Harmonia funkcyjna I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Harmonia funkcyjna I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Harmonia funkcyjna I [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
Zakres wiadomości i umiejętności odpowiadający wymaganiom I semestru studiów licencjackich: figuracja melodyczna, modulacja diatoniczna, harmonizowanie melodii, realizacja basso continuo
Cele
-Biegłe i czynne opanowanie zagadnień harmonicznych systemu dur-moll.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania melodii, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania melodii, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
Treści kształcenia
T_1 Progresja tonalna i realna.
T_2 Alteracje, modulacja chromatyczna.
T_3 Harmonizowanie melodii z zastosowaniem akordów alterowanych,a także modulacji diatonicznej lub chromatycznej.
T_4 Tworzenie własnych konstrukcji harmonicznych w formie okresowej, z wykorzystaniem poznanych środków.
T_5 Realizacja basso continuo.
T_6 Analiza harmoniczna wybranych przykładów z literatury muzycznej.
T_2 Alteracje, modulacja chromatyczna.
T_3 Harmonizowanie melodii z zastosowaniem akordów alterowanych,a także modulacji diatonicznej lub chromatycznej.
T_4 Tworzenie własnych konstrukcji harmonicznych w formie okresowej, z wykorzystaniem poznanych środków.
T_5 Realizacja basso continuo.
T_6 Analiza harmoniczna wybranych przykładów z literatury muzycznej.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada wiedzę na temat alteracji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Realizuje praktycznie na instrumencie progresje, modulacje chromatyczne, basoo continuo.
Eu_2 Harmonizuje melodie z zastosowaniem poznanych środków (alteracje, progresje, modulacje).
Eu_3 Tworzy własne czterogłosowe konstrukcje harmoniczne z zastosowaniem poznanych środków harmonicznych.
Eu_4 Ma świadomość poziomu swoich umiejętności i rozumie potrzebę dalszego ich doskonalenia.
KOMPETENCJE
Ek_1 Ma świadomość poziomu swoich umiejętności i rozumie potrzebę dalszego ich doskonalenia.
Ew_1 Posiada wiedzę na temat alteracji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Realizuje praktycznie na instrumencie progresje, modulacje chromatyczne, basoo continuo.
Eu_2 Harmonizuje melodie z zastosowaniem poznanych środków (alteracje, progresje, modulacje).
Eu_3 Tworzy własne czterogłosowe konstrukcje harmoniczne z zastosowaniem poznanych środków harmonicznych.
Eu_4 Ma świadomość poziomu swoich umiejętności i rozumie potrzebę dalszego ich doskonalenia.
KOMPETENCJE
Ek_1 Ma świadomość poziomu swoich umiejętności i rozumie potrzebę dalszego ich doskonalenia.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Realizacja zadania pisemnego z zakresu treści programu nauczania przedmiotu.
W_2 Kolokwium ustne (praktyczne na instrumencie)
W_2 Kolokwium ustne (praktyczne na instrumencie)
Lektury podstawowe
J.Targosz ,Podstawy harmonii funkcyjnej,Kraków 1993
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
J.S. Bach, Kantaty
Materiały autorskie
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
J.S. Bach, Kantaty
Materiały autorskie