Emisja głosu (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Emisja głosu
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Emisja głosu [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]:o. dr Tomasz Jarosz CSsR
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: mgr Ludmiła Staroń
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Marcin Wolak (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: mgr Klaudia Romek
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]:o. dr Tomasz Jarosz CSsR
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr Tomasz Jarosz CSsR
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu: zbiorowa emisja głosu.
Cele
Celem zajęć z emisji głosu jest poprawne i świadome posługiwanie się głosem w mowie oraz podczas śpiewu utworów o przeciętnym poziomie trudności.
Treści kształcenia
T_1 W toku prowadzonych zajęć wprowadza się repertuar stawiający coraz większe wymagania studentom. Podczas przygotowywania poszczególnych utworów trzeba pamiętać o wszystkich elementach decydujących o poprawnym wykonaniu. W toku studiów można jedynie odpowiednio przesuwać akcenty.
T_2 Vaccai N., Metodo prattico (Przednutka długa i Przednutka krótka)
T_3 Dłuższa aria starowłoska o zróżnicowanym charakterze
T_4 Neumatyczne i melizmatyczne śpiewy chorałowe
T_5 5 wybranych pieśni kościelnych na okres wielkiego post
T_6 Zwrócenie uwagi na problematykę artykulacji
T_2 Vaccai N., Metodo prattico (Przednutka długa i Przednutka krótka)
T_3 Dłuższa aria starowłoska o zróżnicowanym charakterze
T_4 Neumatyczne i melizmatyczne śpiewy chorałowe
T_5 5 wybranych pieśni kościelnych na okres wielkiego post
T_6 Zwrócenie uwagi na problematykę artykulacji
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru śpiewów artystycznych wykorzystywanych w liturgii.
Ew_2 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych.
Eu_3 Stosuje poznane sposoby ćwiczenia doskonaląc swój warsztat techniczny.
Eu_4 Zna formy zachowań związane z występami publicznymi
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy.
Ek_2 W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania.
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru śpiewów artystycznych wykorzystywanych w liturgii.
Ew_2 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych.
Eu_3 Stosuje poznane sposoby ćwiczenia doskonaląc swój warsztat techniczny.
Eu_4 Zna formy zachowań związane z występami publicznymi
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy.
Ek_2 W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania.
Metody dydaktyczne
M_1 Ćwiczenia praktyczne ucznia
M_2 Towarzyszące ćwiczeniom pouczenia i wyjaśnienia pedagoga, praktyczne pokazy przeprowadzane przez pedagoga
M_2 Towarzyszące ćwiczeniom pouczenia i wyjaśnienia pedagoga, praktyczne pokazy przeprowadzane przez pedagoga
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Przesłuchanie
Lektury podstawowe
W. Bregy, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006
Lektury uzupełniające
T. Zaleski, Aparat głosotwórczy a technika wokalna, Warszawa 1980
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957