Czytanie partytur (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Czytanie partytur
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Czytanie partytur [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: prof. dr hab. Marta Wierzbieniec (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: dr hab. Jacek Mentel (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: prof. dr hab. Marta Wierzbieniec (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: prof. dr hab. Marta Wierzbieniec (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
* Umiejętność gry na instrumentach klawiszowych
* Umiejętność czytania nut
* Umiejętność gry prima vista
* Umiejętność czytania nut
* Umiejętność gry prima vista
Cele
Celem tego przedmiotu jest zdobycie przez studenta umiejętności do zagrania partytury chóralnej na fortepianie, zarówno w tradycyjnie stosowanych kluczach G i F, jak również w starych kluczach z grupy C. Student po kursie powinien umieć odczytać zapis nutowy w transpozycjach sekundowych i tercjowych w górę i w dół w stosunku do tonacji oryginalnej.
Treści kształcenia
T_1 J.S. Bach,
- Chorały czterogłosowe w starych kluczach
– Inwencje dwu, i trzygłosowe na fortepian– Preludia i fugi, tom I i II
T_2 Partytury na chór a cappella – wybór, od renesansu po XX wiek.
- Chorały czterogłosowe w starych kluczach
– Inwencje dwu, i trzygłosowe na fortepian– Preludia i fugi, tom I i II
T_2 Partytury na chór a cappella – wybór, od renesansu po XX wiek.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Student posiada ogólną wiedzę w zakresie chóralnej literatury muzycznej, poszerzonej o znajomość repertuaru związanego z przedmiotem czytanie partytur.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do rozwiązywania problemów związanych z rozczytaniem partytury chóralnej, okresu od średniowiecza do czasów obecnych.
KOMPETENCJE
Ek_1 Student samodzielnie podejmuje działania służące do osiągnięcia zamierzonych celów artystycznych.
Ew_1 Student posiada ogólną wiedzę w zakresie chóralnej literatury muzycznej, poszerzonej o znajomość repertuaru związanego z przedmiotem czytanie partytur.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do rozwiązywania problemów związanych z rozczytaniem partytury chóralnej, okresu od średniowiecza do czasów obecnych.
KOMPETENCJE
Ek_1 Student samodzielnie podejmuje działania służące do osiągnięcia zamierzonych celów artystycznych.
Metody dydaktyczne
M_1 Czytanie partytur to zajęcia praktyczne, polegające na umiejętności zagrania na fortepianie partytur chóralnych. Pomocniczym elementem do odczytania partytury jest nauka czytania głosów zapisanych w starych kluczach. Cele te osiąga się poprzez ćwiczenie, oraz pracę indywidualną studenta.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną
W_1 kolokwia ze znajomości partytur
W_2 sprawdzanie umiejętności odczytania partii wokalnych zapisanych w starych
kluczach.
W_1 kolokwia ze znajomości partytur
W_2 sprawdzanie umiejętności odczytania partii wokalnych zapisanych w starych
kluczach.
Lektury podstawowe
J.S.Bach – Chorały czterogłosowe w starych kluczach
– Inwencje dwu, i trzygłosowe na fortepian
– Preludia i fugi tom I i II
Partytury na chór a cappella różnych kompozytorów – wybór, od renesansu po XX wiek.
– Inwencje dwu, i trzygłosowe na fortepian
– Preludia i fugi tom I i II
Partytury na chór a cappella różnych kompozytorów – wybór, od renesansu po XX wiek.