Akompaniament liturgiczny (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Akompaniament liturgiczny
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Akompaniament liturgiczny [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Henryk Botor (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Henryk Botor (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Henryk Botor (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
umiejętności gry na instrumencie (organy lub fortepian) na poziomie szkoły średniej (II st.)
Cele
Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie muzyka o wysokich kwalifikacjach:
- posiadającego możliwie rozległą wiedzę teoretyczną w zakresie muzyki kościelnej (znajomość stylów i epok) i umiejętności jej praktycznego zastosowania;
- dysponującego przygotowaniem pozwalającym na właściwy wybór i odpowiedzialne wykonanie pieśni liturgicznych i innych akompaniamentów niezbędnych w pracy organisty;
- dysponującego umiejętnością samodzielnej pracy nad poszerzaniem własnego repertuaru i ogólnej wiedzy muzycznej.
- posiadającego możliwie rozległą wiedzę teoretyczną w zakresie muzyki kościelnej (znajomość stylów i epok) i umiejętności jej praktycznego zastosowania;
- dysponującego przygotowaniem pozwalającym na właściwy wybór i odpowiedzialne wykonanie pieśni liturgicznych i innych akompaniamentów niezbędnych w pracy organisty;
- dysponującego umiejętnością samodzielnej pracy nad poszerzaniem własnego repertuaru i ogólnej wiedzy muzycznej.
Treści kształcenia
T_1 Wykonanie psalmy responsoryjnego (śpiew)
T_2 I i II ton akompaniament do odpowiedzi mszalnych
T_3 Akompaniament do pieśni w oparciu zapisaną harmonizację (min. 5 pieśni w semestrze)
T_4 Kanon pieśni (śpiew) nr 33 - 79
T_2 I i II ton akompaniament do odpowiedzi mszalnych
T_3 Akompaniament do pieśni w oparciu zapisaną harmonizację (min. 5 pieśni w semestrze)
T_4 Kanon pieśni (śpiew) nr 33 - 79
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone.
KOMPETENCJE
Ek_1 Realizuje koncepcje i działania artystyczne wynikające z własnej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone.
KOMPETENCJE
Ek_1 Realizuje koncepcje i działania artystyczne wynikające z własnej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy
Metody dydaktyczne
M_1 Harmonizacja pieśni.
M_2 Harmonizacja śpiewów liturgicznych.
M_3 Ćwiczenie harmonicznych napięć wynikających z tekstu.
M_2 Harmonizacja śpiewów liturgicznych.
M_3 Ćwiczenie harmonicznych napięć wynikających z tekstu.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 co semestr student przed komisją wykonuje program (na pamięć), który przygotował z nauczycielem
Lektury podstawowe
Śpiewnik Wawelski (wszystkie tomy)
Śpiewnik Łaciński Gaudeamus
Odpowiedzi mszalne (akompaniament)
Inne akompaniamenty polecone lub przygotowane przez pedagoga.
Śpiewnik Łaciński Gaudeamus
Odpowiedzi mszalne (akompaniament)
Inne akompaniamenty polecone lub przygotowane przez pedagoga.
Lektury uzupełniające
czasopisma muzyczne