu.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 co semestr student przed komisją wykonuje program (na pamięć), który przygotował z nauczycielem

Lektury podstawowe

Śpiewnik Łaciński Gaudeamus
Odpowiedzi mszalne (akompaniament)
Inne akompaniamenty polecone lub przygotowane przez pedagoga.

Lektury uzupełniające

Czasopisma muzyczne