Harmonia funkcyjna I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Harmonia funkcyjna I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Harmonia funkcyjna I [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
znajomość harmonii na poziomie szkoły muzycznej II stopnia.
Cele
-Biegłe i czynne opanowanie zagadnień harmonicznych systemu dur-moll.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania melodii, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania melodii, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
Treści kształcenia
T_1 Usystematyzowanie wiadomości nabytych w szkole muzycznej II stopnia.
T_2 Dźwięki obce i figuracja melodyczna.
T_3 Modulacja diatoniczna.
T_4 Bas cyfrowany.
T_5 Harmonizowanie melodii.
T_2 Dźwięki obce i figuracja melodyczna.
T_3 Modulacja diatoniczna.
T_4 Bas cyfrowany.
T_5 Harmonizowanie melodii.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki połączeń akordów oraz zasad doboru następstw akordowych
Ew_2 Zna podstawy notacji i realizacji basu cyfrowanego na podstawie wybranych kantat J.S.Bacha.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność harmonizowania melodii.
Eu_2 Realizuje praktycznie bas cyfrowany, modulacje diatoniczne
KOMPETENCJE
Ek_1 Ma świadomość konieczności dalszego doskonalenia swoich umiejętności.
Ew_1 Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki połączeń akordów oraz zasad doboru następstw akordowych
Ew_2 Zna podstawy notacji i realizacji basu cyfrowanego na podstawie wybranych kantat J.S.Bacha.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność harmonizowania melodii.
Eu_2 Realizuje praktycznie bas cyfrowany, modulacje diatoniczne
KOMPETENCJE
Ek_1 Ma świadomość konieczności dalszego doskonalenia swoich umiejętności.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Realizacja zadania pisemnego z zakresu treści programu nauczania przedmiotu.
W_2 Kolokwium ustne (praktyczne)
W_2 Kolokwium ustne (praktyczne)
Lektury podstawowe
J.Targosz ,Podstawy harmonii funkcyjnej,Kraków 1993
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
J.S. Bach, Kantaty
Materiały autorskie
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
J.S. Bach, Kantaty
Materiały autorskie