Dyrygowanie (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Dyrygowanie
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Dyrygowanie [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Wiesław Delimat
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Małgorzata Chyła (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. Stanisław Krawczyński (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Jerzy Kurcz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr hab. Włodzimierz Siedlik, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Marta Wierzbieniec (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Wiesław Delimat
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: prof. dr hab. Wiesław Delimat
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności sprawdzane podczas przedmiotowych egzaminów wstępnych oraz umiejętności muzyczne, zdobyte podczas pierwszych dwóch semestrów studiów sstdiów.umiejętność czytania nut głosem, solmizacja, czytanie w kluczach z rodziny f i c, opanowane podstawy prawidłowej fonacji i emisji głosu
Cele
Celem nauczania przedmiotu dyrygowanie jest wykształcenie dyrygenta posiadającego umiejętności techniczne, szeroką wiedzę teoretyczno-muzyczną oraz znajomość literatury muzycznej. Absolwent studiów potrafi pracować z zespołami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi w zakresie prowadzenia prób oraz publicznego wykonania podczas koncertu, liturgii itp. Jednocześnie posiada umiejętności w zakresie animacji życia muzycznego danego środowiska oraz potrafi rozwijać w nim zainteresowanie wysoką kulturą, szczególnie muzyczną.
Opisane cele osiągane są przez:
1. Przyswajanie zasad techniki dyrygowania
2. Osiąganie możliwie wysokiego stopnia sprawności manualnej
3. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4. Umiejętność odczytywania i uczenia się partytur
5. Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej
Opisane cele osiągane są przez:
1. Przyswajanie zasad techniki dyrygowania
2. Osiąganie możliwie wysokiego stopnia sprawności manualnej
3. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4. Umiejętność odczytywania i uczenia się partytur
5. Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej
Treści kształcenia
T_1 Realizacja dzieł posiadających bardziej skomplikowaną fakturę i rozbudowaną formę:
T_2 Technika dyrygencka:
T_3 schematy metryczne, w tym metra złożone i nieregularne
T_4 realizacja metrum zmiennego
wyższy stopień komplikacji środków T_5 artykulacyjnych, dynamicznych i agogicznych
T_6 Problematyka rozumienia i interpretacji dzieła muzycznego:
T_7 faktura polifoniczna – imitacja ścisła, różnorodne techniki kontrapunktyczne
T_8 interpretacja tekstu słownego
T_2 Technika dyrygencka:
T_3 schematy metryczne, w tym metra złożone i nieregularne
T_4 realizacja metrum zmiennego
wyższy stopień komplikacji środków T_5 artykulacyjnych, dynamicznych i agogicznych
T_6 Problematyka rozumienia i interpretacji dzieła muzycznego:
T_7 faktura polifoniczna – imitacja ścisła, różnorodne techniki kontrapunktyczne
T_8 interpretacja tekstu słownego
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada podstawową wiedzę z zakresu w zakresie muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej, stanowiącą podstawę do dalszego rozwoju
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem studiów, w odniesieniu do wszystkich epok historycznych
Ew_3 Zna charakterystyczne cechy form i gatunków muzyki wokalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej w zakresie repertuaru opracowywanego w trakcie studiów
Ew_4 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych, a w szczególności literatury wokalnej i wokalno-instrumentalnej
Eu_2 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone
Eu_3 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_4 Posiada nawyki prawidłowej postawy wykorzystując swoje ciało jako element wspomagający wszelkie działania muzyczne
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętność samooceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne działania
Ek_3 Umie współdziałać z innymi wykonawcami podczas realizacji wspólnych projektów artystycznych i kulturalnych
Ek_4 Posiada umiejętność wspólnych działań podczas organizacji przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych w środowisku społeczności akademickiej
Ew_1 Posiada podstawową wiedzę z zakresu w zakresie muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej, stanowiącą podstawę do dalszego rozwoju
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem studiów, w odniesieniu do wszystkich epok historycznych
Ew_3 Zna charakterystyczne cechy form i gatunków muzyki wokalnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej w zakresie repertuaru opracowywanego w trakcie studiów
Ew_4 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych, a w szczególności literatury wokalnej i wokalno-instrumentalnej
Eu_2 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone
Eu_3 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_4 Posiada nawyki prawidłowej postawy wykorzystując swoje ciało jako element wspomagający wszelkie działania muzyczne
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętność samooceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne działania
Ek_3 Umie współdziałać z innymi wykonawcami podczas realizacji wspólnych projektów artystycznych i kulturalnych
Ek_4 Posiada umiejętność wspólnych działań podczas organizacji przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych w środowisku społeczności akademickiej
Metody dydaktyczne
M_1 praca indywidualna
M_2 wykład problemowy
M_3 rozwiązywanie zadań artystycznych
M_2 wykład problemowy
M_3 rozwiązywanie zadań artystycznych
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 przesłuchanie (wykonawstwo)
W_2 egzamin
W_2 egzamin
Lektury podstawowe
1. Motet, fuga, formy o skomplikowanej fakturze kontrapunktycznej, w tym posiadające cantus firmus
2. Części chóralne utworów wokalno-instrumentalnych (barok, klasycyzm, XX wiek)
2. Części chóralne utworów wokalno-instrumentalnych (barok, klasycyzm, XX wiek)
Lektury uzupełniające
Utwory wybrane przez pedagoga, dostosowane do indywidualnych problemów studenta, realizowane na fortepianie (tzw. Utwór dodatkowy)