Dyrygowanie (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności sprawdzane podczas przedmiotowych egzaminów wstępnych oraz umiejętności muzyczne, zdobyte podczas pierwszych dwóch semestrów studiów sstdiów.umiejętność czytania nut głosem, solmizacja, czytanie w kluczach z rodziny f i c, opanowane podstawy prawidłowej fonacji i emisji głosu

Cele

Celem nauczania przedmiotu dyrygowanie jest wykształcenie dyrygenta posiadającego umiejętności techniczne, szeroką wiedzę teoretyczno-muzyczną oraz znajomość literatury muzycznej. Absolwent studiów potrafi pracować z zespołami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi w zakresie prowadzenia prób oraz publicznego wykonania podczas koncertu, liturgii itp. Jednocześnie posiada umiejętności w zakresie animacji życia muzycznego danego środowiska oraz potrafi rozwijać w nim zainteresowanie wysoką kulturą, szczególnie muzyczną.
Opisane cele osiągane są przez:
1.Przyswajanie zasad techniki dyrygowania
2.Osiąganie możliwie wysokiego stopnia sprawności manualnej
3.Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4.Umiejętność odczytywania i uczenia się partytur
5.Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej

Treści kształcenia

T_1 Nabywanie wszechstronnych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej:
T_2 Podstawy techniki dyrygenckiej
T_3 postawa w czasie dyrygowania
T_4 ćwiczenia na rozluźnienie stawów i mięśni związanych z pracą rąk
T_5 prawidłowy rysunek schematów metrycznych
T-6 korelacja oddechu i ruchu
T-7 problem przedtaktu
T_8 Szeroki zakres elementów dyrygowania:
T_9 schematy metryczne dwu-, trzy- i czteromiarowe
T_10 praca nad uniezależnieniem rąk

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Posiada podstawową wiedzę z zakresu w zakresie muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej, stanowiącą podstawę do dalszego rozwoju
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem studiów, w odniesieniu do wszystkich epok historycznych
Ew_3 Zna charakterystyczne cechy form i gatunków muzyki wokalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej w zakresie repertuaru opracowywanego w trakcie studiów
Ew_4 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych, a w szczególności literatury wokalnej i wokalno-instrumentalnej
Eu_2 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone
Eu_3 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_4 Posiada nawyki prawidłowej postawy wykorzystując swoje ciało jako element wspomagający wszelkie działania muzyczne

KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętność samooceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne działania
Ek_3 Umie współdziałać z innymi wykonawcami podczas realizacji wspólnych projektów artystycznych i kulturalnych
Ek_4 Posiada umiejętność wspólnych działań podczas organizacji przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych w środowisku społeczności akademickiej

Metody dydaktyczne

M_1 praca indywidualna
M_2 wykład problemowy
M_3 rozwiązywanie zadań artystycznych

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 przesłuchanie (wykonawstwo)
W_2 egzamin

Lektury podstawowe

1.Chorały, pieśni, utwory skomponowane w fakturze nota contra notam
2.Miniatury chóralne zawierające różnorodne problemy techniczne (podstawowe metra, zmienna faktura, artykulacja, dynamika)

Lektury uzupełniające

Utwory wybrane przez pedagoga, dostosowane do indywidualnych problemów studenta, realizowane na fortepianie (tzw. Utwór dodatkowy)